logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۹
[ شناسه خبر : ۹۰۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
با وجود رتبه اول تولیدات صنایع‌دستی فلزی؛

مس زنجان با چالش تامین مواد اولیه دست و پنجه نرم می کند / 2000 صنعتگر زنجانی در انتظار روزهای بهتر

مس-زنجان-با-چالش-تامین-مواد-اولیه-دست-و-پنجه-نرم-می-کند-2000-صنعتگر-زنجانی-در-انتظار-روزهای-بهتر

در حال حاضر صنعت مس زنجان با چالش تامین مواد اولیه مواجه است و این امر مشکلاتی را در این صنعت به وجود آورده است.

به گزارش موج رسا; زنجان خاستگاه اصلی صنایع دستی همانند مس، چاقو، چارق و ملیله است، صنایعی که با برندسازی و معرفی گسترده جهانی می تواند ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد. 

صنایع دستی به عنوان، صنعتی تأثیرگذار در اشتغال‌زایی نقش مهمی در رفع چالش‌ها و همچنین توسعه اقتصادی دارد و می‌تواند در محیط‌های خانگی شهری و روستایی به کمک اقتصاد خانوار بیاید و بخش مهمی از درآمد خانواده هارا تأمین کند . 

مس زنجان با شهرت جهانی می تواند به عنوان صنعتی ارزآور، بخشی هرچند کوچک از تنگناهای اقتصادی کشور را بگشاید. این صنعت در سالهای اخیر رونق مطلوبی داشته و در ویترین فروشگاه های صنایع‌دستی زنجان بعد از پشت سر گذاشتن دوران افول گذشته، روزها اوج خود را سپری می کرد،اما حالا این صنعت با مشکل تامین مواد اولیه مواجه است.‌ 

در پی شکل گیری بحران تامین مواد اولیه همچون مس، در سال گذشته جمعی از تشکل های مهم بخش خصوصی کشور به رئیس جمهور نامه نوشتند و خواستار حل مشکل تامین مواد اولیه شدند،اما با گذشت یک سال از این نامه،هنوز هم مشکل تامین مواد اولیه در صنعت مس،همچون صنایع دیگر وجود دارد که استان زنجان نیز از این امر مستثنی نیست.

تولیدکنندگان زنجانی در کنار رکود بازارهای داخلی با مشکل تأمین مواد اولیه برای پاسخگویی به اندک نیاز بازار داخلی هستند و این موضوع تاجایی پیش رفته است که برخی از تولید کنندگان اعطای این صنعت به لقایش بخشیده و تعطیل شده و یا در آستانه تعطیلی هستند.

این تولیدکنندگان به دلایلی اعم از کمبود مواد اولیه و بالا بودن قیمت آن نسبت به قیمت‌های جهانی و قیمت صادرات همین کالا، کمبود عرضه و یا نامناسب و غیرمستمر بودن عرضه مواد اولیه با ظرفیت مطلوب فعالیت نمی کنند.

اگر چه معاون صنایع دستی،میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از خاموش شدن التهاب مس در زنجان خبر می دهد اما هنوز هم این صنعت روی پا نیستاده است و با مشکلات عدیده ای مواجه است.

خدایی فرد خام فروشی را یکی دیگر از عوارض افزایش قیمت ارز بر صنعت مس عنوان می کند که به صورت شمش مس از کشور خارج می شد.

وی با بیان اینکه با رایزنی هایی که با سازمان صنعت،معدن و تجارت انجام شد، صادرات شمش مس ممنوع شد،افزود: این صادرات به کشور عراق و کردستان عراق به صورت خام انجام می شد.

  وی بیان داشت: جلوگیری از صادرات توسط بورس کالا از دیگر اقدامات در این زمینه بود که این امر موجب فروکش شدن اوضاع خیلی ملتهب این صنعت شد.  این مسئول ادامه داد: با رایزنی های انجام شده با سازمان میراث فرهنگی زمینه خرید بدون واسطه و مستقیم مواد اولیه مس فراهم شده است. 

معاون صنایع دستی،میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: صنعتگران مس که در قالب تشکل فعالیت می کنند، می توانند برای تهیه از طریق اتحادیه تعاونی نسبت به خرید شمش و ورق مس اقدام کنند.

خدایی فرد بیان داشت: در حوزه صنعت مس، برند واحدی در زنجان وجود ندارد اما کیفیت کالاهای تولید شده بسیار بالا است.

وی از ثبت یک هزار و 100 واحد ثبت شده در حوزه تولید مس در زنجان خبرداد و گفت: بیش از ۲۰۰۰ نفر در این عرصه فعالیت می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان نیز معتقد است،با این نوسانات قیمت،مس زنجان در تامین مواد اولیه دچار مشکل است.

رحمتی با بیان اینکه نوسات قیمت در تامین مواد اولیه تاثیرگذار است، افزود: تلاش می شود آرامش به صنعت مس بر گردد.

یکی از فعالان صنعت مس زنجان نیز از تعطیلی برخی فروشگاه های صنایع دستی چاقو و مس استیجاری خبرداد و گفت: واحدهای ریشه ای نیز با حداقل ظرفیت کار می کنند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر