logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۳
[ شناسه خبر : ۸۳۴۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
خواننده آلبوم موسیقی «یادش بخیر»:

مضامین آلبوم موسیقی «یادش بخیر» نشأت گرفته از فرهنگ عاشورایی است/ شهدا سراینده غزل سرخ روزگارما هستند

مضامین-آلبوم-موسیقی-«یادش-بخیر»-نشأت-گرفته-از-فرهنگ-عاشورایی-است-شهدا-سراینده-غزل-سرخ-روزگارما-هستند

شبیری یکی از خوانندگان آلبوم موسیقی «یادش بخیر»، گفت: فرهنگ عاشورایی، فرهنگی که از ورای سالها رنج و دشواری که اهل بیت عصمت و طهارت به جان پذیرفته‌اند به دست ما رسیده و هزاران درس و پیام برای ما به ارمغان آورده است.

به گزارش موج رسا; سید یوسف شبیری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مضامین این آلبوم نشأت گرفته از فرهنگ عاشورایی است، گفت: حفظ آیین و زنده کردن شعائر عاشورا و عزاداری، قصه‌ی آن خوبانی است که در زیر خنجر عدو هم دل از عشق دوست رها نمی کردند بلکه شب آخر زندگی، مهلت میخواستند تا یاد حق را برپا کنند.

شبیری افزود: این فرهنگ که از ورای سالها رنج و دشواری که اهل بیت عصمت و طهارت به جان پذیرفته‌اند به دست ما رسیده و هزاران درس و پیام برای ما به ارمغان آورده است.

وی ادامه داد: جبهه‌های دفاع مقدس ما الهام گرفته از فرهنگ امام حسین و یارانش بود بطوری که در آیینه زلال و بی‌غبار گفتگوها، صمیمیت ها و اخلاص‌های یکدست، با هم بودن ها را به راحتی می‌شد، درک کرد.

شبیری، با بیان اینکه بدون داشتن باور به سالار شهیدان و راه مقدس شهیدان کربلا، دفاع فاقد انگیزه می‌شد، افزود: با تشویق و راهنمایی دوستانی مثل فرزند شهید رحمان باقری حجت الاسلام مهدی باقری، فرزند شهید احمد یوسفی حجت الاسلام علی یوسفی، آقای عاصم جعفری، آقای مهدی خدایی و حمیدرضا اسماعیلی، تصمیم بر آن شد که کارهایی که در زمان دفاع مقدس، حین تشییع شهدا و آراستن حجله در منازل شهیدان و یا اعزام رزمندگان اجرا میشد، در آلبوم موسیقی «یادش بخیر» بازخوانی گردد.

این مداح اهل بیت با یادآوری اینکه  اشعار و نغمه‌های دفاع مقدس بدون آهنگ و تنها در مجالس اجرا می شد، اضافه کرد:  از سال ۶۹  به بعد شعر، نغمه و آهنگ را ترکیب و با تمرینهای مکرر به ساخت تیتراژ چند فیلم مستند منجر شد.

 

سید یوسف شبیری خاطر نشان کرد: این قطعات در پیش برنامه‌های رادیو و تلویزیون و برنامه‌های سحرگاهی و همچنین مناسبتها اجرا می‌شد، برای مثال اجرا برای مستند «سرداران شهید» و «کلام دل» به درخواست تهیه‌کننده آن آقای سید یعقوب شبیری انجام شد.

شبیری ادامه داد: ابتدا قطعات را به همراه سید محمود حسینی تمرین می‌کردیم و توسط آقا سیدکیارش میرمحمد رضایی تنظیم و آهنگسازی می شد.

وی با تأکید بر دقت لازم در انتخاب موسیقی، گفت: شکل‌گیری نظارت درست بر شکل و محتوا، آثار را مطلوبتر کرد.

این مداح اهل بیت زنجانی با بیان اینکه موضوع اغلب قطعات آلبوم «یادش بخیر» در خصوص محرم، عاشورا، امام حسین، اهل بیت(ع)، امام و شهدا و فرهنگ هشت ساله دفاع مقدس است؛ تصریح کرد: آنان که هشت سال با کاروان شهادت در سفر بودند و بعضی با زمزمه شهادت به جایگاه ابدی رفتند و الان هم رزمندگان در دفاع از حریم حرم‌ها پای در راهند.اینان سراینده غزل سرخ روزگارما هستند و بهترین شاعران شعر شهادتند.

سید یوسف شبیری اضافه کرد: باید برای شهدا، رزمندگان و ایثارگران بهترین کارهای ماندگار انجام شود و اجرای این آلبوم موسیقی این کمترین کاری است که در حق آنها انجام داده ایم.

شبیری در ادامه ضمن تشکر از  استاد ولی ا... کلامی زنجانی، سیدیعقوب شبیری، سیدمحمود حسینی، آقای کیانفر و امیر نعمتی سرپرست محترم حوزه هنری استان، سخنان خو را با جمله ای از سیدشهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی به پایان می رساند:

ای شقایق های آتش گرفته!

دل خونین ما شقایقی است که داغ شهادت شما را در سینه دارد؛

آیا آنروز نیز خواهد رسید که بلبلی دیگر در وصف ما سرود شهادت بسراید؟//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر