logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۰
[ شناسه خبر : ۸۲۲۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
با یک هزار جلد کتاب؛

موزه کتب خطی زنجان در انتظار اعتبار/ بزرگترین و زیباترین مسجد دینی زنجان صاحب موزه می شود

موزه-کتب-خطی-زنجان-در-انتظار-اعتبار-بزرگترین-و-زیباترین-مسجد-دینی-زنجان-صاحب-موزه-می-شود

موزه کتب خطی زنجان در بزرگ‌ترین و زیباترین مسجد و مدرسه دینی راه اندازی می شود که نیازمند اعتبار است.

به گزارش موج رسا; کتابخانه حسینی مجموعه ای از کتب قدیمی و نسخ خطی ارزشمندی را در خود جای داده بود که طی مدت بازسازی در انبارهای مسجد نگهداری می شد.  مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سید در قرن سیزدهم هجری قمری (سال ۱۲۴۲) در دوره قاجاریه  توسط یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام عبدالله میرزا که مرید آیت‌الله سید محمد مجتهد سردانی بود ساخته شد تا مرکز تدریس، اقامه نماز و مراجعات مردمی این مجتهد زنجانی باشد. خاندان حسینی زنجانی  از آن زمان تا کنون تولیت مسجد را به عهده دارند.

قرار است موزه ای با عنوان موزه کتب خطی در این مسجد راه اندازی شود که تا کنون به دلیل نداشتن اعتبار لازم، راه اندازی نشده است.

مدیر مدرسه علمیه سید زنجان در این زمینه اظهار داشت:موزه کتب خطی با یک هزار جلد کتاب خطی قدیمی در مسجد سید زنجان راه اندازی می شود.

وی با بیان اینکه مجوز مربوطه اخذ شده است،افزود: این موزه در کنار سردرب مسجد سید در 600 مترمربع راه اندازی می شود.

حجت الاسلام مقدم پناه ادامه داد: کتاب های خطی در موضوعات تفسیر، فقه، کلام، فلسفه، طب قدیمی و قرآن های خطی قدیمی است.

وی گفت: مجوز راه اندازی این موزه سه سال پیش اخذ شده است ولی نیازمند اعتبار برای راه اندازی آن هستیم.

مدیر مدرسه علمیه سید زنجان با اشاره به شرایط ویژه نگهداری آثار خطی،بیان داشتت: باید شرایط ویژه ای برای نگهداری کتب آماده سازی شود. 

گفتنی است،کتابخانه مسجد سید –جامع زنجان- توسط آیت الله حاج سید عزالدین حسینی تاسیس شد  و دارای 50 هزار جلد کتاب است.

این کتابخانه یکی از غنی ترین کتابخانه های استان محسوب می شود که در حال حاضر این کتابخانه در دست مرمت و بهسازی است.

پیش از این نیز "سید مجتبی حسینی" مسئول روابط عمومی مسجد و مدرسه سید زنجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به علت ارزش تاریخی کتب مسجد جامع،قرار است در زیر زمین مسجد، محیطی امن و مناسب برای نگهداری آنها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تامین امنیت و ایجاد شرایط مطلوب نیازمند تامین اعتبار است،ادامه داد: حداقل 10 میلیارد ریال برای تکمیل و بهره برداری از موزه کتب خطی و قدیمی مسجد نیاز است.

این مسئول خاطرنشان کرد: همچنین کتابخانه این مجموعه در دو طبقه برای کتاب های عمومی و تخصصی و موزه کتب نسخ خطی دایر می شود.

وی افزود: تولیت این کتابخانه به طور کامل با مدرسه و مسجد سید بوده و نهاد کتابخانه های عمومی استان هیچ نقشی در بازسازی و تکمیل آن نداشته است.  مسئول روابط عمومی مسجد و مدرسه سید زنجان بیان داشت: به دلیل تخریب کتابخانه در سال 95، بخشی از ایوان اصلی مسجد سید هم آسیب دیده بود که به کمک اداره کل میراث فرهنگی مرمت شد.  این مسجد که در قلب بافت قدیمی شهر و در مکان مناسبی از نظر دسترسی قرار گرفته‌است، از سمت باختر با بازار قیصریه، از سمت خاور با کوچه مسجد سید و از سوی شمال با خیابان امام خمینی و سبزه میدان درارتباط است.

این مسجد در دوره زندگانی بانی آن به نام‌های مسجد دارا، مسجد سید، مسجد سلطانی و مسجد جمعه نیز خوانده می ‌شده‌است.

این مجموعه تاریخی که در شمار بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد و مدارس دینی زنجان است، یکی از بناهای ارزشمند ساخته شده بر اساس طرح مساجد چهار ایوانی است. ایوان‌های چهارگانه‌ای که در چهار ضلع مسجد به شکل قرینه قرار گرفته‌اند، بیش تر از هر چیزی در صحن مسجد، خودنمایی می‌کند. صحن این مسجد مانند سایر مساجد چهار ایوانی، به شکل مربع مستطیل است و ۴۸ متر طول و ۳۶ متر عرض دارد.

در گذشته وسط صحن مسجد یک واحد حوضی بوده که گرداگرد آن را به استثنای جلوی حجرات و شبستان‌ها، باغچه‌های پرگل و گیاه پوشانده بود که بعدها به دلایل نامعقولی از بین رفته‌است.

در ایوان‌های خاوری و باختری ۱۶ حجره به طور قرینه و در جبهه شمالی نیز ۶ واحد حجره برای طلاب علوم دینی قرار ساخته شده ‌است.

در سطوح ایوان‌های شمالی و جنوبی تزییناتی مانند خط بنایی، کاشی معقلی و نگاره‌های گیاهی با تکنیک کاشی هفت رنگ، به سبک هنری دوره قاجار و بیش تر با استفاده از رنگ‌های سیاه و زرد به چشم می‌خورد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر