logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۶
[ شناسه خبر : ۸۸۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان زنجان خبرداد

فعالیت 19 واحد روغن کشی زیتون در شهرستان طارم

فعالیت-19-واحد-روغن-کشی-زیتون-در-شهرستان-طارم

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به فعالیت 19واحد روغن کشی زیتون در شهرستان طارم گفت: از نظر سطح، میزان تولید و فرآوری زیتون، شهرستان طارم رتبه نخست را در سطح کشور داراست.

بهاره دادلویی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به وجود 19 واحد فعال مجوز دار و دارای پروانه روغن کشی زیتون در شهرستان طارم اظهار کرد: از نظر سطح، میزان تولید و فرآوری زیتون، شهرستان طارم رتبه نخست را در سطح کشور داراست.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان از احداث اولین کارخانه تولید فرآورده‌های جانبی از تفاله کارخانجات روغن‌کشی زیتون کشور در شهرستان طارم خبر داد و اظهار کرد: با احداث این کارخانه برای نخستین بار در سطح کشور اقدام به فرآوری و مدیریت علمی پسماندهای کارخانجات روغن‌کشی زیتون شده و بهره وری در حوزه صنایع تبدیلی زیتون نمودی واقعی می یابد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به ارزش افزوده بالای اجرای این طرح خاطرنشان کرد: سالانه حدود 600 تن روغن زیتون پمیس در این کارخانه تولید خواهد شد که مصرف انسانی و  قابلیت صادراتی داشته و با توجه به کیفیت آن کاربرد غذایی و صنعتی نیز دارد.

وی تصریح کرد: طرح فوق در زمینی به مساحت 13 هزار و 650 متر مربع و با زیربنای 4 هزار و 550 متر در حال اجرا است و بهره برداری از آن اشتغالزایی 45 نفری را به دنبال دارد.

دادلویی اجرای این طرح را نقطه عطفی در حوزه صنایع تبدیلی زیتون در سطح کشور دانست و بیان کرد: این کارخانه هم‌اکنون با ظرفیت 14 هزار تن در سال و با جذب ماده خام 20 هزار تن در شهرستان طارم در حال احداث بوده و تا پایان امسال به بهره‌برداری می رسد.

وی میزان سرمایه گذاری ثابت این طرح را 19 میلیارد و 810 میلیون ریال اعلام و خاطرنشان کرد: در این کارخانه تفاله و ضایعات زیتون فرآوری شده و مواد قابل مصرف همچون خوارک دام، روغن، صابون و کربن اکتیو تولید خواهد شد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان زنجان از تولید انرژی های تجدید پذیر و سوخت سبز در کارخانه مذکور خبر داد و افزود: بهره برداری از این کارخانه اثرات زیست محیطی فرآوانی به دنبال دارد به طوری که با جمع آوری سالانه حدود 17 هزار تن تفاله زیتون از سطح شهرستان و منطقه مانع از آلودگی رودخانه قزل اوزن شده و مدیریت پسماندها در سه استان همجوار گیلان، قزوین و زنجان در شعاع 50 کیلومتر  شکل خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: مزایای این طرح قابل قیاس با سایر واحدهای روغن کشی نیست و کاملا متفاوت از نظر نحوه روغن کشی، مواد اولیه و محصول نهایی بوده و برای اولین بار در ایران اجرا می شود.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر