logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۲
[ شناسه خبر : ۸۱۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در آستانه هفته دفاع مقدس؛

گلزارهای شهدا مامن دلدادگان و عاشقان/ 12 درصد از ساماندهی گلزارهای شهدا زنجان باقی مانده است

گلزارهای-شهدا-مامن-دلدادگان-و-عاشقان-12-درصد-از-ساماندهی-گلزارهای-شهدا-زنجان-باقی-مانده-است

گلزارهای شهدا به عنوان مامن دلدادگان و عاشقان به فرهنگ ایثار و شهادت محسوب می شود که ساماندهی آنها مورد انتظار مردم است.

به گزارش موج رسا; طرحی با عنوان ساماندهی و بهسازی مزار شهدا، با مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران و همکاری شهرداری های هر شهر و روستا و همچنین وزارت کشور از چند سال پیش آغاز و به اجرا گذاشته شده است.

این طرح در استان های مختلف دارای پیشرفت های مختلفی است و هر ساله به میزان پیشرفت فیزیکی آنها افزوده می شود اگر چه گاهی مردم از عدم ساماندهی و یا دیر به سامان رسیدن این گلزارها گلایه دارند.

در استان زنجان نیز بر سرعت اجرای این پروژه افزوده شده است و حتی در برخی از شهرهای کوچک و روستاها نیز به اجرا درآمده است.

این طرح با هدف بهسازی قبور تخریب شده شهدا و ساخت نمادها و مراکزی در کنار این مزارها انجام می گیرد که مورد علاقه مردم نیز محسوب می شود.

مردم در کنار گلزارهای شهدا آرامش می گیرند و این شهدا را یادگاران دوران دفاع مقدس می دانند که از جان و مال خود گذشتند تا نظام اسلامی در این دوران خوش بدرخشد.

اگر چه برخی ها نیز انتظارات بیشتری دارند و معتقدند پس از گذشت سه دهه از دوران دفاع مقدس باید این پروژه سریع تر به اتمام می رسید.

 در واقع هر سنگ مزار شهید سندی گویا از اندیشه های تعالی جوی شهیدان ماست و امروزه مزارهای شهدا به محلی برای رجوع مردم و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی تبدیل شده است.

یکی از شهروندان زنجانی در خصوص ساماندهی مزار شهدای زنجان گفت: وضعیت مزارهای شهدا در زنجان مطلوب است.

محمد خانی با بیان اینکه بسیاری از مزارها ساماندهی شده است  و من در این زمینه کمبودی احساس نمی کنم، افزود: ضروری است به گلزار شهدای گمنام نیز از سوی مسئولان توجه ویژه ای شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه های مختلف در مزار شهدای گمنام زنجان، گفت: منطقه گاوازنگ زنجان با حضور این شهدا هر روز شاهد اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و مذهبی است.

وی قرائت دعاهای مختلف در این گلزارها را موجب حضور گسترده مردم و انس گرفتن با شهدا عنوان کرد و گفت: باید فضای جامعه همواره به نور شهدا منور باشد.

یکی دیگر از شهروندان زنجانی نیز ساماندهی گلزارهای شهدا را موجب آرامش خانواده های شهدا عنوان کرد و گفت: جامعه امروز بیشتر از ساماندهی به روح معنوی شهدا در جامعه نیاز دارد.

وی با بیان اینکه باید روحیه جهاد و شهادت رزمندگان دوران دفاع مقدس بیشتر از گذشته در جامعه زنده شود، خاطرنشان کرد: باید از این روحیه برای گذشتن از مراحل سخت امروز جامعه استفاده کرد.

"سید جمال‌الدین موسوی" معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید استان زنجان در این زمینه به خبرنگار موج رسا، گفت: در استان زنجان 426 گلزار شهید احداث شده که در مجموع دو هزار 889 شهید در این گلزارها آرمیده است.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی مزار شهدا به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و حفظ روحیه ایثارگری در جامعه و زنده نگه داشتن یاد شهدا به شمار می‌رود، ادامه داد: در حال حاضر 6 گلزار برای شهدا در حال احداث است که مزار 19 شهید را در خود جای داده است.

وی همچنین به تعداد گلزار ساخته شده نیز اشاره و تصریح کرد: طبق پیش‌بینی صورت گرفته 138 گلزار شهید نیاز به ساخت و تکمیل است که شامل مزار 332 شهید است.

موسوی افزود: مزار شهدا به عنوان نماد رشادت و سند افتخار کشورمان محسوب می‌شوند، لذا باید اهتمام ویژه‌ای برای ساماندهی آنها وجود داشته باشد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید استان زنجان با اشاره به تعداد گلزارهای ساخته شده در روستاها و شهرها، اضافه کرد: 22 گلزار در مناطق شهری با یک‌ هزار و 775 مزار شهید و 261 گلزار در مناطق روستایی با 764 مزار شهید، در استان زنجان تکمیل شده است.

وی با اشاره به مشارکت دستگاه‌های اجرایی در تکمیل گلزارها، گفت: در حال حاضر دهیاری‌ها به خصوص دهیاری‌های شهرستان خدابنده همکاری خوبی در راستای ساخت گلزارها در روستاها با بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان دارند.

موسوی بیشترین تعداد گلزار تکمیل شده را مربوط به شهرستان خدابنده اعلام کرد، و گفت: طبق آمار شهرستان خدابنده 65 گلزار شهید دارد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید استان زنجان از تکمیل 88 درصدی گلزار شهدا در استان زنجان خبر داد.

گفتنی است، به گفته مسئولان استان زنجان در زمینه ساماندهی گلزارهای شهدا دارای رتبه مطلوبی در کشور است و تنها 12 درصد گلزارهای شهدا در استان ساماندهی نشده است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر