logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۱
[ شناسه خبر : ۸۴۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
معاون رئیس‌جمهور:

دلار به کمتر از 7000 تومان می‌رسد

دلار-به-کمتر-از-7000-تومان-می‌رسد

هفته گذشته با مقاومت شدید دلالان و وعده دولتی‌ها برای ادامه کاهش نرخ ارز پایان یافت.

به گزارش موج رسا; در آخرین روز کاری بازار ارز، دلالان مقاومت شدیدی از خود نشان می‌دادند و به صراحت به مردم اطمینان می‌دادند که ارز ارزان نمی‌شود؛ این در حالی است که نرخ ارز در هفته‌ای که گذشت حداقل 5 هزار تومان ارزان شد و بسیاری از خریداران ارز را متضرر کرد. دلالان و سودجویان آشکارا به اختلال در بازار پرداخته‌اند و فریادهای «کی دلار داره» سر می‌دهند. ایسنا در این باره گزارش داده که دلالان هر دلار را حدود 14 هزار تومان می‌خریدند و حدود 14 هزار و 700 تومان می‌فروختند.

 

صرافی بانک ملی هم هر دلار را 13 هزار و 700 تومان می‌فروخت.  این اخبار در حالی است که مسؤولان دولتی اعتقاد دارند نرخ ارز تا زیر کانال 10 هزار تومان کاهش می‌یابد.  جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در جلسه شورای اداری کردستان با اشاره به نوسانات قیمت ارز گفت: از بحران تغییرات قیمت ارز در حال عبور هستیم، برآوردهای ما نشان می‌دهد قیمت ارز باید در زیر 7 هزار تومان قرار گیرد.

 

وی افزود: توقع این بود که شرکت‌های بزرگ ما و هم بخش خصوصی در استفاده ارز به منافع ملی بیش از منافع زودگذر خود توجه داشته باشند. متاسفانه بخش خصوصی و شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی خیلی ملاحظه محدودیت‌ها را نکردند و در شرایط دشوار کشور با سیاست‌های دولت همراه نبودند.

 

معاون رئیس‌جمهور گفت: به‌رغم تمهیداتی که انجام خواهیم داد، تحریم‌ها در تخصیص میزان منابع و بودجه دستگاه‌ها بی‌تاثیر نخواهد بود. چارچوب‌هایی برای صرفه‌جویی در کشور از سوی دولت ابلاغ خواهد شد و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید آن را با دقت و وسواس رعایت کنند.

 

وی اضافه کرد: دوره نخست تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان مرداد‌ماه آغاز شد و مرحله بعد هم 13 آبان آغاز می‌شود. اگر با تصمیم و سیاست‌های اتخاذ شده از این شرایط عبور کنیم آمریکا به این نتیجه خواهد رسید که این اقدامش تاثیرگذار نیست. محمود واعظی، رئیس‌دفتر روحانی هم روز چهارشنبه حرف از دلار 7500 تومانی ‌زده بود.

 

وی با بیان اینکه دولت تلاش زیادی کرده تا بازار ارز و کالا سامان یابد، گفت: خوشحالیم که جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با توجه به اختیارات خوبی که به بانک مرکزی داده شد و همکاری سایر دستگاه‌ها و سیاست بانک مرکزی برای واردات طلا به کشور، روی بازار تاثیر گذاشته و امیدواریم بازار روال عادی داشته باشد.

 

واعظی تصریح کرد: قیمت ارز، این ارقام نیست و اینکه امروز در سامانه نیما 7500 تومان است از این هم پایین‌تر است. توصیه ما به مردم این است در بخش‌های ماندگار و کم‌خطر سرمایه‌گذاری کنند. رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بازار ارزی که یک درصد سهم اقتصاد کشور را داراست و با یک مداخله کوچک تغییر می‌کند، مردم در این بازار ضرر می‌کنند و سعی دولت در کنترل بازار است.

همکاری کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار
 
در همین حال عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: سوداگران ارزی با انتشار اخبار نگران‌کننده در فضای مجازی قصد ممانعت از ریزش نرخ ارز را دارند. شهاب نادری درباره کاهش قیمت دلار در بازار آزاد گفت: با وجود اینکه معاملات ارز در بازار آزاد حجم کمی از معاملات را تشکیل می‌داد اما قیمت کاذب دلار در این بازار مبنای قیمت‌گذاری کالاها در سایر بازار شده و به گرانی کالا منجر شده بود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: نرخ ارز باید از مولفه‌های اقتصادی پیروی کند، بنابراین قیمت بالای 8 هزار تومان برای هر دلار غیرقابل توجیه است هرچند سوداگران از تاکتیک‌های مختلف برای ایجاد التهاب در بازار استفاده می‌کنند تا اجازه ندهند ریزش نرخ‌ها ادامه یابد اما با مدیریت صحیح می‌توان مانع فعالیت سوداگران ارزی شد.
 
وی افزود: مردم اطلاع داشته باشند کمیسیون اقتصادی مجلس با مدیریت جدید بانک مرکزی در جلسات فشرده کاری راهکارهای کاهش نرخ ارز را با استفاده از سیاست‌های اقتصادی بررسی کرده و مقرر شده بانک مرکزی در اعمال سیاست‌های ارزی، دغدغه‌های کارشناسی اعضای کمیسیون اقتصادی را برای تعدیل نرخ ارز پیگیری کند. نادری در ادامه گفت‌وگوی خود با خانه ملت، افزود: تقویت بازار ثانویه ارز و عملیاتی شدن پیمان‌های پولی دو و چند‌جانبه به صورت جدی باید پیگیری شود تا روند منطقی شدن قیمت دلار ادامه یابد.
 
مردم به جای سرمایه‌گذاری در بازار ارز در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سوداگران ارزی با ایجاد التهاب و انتشار اخبار نگران‌کننده در فضای مجازی قصد دارند مانع کاهش قیمت دلار شوند که باید تدابیر عملیاتی برای برخورد با این موضوع انجام شود.  شهاب نادری یادآور شد: اینکه قیمت دلار روند کاهشی در پیش گرفته بیانگر این است که بازار ارز تنها در کوتاه‌مدت می‌تواند تحت تاثیر اقدامات سوداگران ارزی باشد، بنابراین از مردم درخواست می‌شود به جای سرمایه‌گذاری در بازار ارز در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند تا به اشتغال جوانان کمک شود.
 
 
نظر رئیس کمیسیون اقتصادی درباره کاهش قیمت ارز در روزهای آینده
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص گفت مجلس برای متعادل کردن قیمت ارز تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت. محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سقوط قیمت ارز گفت: تصمیم اخیر مسؤولان کشور مبنی بر دادن اختیارات به رئیس و مدیریت جدید بانک مرکزی اقدام شایسته‌ای بود، چرا که سیاست جدید این مجموعه موجب شد ارز قابل‌توجهی وارد بازار شود. وی با بیان اینکه قیمت ارز باید متعادل و واقعی شود، تصریح کرد: انتظار می‌رود روند کاهش قیمت ارز در روزهای آتی ادامه داشته باشد تا با تدبیر و مدیریت بانک مرکزی، قیمت ارز در بازار متعادل شود. پورابراهیمی با بیان اینکه مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مساله تعادل در بازار ارز را به‌صورت جدی و کارشناسی‌شده دنبال می‌کند، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از هیچ اقدامی برای دفاع از حقوق مردم و اقتصاد ملی دریغ نخواهند کرد و ما بر همین اساس تلاش خود را برای متعادل کردن قیمت ارز دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر