logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۷
[ شناسه خبر : ۸۲۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
حکایت شبکه آبیاری و زهکشی سد گلابر؛

پول بیت المال هزینه شد؛ آب به کشاورزان نرسید

پول-بیت-المال-هزینه-شد؛-آب-به-کشاورزان-نرسید

 شبکه آبیاری و زهکشی سد گلابر به دلیل تعارض دو سازمان جهاد کشاورزی وشرکت آب منطقه ای زنجان با وجود هزینه کرد از بیت المال هنوز در اختیار کشاورزان قرار نگرفته است.

به گزارش موج رسا;داستان شبکه آبیاری و زهکشی سد گلابر زنجان همانند حکایت ها و ضرب المثل های مختلف ایرانی است که به بخشش یکی و تنگ نظری دیگری اشاره دارد،در حالی که از چند سال گذشته این شبکه آبیاری در قالب 2 هزار و 400 هکتار آماده سازی شده و باید در قالب تعاونی ها به کشاورزان ارائه شود، عدم تصمیم گیری به موقع موجب شده تا به امروز کشاورزان از داشتن آب محروم شوند.

اول خرداد ماه سال 95، طرح شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و فرعی گلابر با حضور وزیر کشاورزی افتتاح شد در این مراسم "امیر حمید نیا"مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان اظهار داشت:عملیات اجرایی سد و شبکه بطور همزمان از اواخر سال 83 در قالب قرار داد احداث سد گلابر و تاسیسات جانبی و ایستگاه های پمپاژ آب آغاز شده و در حال حاضر ناحیه عمرانی گلابر با 2400 هکتار شبکه فرعی و 44 دستگاه ایستگاه پمپاژ فرعی و دو دستگاه ایستگاه های پمپاژ اصلی و کانال اصلی و انتقال آب به طول 18 کیلو متر از100درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی گفت: اعتبار هزینه شده تاکنون حدود800 میلیارد ریال بوده و اعتبار سال جاری این طرح برای تامین نیاز صنایع از سد گلابر 150 میلیارد ریال است ودر پشت سدمخزنی گلابرحدود65 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده و آب مورد نیاز کل اراضی تحت پوشش شبکه و صنایع مستقر در گلابر تامین شده است.

سپس محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی گفت:این آب برای بهره برداران خیلی ارزشمند است و با اصلاح الگوی سنتی به آبیاری نوین(تحت فشار )می توان رشد و شکوفایی بیشتری به لحاظ اقتصادی برای منطقه به ارمغان آورد.

اما از آن زمان تا کنون کشاورزان به دلیل گروکشی ها چند سازمان در زنجان موفق به دریافت آب نشده اند.

"جعفری"رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در یازدهمین جلسه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه سد گلابر دارای 2 هزار و 400 هکتار شبکه آبیاری است، اظهار داشت: در این نوع پروژه ها دو حالت وجود دارد یا کل طرح را وزارت نیرو و آب منطقه ای انجام می دهند و یا در برخی پروژه ها خطوط سه و چهار توسط سازمان جهاد کشاورزی و خطوط اصلی و سد توسط آب منطقه ای انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه سد گلابر از جمله پروژه هایی است که خطوط کل شبکه و سد توسط آب منطقه ای انجام شده است،افزود: از سال 95 تا کنون بنا به دلایلی امکان بهره برداری فراهم نشده است.

این مسئول از برگزاری 14 جلسه با آب منطقه ای زنجان خبرداد و گفت: کلاس های ترویجی و آموزشی نیز برای کشاورزان برگزار شده است اما در عمل خیلی موفق نشده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای خواهان بهره برداری هزار هکتار به عنوان حداقل واحد است،افزود: در حالی که در شرکت های تعاونی روستای زرین آباد 210 هکتار،ینگه کندی میرزا عباسی 500 هکتار و روستای جوقین 280 هکتار است.

جعفری بیان داشت: از دیدگاه آب منطقه ای رها سازی کمتر از 700 لیتر در ثانیه مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه اخذ تضامین بانکی سنگین یکی دیگر از مشکلات در این زمینه محسوب می شود، ادامه داد: آب به فرد تحویل داده نمی شود و باید مدیرعامل تعاونی تحویل بگیرد که اخذ تضامین سنگین موجب فرار این افراد می شود.

این مسئول بیان داشت: مدیرعامل تعاونی باید با تضامین چند صد میلیون تومانی آب را در اختیار بگیرد که این موضوع در عمل ممکن نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به فرسودگی بخشی از این شبکه در چند سال گذشته،گفت: با وجود اینکه هنوز از این شبکه بهره برداری نشده است اما بخشی از تاسیسات تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد.

جعفری با بیان اینکه از نظر شرکت آب منطقه ای پروژه تمام شده است و ردیف بودجه ای برای تامین این خرابی ها ندارد،گفت: متقاضی باید این خرابی ها بازسازی کند که هزینه مضاعفی به وی تحمیل می شود.

وی تعداد بهره برداران این پروژه را 700 تا 800 نفر عنوان کرد و گفت:اگر این آب به صنعت اختصاص داده شود به دلیل هزینه کرد بالا برای شبکه آبیاری فرعی مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به آغاز کشت پاییزه و ضرورت تعیین تکلیف این پروژه،گفت: پیشنهاد ما تقسیم به واحدهای کوچک 300 تا 500 هکتاری است تا بهره بردار بتواند استفاده کند.

این مسئول با بیان اینکه شهرستان ایجرود به عنوان قطب تولید بذر گندم می تواند در قالب 500 هکتار طرح خود را اجرایی دارد، افزود: اگر یکی از واحدها راه اندازی شود ما بقی نیز از این فرصت استفاده می کنند.

جعفری گفت: پیشنهاد داریم کارگروهی برای استفاده از این ظرفیت که معطل مانده است تشکیل شود.

نماینده شرکت آب منطقه ای نیز در این جلسه،شروع اجرای این پروژه را سال 79 اعلام کرد و گفت: در سال 95 شبکه آبیاری تکمیل شده است.

مهان فر با بیان اینکه در اثر شخم زدن زارعان برخی تاسیسات این شبکه فرسوده شده است، افزود: برخی تاسیسات نیز دزدیده شده است.

وی گفت: کشاورزان طالب آب نیستند چرا که محصولات خود را به صورت دیمی می کارند.

این مسئول با بیان اینکه ما در صورتی قرار داد منعقد می کنیم که اگر به صورت واحد مراجعه شود، افزود: هزینه های نگهداری و بهره برداری بالا است و دادن آب به  کمتر از یک هزار هکتار نیز صرفه ندارد.

وی گفت: الزامات قانونی در زمینه تضامین وجود دارد که نمی توان از آن عدول کرد.

 

 

استاندار زنجان نیز با گلایه از عدم اجرای این پروژه در زنجان، گفت: این پروژه که باید در اختیار کشاورزان قرار گیرد به دلیل عدم بهره برداری فرسوده شده است.

درویش امیری با بیان اینکه باید این پروژه تعیین تکلیف شود، افزود: چه دلیل دارد که از سال 95 تا کنون این پروژه تصمیم گیری نشده است، چرا در شورای آب مطرح نمی کنید چرا نگه می دارید در این جلسات.

وی با بیان اینکه 14جلسه در این زمینه برگزار شده است و هنوز نقطه سرخط هستیم،ادامه داد: پول بیت المال هزینه شده شبکه اجرا شده و به دلیل عدم بهره برداری به دلیل گروکشی چند سازمان دارد فرسوده می شود.

مقام عالی استان برضرورت تعیین تکلیف این پروژه تا ظرف 10 روز آینده تاکید کرد و گفت: اگر آقایان به توافق نرسیدند،ستانداری تعیین تکلیف می کند.

استاندار زنجان برضرورت تعیین تکلیف شبکه طرح سد گلابر تاکید کرد و گفت: خوش ندارم استانداری به همه مسائل ورود کند، پس دستگاه های اجرایی چه کاره هستند؟

درویش امیری ادامه داد: اینکه طرحی آماده شده و فقط سر اینکه چگونه به کشاورزان آب بدهیم با همدیگر توافق نمی کنیم،باید به سرخودمان بزنیم.

وی با بیان اینکه آب منطقه ای باید تضامین متعارف را برای این امر از کشاورزان درخواست کند، افزود: جلسه ای در محل سد برگزار و مشکلات آن حل شود.

"قاسم پور"کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان نیز در این جلسه اظهار داشت: از سال 79 تا 90 عمده کارهای این سد انجام و 157 میلیارد تومان هزینه شده است .

وی افزود:چنین تاسیساتی در حال حاضر یک هزار و 500 میلیارد تومان هزینه می طلبد و ضروری است این پروژه به عنوان پروژه ویژه اقتصاد مقاومتی استان تعریف شود هر ماه یا دو ماه با دستگاه های متولی گزارش دهند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر