logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۴
[ شناسه خبر : ۸۹۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 15 دقیقه ]
نگاهی به دستاوردهای "بسیج مستضعفین" در آستانه چهلمین سال تأسیس

بسیج؛ توفنده و آهنین در برابر دشمنان و یار امین و مهربان برای مردم و محرومان

بسیج؛-توفنده-و-آهنین-در-برابر-دشمنان-و-یار-امین-و-مهربان-برای-مردم-و-محرومان

حضور در جبهه‌های 8 سال دفاع مقدس، کمک به ایجاد امنیت در کشور، تقویت محور مقاومت و الگو قرار گرفتن برای کشورهای منطقه، خدمات رسانی به مناطق محروم، تلاش برای تحقق بخشی به اقتصاد مقاومتی در کشور و... از جمله نقش‌آفرینی‌های بسیج در این چهل سال بوده است.

به گزارش موج رسا; همه ساله با فرارسیدن پنجم آذر، بار دیگر فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در ارتباط با تشکیل بسیج مردمی تداعی می‌شود. پیروزی انقلاب اسلامی و قطع دست استکبار جهانی و آمریکا از ایران، توطئه‌ها و فتنه‌های شیاطین علیه ایران روز به روز گسترش یافت. در چنین شرایطی امام خمینی در پنجم آذر ۱۳۵۸، فرمان تشکیل بسیج را صادر کردند و فرمودند: «مملکتی که ۲۰ میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون ارتش داشته باشد.» هنوز یک سال از صدور فرمان امام نگذشته بود که رژیم بعث عراق با هدف براندازی نظام نوپای اسلامی و با حمایت استکبار جهانی، علیه ایران دست به حمله همه جانبه زد. در چنین شرایطی بود که جوانان سلحشور، به اشاره امام به‌صورت خودجوش و تحت تشکل‌های بسیجی به جبهه‌ها شتافتند و در طول هشت سال دفاع مقدس، با تقدیم خون خود، نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری کردند و حماسه‌ها و رشادت‌های بی‌سابقه‌ای آفریدند. اینگونه بود که بسیج در تاریخ انقلاب اسلامی نه به عنوان یک نهاد نظامی صرف، بلکه به عنوان یک مکتب فرهنگی و ارزشی و کلمه طیبه‌ای که در بین همه اقشار ملت ایران ریشه دوانیده است، مطرح می‌شود.

امام خامنه‌ای، رهبرمعظم انقلاب اسلامی در مورد بسیج فرموده‌اند: «… بسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آن پاکترین انسان‌ها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده‌اند … بسیج عبارت است از تشکیلاتی که در آن افراد متفرق و تنها، به یک مجموعه عظیم و منسجم، به یک مجموعه آگاه، متعهد، بصیر و بینا به مسائل کشور و به نیاز ملت، تبدیل می‌شوند. مجموعه‌ای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطر جمع می‌کند؛ در حقیقت همه انسان‌های مؤمن، آگاه، بصیر، عاشق ، متعهد و علاقه‌مند و آگاه به کار، در هر میدانی از میدان‌ها هستند که برای ملت مفید است، جزء بسیج‌اند؛ لذا بسیج یک نام مقدس است.»

 

دستاوردهای بسیج در یک نگاه

شاید بتوان گفت «بسیج به‌عنوان یکی از الگوهای حضور مردم در صحنه‌های انقلاب و نمودی از مشارکت آنان در بزنگاه‌های حساس اجتماعی و سیاسی تا امروز بی‌بدیل‌ترین این نمونه‌ها بوده است». نمونه‌ای که به اقتضای مردمی بودن، ماموریت‌ها و رسالت‌های خود را در هر برهه از تاریخ انقلاب اسلامی از بستر نیازهای جامعه دریافت کرده و متناسب با آن ظرفیت خود را به کار گرفته است.

– دفاع مقدس، نخستین آزمون برای بسیج مردمی بود. در شرایطی که انقلاب اسلامی تازه به پیروزی رسیده بود و هنوز قوای خود را مجهز نکرده بود، رژیم بعث عراق با حمایت های مستکبران عالم، حمله خود را به مرزهای خاکی کشورمان آغاز کرد و تصمیم داشت که سه روزه، تهران را اشغال کند اما وجود بسیج مردمی به تقویت جبهه های حق علیه باطل کمک نمود و مردم گروه به گروه در قالب بسیج مردمی، وارد جبهه ها و با اینکه امکانات نظامی مجهزی نداشتیم اما با تمام وجود در مقابل رژیم بعث عراق ایستادند و بعد از ۸ سال مقاومت به پیروزی رسیدند و یکی از دستاوردهای بسیج، پیروزی در دوران دفاع مقدس است.

– ترویج الگوی نیروی دفاعی مردمی در منطقه نیز از دستاوردهای بسیج است، چراکه بعد از حملات گروهک‌های تروریستی داعش به سوریه و عراق بود که دیدیم با کمک های سردار شهید حسین همدانی، گروه بسیج مردمی برای نخستین بار شاهد تشکیل بسیج مردمی در این کشور بودیم، چرا که کشورهای منطقه هم از موفقیت های بسیج، درس های بزرگی گرفته بودند و می دانستند که قدرت اصلی در دستان مردم است و بسیج، یک نمونه بارز برای اتحاد در مقابل بیگانگان است و امروز می بینیم که همین تجربه بسیج مردمی ایران، توانست عراق و سوریه را تا حد امکان از وجود خطرات داعش نجات دهد و مقاومت همچنان ادامه دارد.

– سازندگی و فرهنگ جهادی نیز از دستاوردهای بسیج محسوب می شوند، چرا که بعد از پایان دوران دفاع مقدس، باید فصل تازه ای بر روی کشور از نظر سازندگی آغاز می شد و بسیج با سازندگی و فرهنگ جهادی خود توانست بسیاری از شهرهای کشور را آباد کند و در این مسیر، قدم های بسیاری برداشت و آثار خوبی به ثبت رساند. هرچند دولت و نهادهای دولتی در پیشبرد این جریان نقش مهمی داشتند، ولی یک بررسی دقیق و کارشناسی نشان می‌دهد فعالیت جهادی مردم و بسیجی‌ها در سال‌های سازندگی و حتی پس از آن یکی از تاثیرگذارترین عوامل در حوزه محرومیت‌زدایی به شمار می‌آید. سردار نقدی رییس سابق سازمان بسیج مستضعفین درباره گسترش اردوهای جهادی بسیجیان برای آبادانی کشور معتقد است: «امروز بسیج سازندگی روز به روز گسترده‌تر شده به نوعی که ۳۰۰۰ گروه جهادی داریم که در روستاها کمک‌های بهداشتی و سازندگی ارائه می‌کنند.»

– مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم نیز از دستاوردهای بسیج محسوب می شود و بعد از پایان جنگ، دشمن شگرد مقابله با انقلاب اسلامی را تغییر داد و تلاش کرد که از طریق جنگ نرم و تغییر افکار و عقاید جوان کشورمان، میل آنان به انقلاب اسلامی را کاهش دهد و باعث افزایش نفوذ خود در کشور شود که در این میان، بسیج وارد عمل شد و سالهاست که در حوزه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم فعالیت می کند و دستاوردهای خوبی در این زمینه کسب نموده است، هر چند که امکانات دشمن برای اثرگذاری بر جوانان کشورمان از طریق شبکه های اجتماعی و ماهواره افزایش پیدا کرده است اما بسیج همچنان در میدان حضور دارد. تولیدات مستند بسیج در قالب فیلم و تولیدات رادیو تلویزیونی و همچنین چاپ کتاب و نشریات گوناگون نیز تنها بخشی از این فعالیت‌ها است. یکی از اتفاقات مناسبی که در این زمینه رخ داده برنامه‌ریزی برای فعالسازی و ایجاد انگیزه برای تولیدات محتوایی مرتبط با حوزه انقلاب اسلامی است.

– ترویج رفتار اخلاقی، نیاز اجتماعی امروز است و به هر ترتیب این ظرفیت مردمی بهترین نیرویی است که می‌تواند در حوزه اجتماعی مورد اقبال عمومی قرار بگیرد. لازمه این تاثیرگذاری ایجاد حس اعتماد میان مردم است که به رفتارهای اخلاقی و کنش‌های هنجاری پذیرفته شده از سوی اجتماع می‌تواند آن را تامین کند. روشن است در صورتی که الگوهای اخلاقی و مورد قبول مردم در زمینه امر به معروف و نهی از منکر از سوی یک نهاد مردمی و انقلابی همچون بسیج ترویج شود اقبال بیشتری نسبت به آن وجود خواهد داشت تا این که برخوردهای قهری نیروهای امنیتی و انتظامی در پی آن باشد. آنچه امروز اهمیت دارد شناخت نیازهای روز و انعطاف ماموریت‌های بسیج نسبت به آنان است که تا امروز بسیج ثابت کرده در برابر دغدغه‌ها و نیازهای جامعه بی‌تفاوت نیست.

 

۸۰ میلیون بسیجی در کشور داریم

سردار غلامحسین غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین روز چهارشنبه ۳۰ آبان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بسیج شجره طیبه‌ای است که متعلق به انقلاب اسلامی بوده و هرکس که دلداده انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب باشد را بسیجی می دانیم حتی اگر کارت شناسایی و پرونده ای در سازمان بسیج نداشته باشد؛ با همین تعریف امروز با افتخار می گوییم که ۸۰ میلیون بسیجی در سراسر کشور داریم.

وی گفت: ما در سراسر کشور ۱۵۲ هزار رده بسیج داریم و با این ظرفیت گسترده ترین شبکه مردمی متعلق به بسیج است و می توانیم بگوییم که امروز بسیج در حوزه های محرومیت زدایی، اقتصاد مقاومتی، فرهنگی و اجتماعی، علم و فناوری، کمک به زیرساخت ها و عرصه های دفاعی و امنیتی ورودی پرقدرت داشته و کارنامه ای درخشان در این حوزه ها دارد و ۸۵۰ هزار نفر در طول یک سال به اردوهای جهادی اعزام شدند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه با بیان اینکه ۲۱۰۰ سالن ورزشی در سراسر کشور توسط بسیج احداث شده است،خاطر نشان کرد: گردان بیت المقدس بسیج وظیفه دارند در تامین امنیت جامعه در کنار سایر دستگاه‌ها فعالیت کنند و هم افزایی خوبی را ایجاد کرده‌اند و اگر موانع قانونی برطرف شود، دست ما بسیار بازتر می شود و بسیج می تواند در حل معضلات کشور قوی و محکم وارد شود.

 

آماده حمایت همه جانبه از دولت هستیم

سردار محمد حسین سپهر، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین روز جمعه ۲ آذر در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه تهران در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسبت روز تاسیس سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: ما بسیجیان با مدیریت جهادی که هویت، حیثیت و آینده ما است به بن‌بست شکنی، گره‌گشایی و حل مشکلات آماده حمایت از همه قوا و دولت هستیم.

وی با بیان اینکه بسیجیان با تبعیت کامل از مقام معظم رهبری و امام مسلمین در همه عرصه‌های فرهنگی‌، خدمت‌رسانی،‌دفاعی و امنیتی و … دولت و نظام اسلامی را یاری می دهد، تاکید کرد: ما امیدواریم با حمایت‌های رهبری و مسئولین، هر روز بیشتر از گذشته بسیج مستضعفین برای دفاع از این سرزمین و حمایت از دولت اسلامی نسبت به وظایف انقلابی و اسلامی خود عمل کند.

 

سالانه ۱۱ میلیون بسیجی در اردوها شرکت می‌کنند

سردار یعقوب سلیمانی، مسئول سازمان اردویی،راهیان نور و گردشگری بسیج در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز با اشاره به اینکه اردوهای بسیج در طول سالیان گذشته رشد چشمگیری داشته است، اظهار داشت: در حال حاضر اردوگاه های آموزشی و فرهنگی بسیاری در سطح کشور وجود دارد که توسط بسیج به منظور بصیرت افزایی و امورات فرهنگی و عقیدتی اداره می شود و بحمدالله می‌توانیم به جرات بگوییم که در طول سال، بیش از ۱۱ میلیون بسیجی در اردوهای راهیان نور، سیاحتی و زیارتی شرکت می کنند.

وی گفت: در آغازین روزهای اردوهای راهیان نور، تعداد محدودی می توانستند از مناطق عملیاتی دفاع مقدس در طول نوروز دیدن کنند اما به برکت وجود بسیج، امروزه اردوهای راهیان نور در طول سال جریان دارد و سالانه قریب به ۶ میلیون زائر راهیان نور به هفت استان میزبان راهیان نور مثل آذربایجان غربی،کردستان، ایلام، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کرمانشاه سفر می‌کنند و با رشادت‌ها و از جان گذشتگی‌های شهدا آشناتر می‌شوند.

 

بسیج باعث تقویت جبهه مقاومت در منطقه شد

سردار ابوالفضل مسجدی، مسئول مرکز راویان سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس دفاعی و امنیتی شبکه خبری تهران نیوز با اشاره به این‌که وجود بسیج مردمی در ایران به الگویی ماندگار برای کشورهای منطقه تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر مستکبران در تلاش هستند تا امنیت خاورمیانه را دچار خلل کنند و از این بی امنیتی، منافع خود را ببرند و در این میان، وجود جبهه مقاومت در منطقه یکی از برکاتی است که در مقابل زیاده خواهی های استکبارجهانی ایستاده است و تقویت این جبهه به دلیل وجود بسیج در ایران است.

وی عنوان کرد: اگر امروز در عراق و سوریه می بینیم که داعش کم رنگ تر شده است، به دلیل وجود بسیج مردمی در این کشورهاست که با الگو از بسیج مردمی ایران، در حال فعالیت و خدمت رسانی به کشورشان هستندو باید قدردان این یادگار امام خمینی(ره) باشیم.

 

مقابله بسیج با ترویج فرهنگ غربی در ایران

محمدرضا جهانسوز ، رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی شبکه خبری تهران نیوز با اشاره به اینکه فعالیت های بسیج برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن قابل ستایش است، اظهار داشت: کشورهای غربی تلاش گسترده ای انجام می دهند که فرهنگ غربی را در کشورمان ترویج دهند و این گونه باعث کم رنگ شدن ارزش ها و مبانی اسلامی و همچنین حس شهادت طلبانه و جهاد گونه در جوانان کشورمان شوند و این گونه باعث تضعیف انقلاب اسلامی شوند و در این میان، بسیج تلاش می کند تا مانع از تحقق بخشی این رویای دشمنان شود.

وی ادامه داد: بصیرت افزایی و روشنگری سیاسی توسط بسیج، می تواند جوانان امروز را نسبت به توطئه های مستکبران عالم آگاه تر کند و دشمن شناسی، یکی از مبانی اصلی است که بسیج می تواند با فعالیت گسترده در این زمینه، نقشه های شوم استکبار را برملا سازد.

 

تجمع بانوان در مقابل سازمان ملل برای حمایت از مردم مظلوم یمن در هفته بسیج

مینو اصلانی، مسئول سازمان بسیج زنان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز با اشاره به این‌که بسیج زنان تلاش گسترده ای در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه انجام داده است، گفت: در هفته بسیج، ما برنامه حضور بانوان و کودکان در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران با هدف دفاع از کودکان و زنان یمنی را داریم و این تجمع، روز چهارشنبه ۷ آذرماه برگزار می شود که در آن، بیانیه ای نیز از سوی سازمان بسیج زنان در حمایت از مردم مظلوم یمن قرائت خواهد شد.

وی ادامه داد: همانطور که در دوران دفاع مقدس، زنان حضور پررنگی برای حمایت از جبهه های نبرد داشتند و بسیجی وار، تلاش می کردند تا سهمی در حراست از خاک کشورمان داشته باشند، امروزه زنان بسیجی نیز اقدامات موثری در کشور برای مقابله با بد حجابی که از سوی غرب تبلیغ می شوند، انجام می دهند و تلاش می کنیم که زنان انقلابی پرورش دهیم که برای انقلاب اسلامی خدمت کنند.

 

خدمات ۵۰۰ گروه جهادی بسیج جامعه پزشکی در مناطق محروم

محمد رئیس‌زاده، مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز با اشاره به برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم کشور اظهار داشت: تیم بسیج جامعه پزشکی به منظور برگزاری اردوهای جهادی، تیم پزشکی به مناطق محروم اعزام می‌کند تا به مردم مستضعف، خدمات پزشکی و درمانی به صورت رایگان انجام دهند.

وی بیان داشت: بسیج بعد از دوران دفاع مقدس، تلاش ویژه ای در راستای خدمات رسانی درمانی و پزشکی به مناطق محروم کشور انجام داده است و در طرح ویژه شهید رهنمون که با شروع هفته بسیج، آغاز شده است، ۵۰۰ گروه جهادی بسیج جامعه پزشکی به مدت یک هفته خدمات متنوع پزشکی را به برای مردم مناطق محروم ارایه می‌کنند.

 

بسیج هیچ مرزی نمی شناسد / حمایت بسیج از مردم مظلوم یمن

محمد علی مومنی‌ها، معاون بین الملل سازمان بسیج مستضعفین در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس بین‌الملل شبکه خبری تهران نیوز با اشاره به این‌که در طول هفته بسیج، همایش دفاع از مردم مظلوم یمن در سالن همایش های صداوسیما و با حضور مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد، گفت: در این مراسم، مسئولان جنبش اسلامی فلسطین و یمن و همچنین مسئولان لشکری و کشوری، حمایت قاطع خود را از مردم یمن اعلام نمودند و اقدامات جنایتکارانه رژیم آل سعود را در کشتن کودکان و زنان بی گناه یمن، محکوم نمودند.

وی ادامه داد: بسیج، هیچ مرزی نمی‌شناسد و امروزه شاهد هستیم که بسیج مردمی ایران به الگویی برای سایر کشورهایی همچون یمن، عراق، سوریه و لبنان و … تبدل شده است و یقینا بسیج مردمی ایران که کارنامه درخشانی در حمایت از مسلمانان و مقابله با استکبارجهانی دارد، امروزه نسبت به وقایع و اتفاقات جهان اسلام بی تفاومت نیست و دفاع از مردم مظلوم یمن، یکی از اقدامات بسیج است.

 

تلاش بسیج در ایجاد امنیت، سازندگی و مقابله با استکبار جهانی

سردار نعمان غلامی، مسئول سازمان بسیج سازندگی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز با اشاره به این‌که تقویت اردوهای جهادی و کمک به مناطق محروم کشور یکی از سیاست های بسیج است، گفت: امروزه در طول سال شاهد اعزام کاروان های بسیجی به مناطق محروم برای خدمات رسانی به مردم محروم هستیم و در این راه، هیچ چشم داشتی هم ندارند و این کار را به صورت دلی و برای رضای خدا و خدمت به انقلاب اسلامی انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: بسیج تلاش گسترده ای برای مقابله با استکبار جهانی و همچنین ایجاد امنیت و سازندگی کشور انجام داده است و هجمه هایی که بر علیه بسیج وجود دارد، به دلیل اثرگذاری‌اش است.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر