logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۰
[ شناسه خبر : ۸۹۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
گزارش

بیماری لکه طاووسی بلای 7 ساله باغات زیتون طارم/ حمایت جهاد کشاورزی تنها در حد برگزاری کلاس آموزشی/ ترویج اشتباه برای کشاورزان طارم مشکل ساز شد

بیماری-لکه-طاووسی-بلای-7-ساله-باغات-زیتون-طارم-حمایت-جهاد-کشاورزی-تنها-در-حد-برگزاری-کلاس-آموزشی-ترویج-اشتباه-برای-کشاورزان-طارم-مشکل-ساز-شد

بیماری لکه طاووسی بلای درختان زیتون طارم بوده که 7 سال است در حال پیشروی در باغات زیتون طارم است.

به گزارش موج رسا; بیماری لکه طاووسی، لکه چشم پرنده‌ای یا لکه برگی از جمله بیماری‌های مهم زیتون در کشورهای حوزه دریای مدیترانه، کالیفرنیا و ایران است که در بیش از 5 سال است باغات زیتون حاشیه رودخانه قزل‌اوزن به آن آلوده بوده‌اند اما امسال با گسترش به اراضی بالا دست این رودخانه به ویژه هارون آباد و آببر خسارات زیادی را به فعالیت‌های باغداری و باغات زیتون وارد کرده است.

علائم بیماری لکه طاووسی شامل لکه‌های دایره‌ای شکل به اندازه‌های 0.5 تا 1.4 اینچ است که این لکه‌ها با گذشت زمان به رنگ سبز متمایل به سیاه تبدیل می‌شوند، علائم یاد شده بیماری چشم پرنده‌ای را می‌توان در قسمت‌های مختلف درخت زیتون مانند برگ، میوه و دم میوه مشاهده کرد.

گاهی در اطراف لکه‌ها، هاله زرد رنگی با حاشیه تیره به وجود می‌آید که یادآور چشم پرندگان یا لکه‌های موجود بر روی پرهای دم طاووس بوده و به علت همین تشابه است که در زبان محلی این بیماری با نام لکه طاووسی یا لکه چشم پرنده‌ای نیز شهرت دارد.

بیماری لکه طاووسی در حال پیشروی در باغات طارم بوده که این بیماری در بسیاری از باغات زیتون که در اوج باردهی هستند در حال پیشروی است.

نزدیک به 30 درصد باغات زیتون شهرستان طارم در حاشیه رودخانه قزل اوزن قرار دارند و این باغات به بیماری قارچی لکه طاووسی مبتلا شدند که مدتهاست باغداران طارم با این مشکل مواجه هستند.

زیتون

معلمی که در کنار شغلش به کار کشاورزی مشغول است

محمدی معلمی که در کنار شغلش در شهرستان طارم به کار کشاورزی مشغول است که با مشکل بیماری لکه طاووسی مواجه بوده که در مورد حمایت جهاد کشاورزی از کشاورزی در برابر جلوگیری از پیشروی این بیماری می‌گوید: جهاد کشاورزی حمایت می‌کند ولی حمایتی که منجر به نتیجه نباشد به درد نمی‌خورد.

وی در خصوص حمایت جهاد کشاورزی از کشاورزان در مبارزه با این بیماری را تنها برگزاری کلاسهای ترویجی عنوان کرد و گفت: حمایت در صورتی معنا می‌یابد که منجر به نتیجه شود.

این کشاورز طارمی گفت: مدیران جهاد کشاورزان بارها این موضوع را به خود بنده ابلاغ کردند که بیماری لکه طاووسی جزو بیماریهای عمومی نیست و از عهده جهاد کشاورزی خارج است.

30 درصد باغات این شهرستان که در حاشیه رودخانه قزل اوزن واقع شدند گرفتار بیماری لکه طاووسی هستند که عمر برخی درختان این باغات به 30 ساله می‌رسد.

بسیاری از درختان این باغات در اوج باردهی هستند و یک باغ 30 ساله زیتون در اوج باردهی باید بیشترین محصول را تولید کند ولی با وجود این بیماری عملا زحمات کشاورزان نتیجه‌ای ندارد.

وی افزود: مبارزه با این بیماری تنها نیاز به مدیریت دارد و باید تعداد درختان در این باغات کاهش یابد و جریان هوا در باغات ایجاد شود ولی کسی نیست مدیریتی در این خصوص انجام دهد.

زیتون

محمدی خاطر نشان کرد: اگر بنده تراکم باغاتم را کاهش دهم و این شرایط را در باغم ایجاد کنم ولی سایر همسایگان رعایت نکنند این تاثیر نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه امروز تراکم باغات در این شهرستان افزایش یافته و این امر نیز با ترویج جهاد کشاورزی اتفاق افتاده است.

محمدی عنوان کرد: جهاد کشاورزی در گذشته اقدام به توزیع نهال انار کرد که کشاورزان در وسط درختان زیتون بکارند که این امر امروز به افزایش تراکم باغات و جلوگیری از گردش هوا در باغات شده و موجب پیشروی و افزایش بیماری لکه طاووسی در این باغات شده است.

وی عنوان کرد: کشاورزان بدون اطلاع داشتن از افزایش تراکم باغات و ایجاد مشکلات در آینده اقدام به کاشت درختان انار در باغات زیتون کردند.

این کشاورز با بیان اینکه امروز رئیس جهاد کشاورزی از افزایش تراکم باغات حرف می‌زند افزود: در حالی که خود جهاد کشاورزی با ترویج اشتباه خود باعث و بانی این مشکلات شده است.

وی با اشاره به اینکه جهادکشاورزی برای حل مشکل پیشروی بیماری لکه طاووسی اعمال قانون کند افزود: با اعمال قانون حجم باغات را کاهش دهد این اقدام با به روش آموزشی و یا به روش اجباری باید اتفاق بیفتد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر