logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۶
[ شناسه خبر : ۸۵۴۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

دستگاه‌های مرتبط در توسعه صادرات محصولات کشاورزی همکاری کنند/ ممنوعیت احداث گلخانه‌ها در حریم شهرها نیاز به تجدید نظر دارد

دستگاه‌های-مرتبط-در-توسعه-صادرات-محصولات-کشاورزی-همکاری-کنند-ممنوعیت-احداث-گلخانه‌ها-در-حریم-شهرها-نیاز-به-تجدید-نظر-دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به احداث گلخانه‌های فاقد آلاینده زیست محیطی گفت: در ممنوعیت احداث گلخانه‌هایی که فاقد آلاینده هستند در حریم شهرها باید تجدید نظر شود.

به گزارش موج رسا; حسین جعفری در ششمین جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزایش قیمت لوله و اتصالات مورد استفاده در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و به تبع آن کاهش میزان بهره مندی کشاورزان از کمک های فنی و اعتباری مصوب قانون بودجه را از جمله مشکلات و دغدغه های موجود در حوزه آب و خاک برشمرد و خواستار پیگیری و اعمال نظارت لازم جهت کاهش یا تعدیل افزایش قیمت ها و همچنین افزایش میزان ریالی حمایت دولت از مجریان سیستم های نوین آبیاری توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در موافقتنامه سال جاری طرح شد.

وی عدم تناسب بین اعتبارات مصوب با حجم بالای درخواست های مردمی برای اجرای طرح های انتقال آب (احداث کانال یا لوله گذاری) را از دیگر موضوعات قابل پیگیری در حوزه آب و خاک عنوان و تصریح کرد: با توجه به نقش موثر اجرای طرح های انتقال آب در ارتقای بهره وری آب کشاورزی و مدیریت بحران آب پیشنهاد می شود ردیف اعتباری ویژه از محل صندوق توسعه ملی (مشابه طرح‌های آبخیزداری یا سیستم های نوین آبیاری) جهت اجرای این طرح ها ایجاد شود.

جعفری با اشاره به عدم اجرای کامل بند (و) تبصره (16) قانون بودجه سال جاری و ابلاغیه های نامتناسب بانک مرکزی به بانک‌های عامل، خواستار پیگیری لازم به منظور تسهیل فرآیند اجرایی تبصره مذکور و ایجاد سازوکارهای مناسب و متناسب با شرایط حال تولیدکنندگان توسط سیستم بانکی و همچنین پیگیری تمدید مصوبه شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ضرورت اصلاح تصویب نامه هیات دولت در خصوص امهال تسهیلات کشاورزی مبنی بر تغییر زمان مشمول قانون (6/6/1397) را مورد تاکید قرار داد و به عدم اجرای تصویب نامه هیات دولت توسط برخی بانک های عامل و شمول تصویب نامه به بخش اندکی از تسهیلات خسارت دیدگان اشاره کرد.

وی در ادامه به عدم تخصیص اعتبار لازم برای مدیریت بحران از محل ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران برای بخش کشاورزی اشاره و پیگیری اختصاص اعتبار ویژه به بخش کشاورزی استان از محل اعتبارات مدیریت بحران به عنوان یکی از بخش های در معرض بحران و مخاطرات طبیعی را خواستار شد.

جعفری همچنین بر لزوم پیگیری افزایش منطقی قیمت‌های مصوب محصولات مشمول سیاست های خرید حمایتی و تصویب و ابلاغ قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی مشمول سیاست های حمایتی قبل از شروع فصل زراعی تاکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به عدم اجرای ماده 10 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی در خصوص پذیرش انساق زراعی به عنوان وثایق بانکی، الزام بانک های عامل به پذیرش و اجرای مفاد قانون را خواستار شد و تسریع در پرداخت الباقی بهای گندم خریداری شده از کشاورزان را مورد تاکید قرار داد.

وی با بیان اینکه حمایت از تقویت صندوق بیمه کشاورزی از طریق افزایش اعتبارات مصوب و تخصیص به موقع اعتبارات با توجه به حجم بالای خسارات عوامل قهری و طبیعی ضروری است، خاطرنشان کرد: با توجه به تشدید تحریم ها و ایجاد مشکلات و چالش های فراوان در زمینه بازرگانی و تجارت خارجی محصولات کشاورزی، صادرات محصولات کشاورزی توسط بازرگانان داخلی و تمامی دستگاه ها و نهادهای ذی ربط نیز باید مورد توجه و حمایت ویژه قرار گیرد.

جعفری با اشاره به عدم انتقال امکانات متناسب با وظایف تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت و سازمان های جهاد کشاورزی استان ها علی رغم گذشت چند سال از اجرای قانون انتزاع، بر لزوم انتقال اعتبارات بازرگانی کشاورزی از فصل بازرگانی به ذیل فصل کشاورزی و منابع طبیعی در بودجه سال 98 و افزایش اعتبارات متناسب با وظایف محوله تاکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به ایجاد محدودیت و ممنوعیت توسط سازمان حفاظت محیط زیست برای استقرار مجتمع‌های گلخانه ای در حرایم شهرها، علی رغم عاری بودن این واحدها از هرگونه پسماند و آلودگی زیست محیطی و لزوم ایجاد این واحدها در نزدیکی مناطق شهری به دلیل دسترسی به منابع زیرساختی و نیروی انسانی اشاره و پیگیری تجدید نظر در استقرار واحدهای گلخانه ای فاقد پسماندهای آلوده در حرایم شهری را درخواست کرد.

وی در پایان ضرورت پیگیری و حمایت از افزایش اعتبارات بخش آب و کشاورزی در بررسی لایحه و تصویب قانون بودجه سال 98، ایجاد برنامه‌ای تحت عنوان رفع تداخلات و کاداستر ذیل فصل کشاورزی و منابع طبیعی و اختصاص اعتبار ویژه، تسهیل برخی ضوابط سختگیرانه در مناطق حفاظت شده استان به منظور تسهیل سرمایه گذاری در مناطق محروم بویژه منطقه قره پشتلو را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به عدم همکاری شرکت آب منطقه ای در توسعه مجتمع های گلخانه‌ای و توقف سرمایه گذاری در این حوزه، خواستار بازنگری در تخصیص آب به فعالیت های کشاورزی بهره ورانه شد.

//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر