logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۵
[ شناسه خبر : ۸۸۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
رئیس کل دادگستری استان زنجان:

کاهش نرخ ازدواج در استان زنجان فاجعه‌آمیز است/ آمار بالای فوتی‌های شهروندان زنجانی در تصادف جاده‌ای/ نقاط حادثه‌خیز اصلاح نشود، برخورد می‌کنیم

کاهش-نرخ-ازدواج-در-استان-زنجان-فاجعه‌آمیز-است-آمار-بالای-فوتی‌های-شهروندان-زنجانی-در-تصادف-جاده‌ای-نقاط-حادثه‌خیز-اصلاح-نشود،-برخورد-می‌کنیم

رئیس کل دادگستری استان زنجان کاهش نرخ ازدواج در این استان را بسیار فاجعه‌آمیز خواند و گفت: بر اساس آمار ثبت‌احوال کشور، نرخ ازدواج در این استان از سال 90 تا به امروز به‌شدت کاهش داشته است.

به گزارش موج رسا; حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی پس از بازدید از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و در نشستی صمیمانه با معاون و کارمندان این معاونت اظهار کرد: اگرچه امروزه اهمیت، جایگاه و ضرورت پیشگیری در جامعه بر کسی پوشیده نیست، اما آنچه در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، این است که شما در این مجموعه باید با این نگاه و رویکرد کار کنید که کارها و اقداماتتان خروجی داشته باشد و منجر به نتیجه شود و در عمل بتواند به کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی کمک کند.

 وی در همین زمینه افزود: شعاری در مجموعه خودمان دارم که این شعار باید در همه حوزه‌ها محقق شود و آن این است که اقدامات باید مبتنی بر فایده باشد یعنی اگر چهل‌وشش برنامه که هیچ، حتی اگر سیصد برنامه را هم اجرا کنید اما در عمل فایده‌ای نداشته باشد، یعنی نه آمار طلاق کاهش پیدا کند، نه آمار تصادف پایین بیاید و نه جلوی اعتیاد گرفته شود، آن‌وقت هم بیت‌المال و هم وقت خودمان را هدر دادیم و اگر کسی بپرسد الان در کجا قرارگرفته‌ایم؟ آن‌وقت جواب ما این خواهد بود که در همان نقطه‌ای هستیم که قبل از اجرای این برنامه‌ها آنجا بودیم و این برای ما پذیرفتنی نیست.

رئیس شورای قضایی استان، داشتن رویکرد کیفی در اجرای برنامه‌ها را بسیار حائز اهمیت دانست و یادآور شد: اجرای کمی برنامه‌ها چندان مهم نیست، یعنی اگر ما به‌جای چهل‌وشش برنامه حتی ده برنامه اجرا کنیم ولی همین برنامه‌های کم منجر به نتیجه شود و خروجی داشته باشد و به کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی جامعه ما کمک کند و گره‌ای از مشکلات شهروندان را حل نماید، این برای ما بسیار حائز اهمیت است. لذا در هر برنامه‌ای، مهم خروجی آن است و به همین خاطر، سؤال ما در مورداجرای تک‌تک برنامه‌های این معاونت این است که: وقتی این برنامه را اجرا کردید پس‌ازآن چه اتفاقی در حوزه جرائم و آسیب‌های اجتماعی افتاد؟ و آیا اجرای این برنامه توانسته است به تحقق اهداف پیشگیرانه در سطح جامعه کمک نماید یا نه؟

حجت‌الاسلام‌ صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: به‌ عنوان‌مثال اگر در برنامه‌ای مثل برنامه سجام، مرکز ما را مکلف کرده باشد که باید پانصد نفر عضوگیری داشته باشیم و ما نه‌تنها پانصد نفر، بلکه توانستیم پنج هزار نفر عضوگیری داشته باشیم. ثُم ماذا؟

وی افزود: آیا هدف ما از اجرای این برنامه، صرفاً این بوده که فقط افرادی را به سامانه‌مان اضافه کنیم؟ آیا آنان توانسته‌اند در حوزه پیشگیری گامی را بردارند؟ آیا توانسته‌اند برای مجموعه ما به‌عنوان دیده‌بانان مردمی در کنترل آسیب‌های اجتماعی نقش ایفا کنند و یا نه؟ اگر جواب ما غیر این است باید عرض کنیم که هدف ما در این حوزه تحقق‌نیافته است.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان داشتن رویکرد بومی برای تدوین برنامه‌های حوزه پیشگیری را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: برنامه‌های ما باید مبتنی بر رویکرد بومی باشد و بر اساس نیازها و مسائل بومی و استانی ما تدوین‌شده باشد و نه اینکه مرکز بخواهد برنامه‌ای را به ما تحمیل کند و برای ما یک نسخه‌ای بپیچد که این نسخه اگرچه شاید برای یک استان دیگری مناسب باشد ولی چون با رویکرد بومی تدوین‌نشده، درنتیجه نمی‌تواند برای استان ما مفید واقع شود و گره‌ای از مشکلات این استان را باز کند.

وی بیان کرد: ما باید ببینیم استان ما از چه جرائم و آسیب‌هایی رنج می‌برد و در مورد همان‌ها برنامه‌ریزی کنیم. ما اگر از یک موضوعی رنج می‌بریم حتی اگر نیاز باشد باید ده سال پیاپی بر روی همان مسأله برنامه‌ریزی کنیم و در دستور کارمان قرار دهیم تا درنهایت به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم ادعا کنیم توانستیم این مشکل را حل کنیم و لذا پس‌ازاین، همین مسأله، دیگر جز جرائم و یا آسیب‌های اولویت‌دار استان ما محسوب نمی‌شود و از برنامه‌های ما خارج می‌شود.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان در ادامه به اهمیت تحقیق و پژوهش برای تبیین و تحلیل علمی جرائم و آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: برای شناسایی جرائم، آسیب‌ها و مسائل استان، به تفکیک هر یک از شهرستان‌ها و بخش‌ها، همچنین بررسی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری آن‌ها و درنهایت ارائه راهکارهای عملیاتی و کاربردی، یک مطالعه میدانی قوی می‌تواند در این حوزه راهگشا باشد و به‌جای اینکه بودجه را درجاهای نامناسب خرج کنیم باید آن را به حوزه پژوهش و آسیب‌شناسی اختصاص دهیم.

حجت‌الاسلام‌ صادقی نیارکی در بخش دیگری از سخنان خود کاهش نرخ ازدواج در این استان را بسیار فاجعه‌آمیز خواند و اظهار کرد: بر اساس آمار ثبت‌احوال کشور، نرخ ازدواج در این استان از سال 90 تا به امروز به‌شدت کاهش داشته است و باید هشیار باشیم که خطرات و تهدیدهای ازدواج نکردن در جامعه، به‌مراتب بدتر از پدیده طلاق است و می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به‌سلامت جامعه‌مان تحمیل نماید.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز تأسف از آمار بالای فوتی‌های شهروندان در تصادف جاده‌ای، از این افراد به‌عنوان سرمایه‌های انسانی جامعه یادکرد و گفت: متولیان امر باید به این نکته توجه کنند که هر یک از این شهروندان عزیز ما که در جاده‌های کشور جان خودشان را از دست می‌دهند، سرمایه‌های انسانی این کشور محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: بر همین اساس چه‌بسا کودکی که در این تصادفات جان خود را از دست می‌دهد، می‌توانست در آینده به‌عنوان یک نخبه به جامعه ما خدمت نماید و در پیشرفت و اعتلای جامعه ما نقش بسیار مهمی داشته باشد که متأسفانه بر اساس کوتاهی و غفلت برخی‌ها، همه‌ساله از داشتن چنین سرمایه‌هایی محروم می‌شویم.

حجت‌الاسلام‌ صادقی نیارکی در پایان به متولیان این حوزه در استان هشدار داد و گفت: آمار فوتی‌های تصادفات جاده‌ای استان زنجان نیز بسیار بالاست که متولیان امر باید نقاط حادثه‌خیز را اصلاح کنند و اگر در این زمینه کوتاهی کنند با آنان برخورد خواهد شد.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر