logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۱
[ شناسه خبر : ۸۹۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
وقتی نوسانان قیمت،پیمانکار را منصرف کرد؛

نواحی صنعتی ظریفان و نیکان زنجان واگذار می شود

نواحی-صنعتی-ظریفان-و-نیکان-زنجان-واگذار-می-شود

به دلیل نوسانات قیمت و مشکلات موجود دو پروژه نواحی صنعتی ظریفان و نیکان زنجان قبل از اجرا واگذار می شود.

به گزارش موج رسا; زنجان جزو 10 استان کشور در حوزه تولید صنایع دستی محسوب می شود که از شش سال گذشته قرار است دو ناحیه صنعتی در این شهر راه اندازی شود.

ناحیه کارگاهی صنایع دستی شماره یک موسوم به "ظریفان" در محدوه عوارضی زنجان – قزوین و ناحیه کارگاهی صنایع دستی شماره 2 موسوم به" نیکان"در محدوده عوارضی زنجان- تبریز به منظور استقرار واحدهای تولید و عرضه صنایع دستی طراحی شده است.

در شش سال گذشته مشکلات عدیده ای بر سر راه این دو ناحیه صنعتی قرار گرفت و علیرغم اینکه قرار بود این دو ناحیه تکمیل و به هنرمندان واگذار شود در حال حاضر قرار است زمین در اختیار آنان قرار گیرد.

در واقع احداث واحدهای کارگاهی نیکان و ظریفان فرصتی برای هنرمندان استان زنجان بود که باید دید در روند جدید آن هنرمندان استقبالی از این مجموعه خواهند داشت؟.

احداث کارگاه و فروشگاه صنایع دستی مسگری و چاقوسازی،ملیله و زیورآلات سنتی،احداث پنج پهنه کارگاه فروشگاهی، صنایع دستی، البسه سنتی،احداث دو پهنه رفاهی و اقامتی، دو پهنه خدماتی و دو پهنه اداری از دیگر بخش های این دو مجموعه محسوب می شود.

پروژه شهرک صنعتی صنایع ‌دستی زنجان حدود سه سال راکد باقی مانده بود اما از سه سال گذشته روند اجرایی آن آغاز شده است.

ناحیه کارگاهی ظریفان در عوارضی زنجان- تهران در مرحله اجرایی قرار دارد و زمین مورد نظر برای ناحیه کارگاهی نیکان هم از اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان خریداری شده است.

"ایرج احمدی" مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در این زمینه معتقد است،زیرساخت‌های ناحیه کارگاهی ظریفان از جمله آب، برق و گاز تامین و همه معابر آن بازگشایی و زیرسازی شده است. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ساخت واحدهای کارگاهی نیز به صورت EPC  به پیمانکار واگذار شده بود و با توجه به نوسانات اخیر قیمت‌ها، متاسفانه پیمانکار با قیمت ارایه شده نمی ‌توانست به کار خود ادامه دهد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر با مذاکراتی که صورت گرفته و نرخ تعدیلی که به پیمانکاران ابلاغ شده است، به زودی ساخت این پروژه توسط پیمانکار یا واگذاری آن به صورت زمین خام به متقاضیان تعیین تکلیف می‌شود.  

احمدی خاطرنشان کرد: در صورت واگذاری زمین به متقاضیان، ساخت و سازها به صورت نقشه تیپ اجرا و شرکت بر نحوه ساخت و سازها نظارت خواهد داشت.  

وی با اشاره به راه دسترسی این ناحیه کارگاهی از سمت آزادراه نیز، گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته با اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و با توجه به اینکه مرکز خدمات رفاهی در داخل این ناحیه کارگاهی در نظر گرفته شده است؛ بنابراین مشکل راه دسترسی این ناحیه از سمت آزادراه مرتفع شده است. 

احمدی همچنین در خصوص ناحیه کارگاهی نیکان اظهار کرد: در حال تملک زمین این ناحیه کارگاهی در جنب عوارضی آزادراه زنجان ـ تبریز هستیم و خوشبختانه با مساعدت دستگاه‌های ذی‌ربط، روند این کار تسریع شده است. 

 وی گفت: با برگزاری جلسه نسبت به چگونگی تکمیل و نحوه واگذاری این ناحیه کارگاهی تصمیم‌گیری می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز از توافق برای واگذاری دو ناحیه صنعتی نیکان و ظریفان خبرداد و گفت: در خصوص نحوه واگذاری به توافق رسیده ایم.

یحیی رحمتی با راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی صنایع دستی ظریفان و نیکان، برای یک هزار نفر، شغل ایجاد می‌شود.

شهرک صنعتی صنایع دستی ظریفان، دارای 103 غرفه است که در هر غرفه برای 4 نفر و در مجموع با احتساب نواحی خدماتی و رفاهی، برای بیش از 460 نفر شغل ایجاد خواهد شد.  در شهرک صنعتی نیکان نیز برای 500 نفر شغل ایجاد می شود و می‌توان گفت در صورت به بهره برداری رسیدن این دو شهرک تخصصی در استان، در مجموع برای یک هزار نفر، شغل ایجاد می‌شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر