logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۲
[ شناسه خبر : ۸۳۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس اقتصادی:

بازار ارز در شرایط شبکه گلد کوئیستی قرار گرفت/ محاکمه دلالان و سوداگران حرکت شایسته ای بود

بازار-ارز-در-شرایط-شبکه-گلد-کوئیستی-قرار-گرفت-محاکمه-دلالان-و-سوداگران-حرکت-شایسته-ای-بود

کارشناس اقتصادی گفت: بازار ارز در شرایط هیجانی مانند یک شبکه گلد کوئیستی است که حلقه های آخری آن بازنده ترین هستند.

حسین محمودی اصل امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ، با بیان اینکه اتحاد ناخواسته و عجیب چپ و راست برای کاهش قیمت ارز مشهود است،افزود:به نظر می رسد عرضه ارز به جز بانک مرکزی از کانال دیگری نیز صورت گرفته باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه خطر ورود مجدد دلالان در قیمت های پایین و افزایشی کردن مجدد روند وجود دارد،تصریح کرد: در حال حاضر تجربه سال های 90 و 91 در حال تکرار است و هجوم به بازار ارز،سکه،طلا،مسکن،خودرو،بورس و احتکار تجربه تکراری تحریم های قبلی است.

محمودی بیان داشت: تحریم های سال های قبل سخت تر و جو روانی در تحریم های این دوره بیشتر است .

وی ادامه داد: خریداران عادی ارز در سال 91 دلارسه هزار و 900 تومانی خود را پس از دو سال سه هزار و 100 تومان فروختند و حقه سوداگران بسیاری از مردم را متضرر کرد اگر چه پیش بینی این تکرار تاریخ باعث شد دهها بار ریسک های حضور در بازار و شوک های آن تذکر داده شود .

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: افزایش حبابی ناشی از عوامل روانی و تصمیم به فروش و خروج  دلالان و سوداگران( اینان قبل از فروش بازار را داغ می کنند)اعداد غیر قابل تصوری را برای دلار موجب شد و افزایش یکباره و حبابی بدون دلایل اقتصادی،ریزش شدید را نیز در پی دارد .

محمودی با بیان اینکه محاکمه دلالان و سوداگران حرکت شایسته ای بود که که در ادامه با دستگیری معاون ارزی و برخی از کارکنان بانک مرکزی همراه بود،ادامه داد: اما ایجاد یک مکانیسم مناسب غیر رانت زا می تواند از معضلات این چنینی پیشگیری کند و البته دستگیری ها باعث شد دکتر همتی برای ورود قاطع به بازار دو روز پیش ،از سران سه قوه مجوز بگیرد تا دست به عصا نباشد و این مجوز راه را برای تزریق مناسب باز کرد.

وی افزود: مخالفین تصویب fatf معتقدند که دولت از روی عمد بازار را رها کرد تا با افزایش قیمت دلار و تحت فشار،موضوعات مربوط به fatf در مجلس و دیدار احتمالی هیات ایرانی و آمریکایی در افکار عمومی جا بیفتد.

این کارشناس ارز بیان داشت: با این فرض اینان نهایت تلاش خود را می کنند تا از طریق رسانه ها و فضای مجازی و حتی دخالت در بازار و تزریق،قیمت را کاهش دهند تا دلار گران در تصمیم نمایندگان نقش نداشته باشد.

وی افزود: حال این سئوال پیش می آید که پس از تصویب یا رد fatf عکس العمل موافقین و مخالفین آن در بازار ارز چه تاثیری خواهد داشت؟ ،این مهم است که در بازار ریزشی، دلارها را چه کسی جمع کند بانک مرکزی؟ دلالان یا سایر گروهها، این مهم جهت بازار را در آینده مشخص می کند .

محمودی خاطرنشان کرد: مشکل بازار با این همت عمومی برای همیشه حل نمی شود چرا که در حال حاضر مکانیسم مناسب و نظارت کافی لازم انجام نمی شود.

وی بیان داشت: ضروری بود قبل از افزایش قیمت ها همه رسانه ها برای کاهش بار روانی بازار و توصیه به مردم را پیشه می کردند تا مردم عادی وارد این بازار نشده و متضرر نشوند //ن.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر