logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۸:۰۴
[ شناسه خبر : ۹۰۲۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
گزارش؛

«جلیقه زردها» فرانسه را فلج کردند/ آتش، خون و دود نمادی واضح از ادعای حقوق بشر در فرانسه

«جلیقه-زردها»-فرانسه-را-فلج-کردند-آتش،-خون-و-دود-نمادی-واضح-از-ادعای-حقوق-بشر-در-فرانسه

فرانسه این روزها نمایانگر چهره واقعی حقوق بشر در غرب است؛ جایی که خود را مهد دموکراسی می‌داند با مشت آهنین با جلیقه زردها برخورد می کند.

به گزارش موج رسا;  این روزها فرانسه که خود را مهد دموکراسی می خواند، دچار اعتراضات جنبشی شده که به جنبش جلیقه زردها معروف است. بعداز کمپین اینترنتی که به سبب اعتراض به بالارفتن قیمت سوخت و مالیات در این کشور شد راه انداخت «جلیقه زردها» به یکباره ظاهر شدند. تعدادشان زیاد است و یک جنبش اعتراضی مصمم و محکم را راه انداخته‌اند.

«جلیقه زرد»، جلیقه‌ای به رنگ زرد شبرنگ است که طبق قوانین راهنمایی و رانندگی در فرانسه هر خودرو باید به آن مجهز باشد تا در صورت نقص فنی و توقف خودرو در میان بزرگراه ، صاحب خودرو باید جلیقه زرد رنگ را بر تن کند.

«جلیقه زرد» ها بیشتر شهروندانی هستند که با وجود کار و درآمد، در گذران زندگی و معاش به مشکل برمی‌خورند. کارمندان، کارگران و خانواده‌هایی که در حومه شهرهای بزرگ یا مناطق روستایی زندگی می‌کنند و برای رفت و آمد و زندگی روزمره به خودروی شخصی وابسته هستند.

جلیقه زردها خود را سیاسی نمی دانند

واشنگتون پست درمورد مبداء و هسته اصلی جنبش «جلیقه زردها» مینویسد: مبدا خیزش این تظاهرات برخلاف سنت معمول است. اتحادیه های تجاری مبداء رویش 'سوسیال دمکراتها' و کلیسا مبداء خیزش راست گرایان «دمکرات مسیحی» بود.

اما اعضای جنبش فعلی یکدیگر را در اینترنت و رسانه های اجتماعی پیدا می کنند.

 

اگرچه رسانه های غربی خصوصا فرانسوی سعی می کنند آنها را سیاسی توصیف کنند اما جلیقه زردها خود را وابسته به طیف سیاسی یا حزب خاصی نمی‌دانند و نمی‌خواهند خواسته‌هایشان با مطالبات حزبی و رهبری جناحی منحرف شود. از این رو این جنبش رهبر سیاسی ندارد و تنها مطالبات مردمی و معیشتی روزانه را طلب می کند.

جناح‌های مختلف فرانسه از چپ تا راست حمایت خود را از حرکت «جلیقه زردها» اعلام کرده‌اند با این حال فرانک بولر یکی از اعضای شناخته‌شده این جنبش به بی‌بی‌سی می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم کسی جنبش ما را به نام خود مصادره کند. ما رهبر جنبش نمی‌خواهیم. انقلاب فرانسه با جنگ آرد آغاز شد. اکنون این جنگ برای ما، جنگ مالیات سوخت است.»

جنبش «جلیقه‌ زرد»‌ها با اعتراض به افزایش قیمت سوخت آغاز شد اما اکنون این جنبش اعتراضی تبدیل به جنبشی علیه مالیات شده است. جنبشی که به گفته تحلیل‌گران اولین و مهم‌ترین چالش فراحزبی برای دولت ماکرون محسوب می‌شود.

طبق آخرین نظرسنجی‌ها ۶۹ درصد از شهروندان فرانسه از جنبش اعتراضی «جلیقه زرد» ها حمایت می‌کنند. همین طور بیش از ۵۰ درصد از رای دهندگان به ماکرون در انتخابات رییس جمهوری نیز از این اعتراضات حمایت می کنند.

برخورد سخت و سرکوبانه دولت فرانسه با معترضان

دولت فرانسه تا به حال واکنش سفت و سختی نسبت به مردم معترض افزایش مالیات سوخت انجام داده است.

«امانوئل ماکرون»، رییس جمهوری فرانسه سه روز پس از آغاز اولین اعتراضات «جلیقه زرد‌»ها در سفری رسمی به بلژیک به آن واکنش نشان داد و بدون نام بردن از جنبش «جلیقه زرد» اعلام کرد: «تنها با گفتگو و ارائه توضیحات است که می‌توان به این اعتراضات پایان داد. دولت اکنون با یک جنبش اعتراضی مواجه شده است. ما باید با یک روحیه جمعی مسئول باشیم.»

با ادامه پیدا کردن اعتراضات، ماکرون موضع سخت‌تری در پیش گرفت و در حساب توئتیری خود خشونت ناشی از اعتراضات را محکوم کرد و با اعلام اعزام ارتش برای برقراری نظم از معترضان «جلیقه زرد» خواست تا به قانون احترام بگذارند.

همین موضوع باعث ضرب و شتم جلیقه زردها شده و حتی در این میان یکی از معترضان زن نیز کشته شده است. سرکوب سخت معترضان فرانسوی به طور مداوم ادامه دارد و رسانه‌های مختلف از ضرب و شتم جلیقه زردها توسط پلیس فرانسه اخبار و تصاویر مختلفی را روزانه مخابره می کنند. درواقع آرام سازی فرانسه به یکی از چالش های مهم دولت ماکرون تبدیل شده است که هر روز سخت تر و بحرانی تر می شود.

موضع متناقض رسانه های غربی

رسانه ‌های غربی که برای دموکراسی در کشورهای مسلمان البته سبک لیبرالی خودشان یقه می درانند، در مقابل ضرب و جرح مردم معترض فرانسه چنان با مسامحه رفتار می کنند که گویی اتفاق خاصی در این کشورها نمی افتد. این روزها در فرانسه روزی نیست که به واسطه ضرب و شتم پلیس فرانسه معترضی مجروح نشود و با صورت و سر و شکل خون آلود تصاویر آنها در طیف گسترده شبکه های اجتماعی منتشر نشود. اما رسانه‌های غربی با یک بی اعتنایی آگاهانه استاندارد متناقض حقوق بشر را به نمایش می گذارد.

جالب اینجاست که هر گاه اعتراضی در کشورهایی مانند ایران رخ می دهد سران کشورهای غربی بلافاصله بدون اینکه چنین تصاویری منتشر شود با استناد به حقوق بشر ابراز نگرانی خود را از وقوع این حوادث نشان می دهند اما همین کشورها برای احقاق دموکراسی آنهم در کشوری که ادعای مهد دموکراسی بودن دارد، سکوت قابل تاملی پیشه کرده اند. سکوتی که نشان می دهد حقوق بشر به ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی غرب تبدیل شده است و تنها برای دیگران مصداق دارد نه غربی ها.

ماکرون با مشت آهنین با مخالفان برخورد می کنند آنها با تخم مرغ

چندی پیش معرتضان در حاشیه مصاحبه رئیس جمهور فرانسه با خبرنگاران به سمت ماکرون تخم مرغ پرتاب کردند که این تخم مرغ به سر وی اصابت کرد. این موضوع گستردگی اعتراضات و نزدیکی معترضان تا یک قدمی آقای رئیس جمهور را به وضوح نشان می دهد.

ماکرون واکنش سفت و سختی را در مقابل معترضان در پیش گرفته است و پلیس ضدشورش این کشور را تشویق به سرکوب جلیقه زردها کرده است.

در همین رابطه، شبکه ارت‌ ال به نقل از منابع آگاه گزارش کرد رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه در ملاقات با نیروهای پلیس ضد شورش پاریس که کنترل اعتراضات روز شنبه را بر عهده داشتند به آنها وعده پرداخت پاداش داد.

به گزارش این رسانه، ماکرون ملاقات غیر رسمی و دوستانه‌ای با نیروهای پلیس ضد شورش در منطقه بیستم پاریس داشت و در جریان صرف نهار قول داد تا به دلیل مقابله با «شورشی‌ها» در روزهای تعطیل پایان هفته از سوی وزارت کشور به آنها پاداش پرداخت شود.

روز شنبه یکم دسامبر ۴۶۰۰ نیروی پلیس و ژاندارم در درگیری‌های پاریس حضور داشتند و هزاران نیروی پلیس دیگر نیز وظیفه کنترل اعتراضات دیگر شهرهای این کشور را بر عهده داشتند.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر