logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۲
[ شناسه خبر : ۹۰۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو انجمن علوم خاک ایران:

تغییر کاربری در 190 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور/ شدت آلودگی خاک در ایران بسیار بالا است

تغییر-کاربری-در-190-هزار-هکتار-از-اراضی-کشاورزی-کشور-شدت-آلودگی-خاک-در-ایران-بسیار-بالا-است

عضو انجمن علوم خاک ایران با اشاره به وضعیت آلودگی خاک ایران گفت: شدت آلودگی خاک در ایران بسیار بالا است.

به گزارش موج رسا; علی رضا واعظی، عضو انجمن علوم خاک ایران و مدرس و استاد دانشگاه زنجان امروز در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک را از چالش های مهم زیست محیطی طی دهه گذشته دانست و اظهار کرد: خاک مهمترین ذخیره گاه آب است و لذا اگر تصمیم به حفاظت از آب داریم باید حفاظت از خاک دستور کار اصلی باشد.

وی با تاکید بر اینکه آب و خاک دو مقوله وابسته به هم هستند، بیان داشت: خاک های کشورمان از نظر کربن آلی بسیار ضعیف هستند و لذا یکی از اقدامات و برنامه های مهم باید افزایش کربن آلی خاک باشد.

عضو انجمن علوم خاک ایران و مدرس و استاد دانشگاه زنجان با بیان اینکه از 8 میلیون هکتار اراضی آبی کشور، 7 میلیون هکتار دچار شوری هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورهای اروپایی نیز با مساله آلودگی خاک مواجه هستند ولی شدت آلودگی در خاک های ایران بسیار بالاست و در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه عمده تغییر کاربری ها در خاک های درجه یک کشورمان انجام می گیرد، افزود: در 45 سال گذشته در 6 کلان شهر کشور 190 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور تغییر کاربری داده شده است.

واعظی بیان کرد: ایران در قاره آسیا رتبه نخست را در فرسایش خاک دارد و لذا اهمیت موضوع باید به خوبی برای آحاد جامعه تفهیم  شده و اقدامات اساسی در پاکسازی خاک های آلوده و جلوگیری از ورود آلودگی به خاک های سالم و پاک انجام گیرد.

وی عنوان کرد: شانزدهیمن کنگره علوم خاک ایران شهریور 98 در دانشگاه زنجان برگزار خواهد شد و از علاقه مندان برای ارسال مقالات خود به این کنگره دعوت می شود.

آبسالان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این همایش لزوم پیشگیری از فرسایش و آلودگی خاک را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: اینکه بخش اعظمی از آب از دسترس گیاه خارج می شود نه به خاطر تغییر اقلیم، بلکه فرسایش و فقیر شدن خاک عمده دلیل آن محسوب می شود.

دکتر گلچین، مدرس و استاد دانشگاه زنجان نیز در ادامه این همایش عنوان کرد: اینکه عده ای بر عدم مصرف کود و سم در روند تولید محصولات تاکید می کنند شدنی نیست چراکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و با مصرف نکردن کود و سم عملکرد محصولات به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند و لذا باید بر مصرف اصولی و درست کود و سم تاکید شود.

گفتنی است، در پایان این مراسم بیانیه روز جهانی خاک قرائت شد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر