logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۵
[ شناسه خبر : ۷۸۳۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
با برگزاری نشست خبری؛

جزئیات برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی تشریح شد/ گردش مالی 4 میلیارد تومانی نمایشگاه صنایع دستی زنجان

جزئیات-برگزاری-جشنواره-ملی-آش-ایرانی-تشریح-شد-گردش-مالی-4-میلیارد-تومانی-نمایشگاه-صنایع-دستی-زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: جشنواره ملی آش ایرانی با برنامه ریزی های لازم از 22 تا 26 مرداد ماه در زنجان برگزار می شود.

به گزارش موج رسا; یحیی رحمتی در نشست خبری سیزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی با تبریک روز خبرنگار، اظهار داشت: امیدوارم قلم های خبرنگاران همواره طراوت و گزندگی شیرین خود را داشته باشد.

وی با بیان اینکه از سال 84 اولین جشنواره آش ایرانی آغاز به کار کرد، افزود: به جز یک سال به دلیل شیوع وبا این جشنواره برگزار نشد و تا کنون 13 دوره این جشنواره به صورت مستمر برگزار شده است.

این مسئول گفت: این جشنواره با این قدمت به قدیمی ترین جشنواره کشور تبدیل شده است و هر سال پویا تر از سال های گذشته برگزار می شود و بزرگترین جشنواره غذای خاورمیانه محسوب می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: از 22 تا 26 مرداد ماه سال جاری سیزدهمین جشنواره آش ایرانی در منطقه تفریحی گاوازنگ برگزار می شود که برنامه های متنوع فرهنگی در قالب آن برگزار می شود.

رحمتی از حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در مراسم افتتاحیه این جشنواره خبر داد و گفت: اهدای لوح شهر ملی ملیله از برنامه های این جشنواره است.

وی با بیان اینکه با تلاش های انجام شده و از توان نمایندگان، مدیران شهری و فرمانداری زنجان برای ثبت این اثر استفاده شد، افزود: داوران یونسکو در زنجان برای ثبت شهر زنجان به عنوان شهر ملیله به زنجان می آیند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از تشکیل هفت کمیته اجرایی برای برگزاری جشنواره آش ایرانی خبرداد و گفت: نزدیک به 5 ماه برای برنامه ریزی این جشنواره فعالیت می شود.

رحمتی از برگزاری شب های فرهنگی در این جشنواره خبر داد و گفت: تا کنون 22 استان برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کرده اند.

وی از حضور 31 استان برای نمایشگاه صنایع دستی خبرداد و بیان داشت: صنایع دستی استان های مختلف در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.

این مسئول ادامه داد: 260 گروه از استان زنجان در این جشنواره ثبت نام کردند که با برگزاری مسابقه استانی با حضور داوران ملی، 12 گروه در نهایت در این جشنواره شرکت می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بیان داشت: در بخش مسابقه سه گروه به عنوان برنده انتخاب می شوند که در مراسم اختتامیه از این افراد تجلیل می شود.

رحمتی از حضور استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی،زنجان، اردبیل، کردستان، ایلام، گلستان و چهار محال بختیاری در بخش سپاه چادر این جشنواره خبرداد و گفت: این گروه ها زندگی عشایری و روستایی را در این جشنواره در معرض نمایش می گذارند.

وی گفت: تا دیروز 21 اتوبوس به مقصد جشنواره آش ایرانی ثبت نام کرده اند و این امر نشان دهنده جایگاه این جشنواره در استان ها است.

این مسئول ادامه داد: قطار گردشگری نیز به مقصد جشنواره آش ایرانی در نظر گرفته شده است و در طول این جشنواره وارد زنجان می شوند.

وی از افزایش 50 درصدی اطلاع رسانی شهری برای این جشنواره خبرداد و گفت: محل برگزاری این جشنواره نیز با همکاری سازمان همیاری شهرداری های زنجان آماده سازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه به دلیل محدودیت جا بیش از 50 درصد شرکت کنندگان در نمایشگاه صنایع دستی نتوانستند به این جشنواره راه یابند.

رحمتی با اشاره به گردش مالی 4 میلیارد تومانی نمایشگاه صنایع دستی سال گذشته، افزود: در سال جاری تلاش می شود تا این میزان افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: برای معرفی ملیله به عنوان صنعت دست زنجانی ها یک راسته به ملیله کاری در این نمایشگاه اختصاص یافته است و هر استانی نیز موظف به ارائه محصولات بسته بندی شده اند.

این مسئول گفت: در سال گذشته میانگین 120 هزار نفر از این جشنواره بازدید می کردند امسال نیز خیابان آش خوری در نظر گرفته شده است و پیش بینی شده است تا 50 نوع آش در این خیابان سرو شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر