logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۵
[ شناسه خبر : ۹۰۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
پس از یک سال وقفه؛

دو سالانه غزل منزوی در انتظار برگزاری/ موافقت وزیر ارشاد با برگزاری دوسالانه در زنجان

دو-سالانه-غزل-منزوی-در-انتظار-برگزاری-موافقت-وزیر-ارشاد-با-برگزاری-دوسالانه-در-زنجان

پس از یک سال وقفه، دو سالانه غزل منزوی قرار است به زودی در زنجان برگزار شود.

به گزارش موج رسا; دو سالانه هنری رویدادی است که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و در آن کارهای هنری به نمایش گذاشته می‌شوند. مشخصه اصلی دوسالانه، مسابقه‌ای است که در آن کسی به عنوان برترین هنرمند شرکت‌ کننده در آن دوسالانه برگزیده می‌ شود.

 بزرگترین دوسالانه موجود در جهان دوسالانه ونیز، ایتالیا، است که در آن هنرمندانی از سراسر جهان آثار هنری خود را عرضه می‌کنند.

قرار بود نخستین دوسالانه غزل منزوی سال گذشته برگزار و شعرای استان‌ های زنجان، قزوین، آذربایجان شرقی و غربی، گیلان، اردبیل، همدان و کردستان در آن شرکت کنند.

 حتی مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از انتشار فراخوان این جشنواره خبرداد بود که قرار است این برنامه در دو بخش "کتاب شعر" غزل و "تک اثر" برگزار شود. 

مهلت ارسال آثار تا ١٠ دی‌ماه سال گذشته بود و قرار بود مراسم اختتامیه جشنواره دوسالانه غزل "یادبود حسین منزوی" در اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شود.

اما این امر محقق نشد و برگزاری جایزه دوسالانه حسین منزوی در سفر اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زنجان در جلسه با اصحاب فرهنگ و هنر، مطرح و این طرح مورد استقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

حسین منزوی یکی از چهر‌ه‌های تاثیرگذار کشور است و این کمترین کاری است که ما می‌توان برای او انجام دهیم.
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین نفری بود که برگزاری این برنامه را تایید کرد و گفت:برنامه ریزی های لازم برای برگزاری این برنامه انجام می شود.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از برنامه ریزی برای برگزاری دو سالانه غزل منزوی خبرداد و اظهار داشت: این جشنواره قرار بود اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شود که به دلیل کمبود اعتبارات هنوز برگزار نشده است.

قاسمی اولویت امسال را برگزاری جشنواره غزل منزوی اعلام کرد و گفت:مکاتباتی با وزارتخانه برای تخصیص اعتبار انجام شده است و امید است این جشنواره به زودی برگزار شود.

گفتنی است،حسین منزوی در مهر سال 1325 در زنجان متولد شد. وی در سال 1344 وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد. سپس این رشته را رها کرد به جامعه‌شناسی روی آورد اما این رشته را نیز ناتمام رها کرد. 

نخستين دفتر شعرش در سال 1350با همکاری انتشارات بامداد به چاپ رسید. وی سپس وارد رادیو وتلویزیون ملی ایران شد و در گروه ادب امروز در کنار نادر نادرپور شروع به فعالیت کرد. منزوی مدتی مسئول صفحه شعر مجله ادبی رودکی بود و در سال‌ نخست انتشار مجله سروش نیز با این مجله همکاری داشت.

در سال‌های پایانی عمر به زادگاه خود بازگشت و تا زمان مرگ در این شهر باقی ماند. از او به عنوان پدر غزل جدید ایران یاد می‌شود. شعرهای او بیشتر در قالب غزل‌ است؛ اما شعر سپید هم می‌سرود.

 منزوی در سال 1383 بر اثر بیماری ریوی و سرطان در تهران درگذشت و در کنار مزار پدرش در زنجان به خاک سپرده شد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر