logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۱
[ شناسه خبر : ۸۷۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان:

30 برابر شدن تعداد کتابخانه های عمومی استان زنجان / 25 کتابخانه عمومی استان زنجان زیباسازی می شود

30-برابر-شدن-تعداد-کتابخانه-های-عمومی-استان-زنجان-25-کتابخانه-عمومی-استان-زنجان-زیباسازی-می-شود

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان از 30 برابر شدن تعداد کتابخانه های عمومی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در استان زنجان خبرداد.

به گزارش موج رسا; امیرعلی نیک بخش، امروز در جمع خبرنگاران استان زنجان با اشاره به برنامه های هفته کتاب، اظهار داشت: امسال بیست و ششمین دوره گرامیداشت هفته کتاب با شعار«حال خوش خواندن» در استان با برنامه های متعددی اجرا می شود.

وی گفت: در سال جاری 474 نشست کتابخوانی در زنجان برگزار می شود و در این نشست ها کتاب های مختلفی برای اعضای تشریح می شود.

نیک بخش از اجرای 250 برنامه نشست کتاب در استان خبرداد و گفت: نشست های ویژه کتابخوانی با حضور گروه های مختلف اجرا می شود که در این راستا10 نشست ویژه پیش بینی شده که 4 مورد انجام شده است.

این مسئول بیان داشت: سه نشست کتابخوان تخصصی برای فلسفه، تاریخ و ادبیات در نظر گرفته شده است و 450 نشست مدرسه ای در نظر گرفته شده است که 50 درصد آن انجام شده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان با بیان اینکه310 عنوان کتاب به صورت هفتگی و ماهانه معرفی شده است، افزود: امسال 142 مسابقه مکتوب کتابخانه ای برگزار شده است که یکی از این مسابقات، مسابقه رضوی بود که 26 هزار نفر شرکت کننده و 300 برگزیده داشتیم کخه در هفته کتاب تجلیل می شود. 

وی به مسابقه کتابخوانی نماز با همکاری ستاد اقامه نماز استان و مشارکت چند دستگاه در استان زنجان اشاره کرد و گفت: 50 جلسه نقد و بررسی کتاب در استان برگزار شده است.

این مسئول از فعالیت 41 گروه مطالعاتی در کتابخانه های استان اشاره کرد و گفت: امسال 403 جلسه برای جلسات جمع خوانی برنامه ریزی شده است؛ همچنین برنامه ریزی برای اجرای 1113 دوره قصه گویی در کتابخانه های انجام شده است که 49 درصد آن انجام شده است.

نیک بخش از 30 برابر شدن تعداد کتابخانه های عمومی پس از پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و افزود:تعداد اعضای کتابخانه ها از 77 هزار نفر در سال گذشته به 80 هزار و 422 نفر با رشد 4.4 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد کتاب کتابخانه های استان زنجان در مهر سال گذشته یک میلیون و 199 هزار کتاب بود که در مهر امسال به یک میلیون و 280 هزار با رشد 6.6 درصدی افزایش یافته است، گفت: تعداد کتاب های به امانت گرفته شده از سوی اعضا در سال گذشته بیش از 966 هزار جلد بود که امسال به 964 هزار رسیده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان خاطرنشان کرد: تعداد کتابخانه های عمومی استان در سال گذشته 92 باب بود که امسال به 95 باب کتابخانه افزایش یافته است . 

وی با اشاره به زیباسازی 25 کتابخانه عمومی استان زنجان خاطرنشان کرد: این اقدام با 700 میلیون تومان اعتبار انجام شده است. 

نیک بخش به برنامه های سال 97 و افزایش 9 درصدی تعداد اعضای کتابخانه های عمومی استان زنجان اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی ها برای افزایش 9 درصدی  تعداد اعضای واقعی هر کتابخانه انجام شده است. 

به گفته وی، احداث هشت باب کتابخانه در طی امسال، سال آینده و سال 99 در دستور کار نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان است که از این تعداد چهار باب کتابخانه ثابت در شهرستان های ابهر، خرمدره، طارم و قیدار ، سه باب کتابخانه توسط شهرداری با عنوان کتابخانه خانه محله احداث می شود.

وی گفت: همچنین  در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان زنجان مقرر شده تا سال 1400 تعداد 5 کتابخانه سیار افزوده شود.

نیک بخش با اشاره به اینکه امسال باید 10 درصد به منابع کتابخانه های عمومی استان زنجان اضافه شود، تصریح کرد: مردم سال گذشته 115 هزار جلد کتاب اهداء کردند و در 6 ماهه امسال هم 50 هزار جلد کتاب اهدایی داشتیم و امیدواریم امسال از سال گذشته هم بیشتر شود. 

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان از آغاز کار رسمی کتابخانه میرزااحمد در مسجد میرزا احمد زنجان خبر داد و گفت: این کتابخانه در حال حاضر فعال است ولی در هفته کتاب به صورت رسمی افتتاح می شود.

وی افزود: ارزیابی سال 96 نشان می دهد کتابخانه های عمومی استان زنجان به لحاظ رعایت حقوق شهروندی در شاخص های مرتبط رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.

وی گفت: مراسم گرامیداشت روزکتاب و کتابخوانی و تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در روز 29 آبان در کتابخانه سهروردی زنجان برگزار می شود. 

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان ادامه داد: برگزاری جلسات جمع خوانی در دره های سنی مختلف، عضویت رایگان در روز 24 آبان، برگزاری نمایشگاه های کتاب در کتابخانه های عمومی، سخنرانی در خطبه های پیش از نماز جمعه، برنامه ریزی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، برگزاری 267 نشست  کتابخوان ویژه کتابخانه و مدارس، برگزاری هفت مورد نشست نقد کتاب، بازدید مدارس از کتابخانه ها به صورت تیم بازدید کننده، دیدار با امام جمعه و استاندار زنجان، دیدار با خانواده شهدا، دیدار با بیماران خاص و سالمندان از دیگر برنامه های این هفته است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر