logo
امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۱
[ شناسه خبر : ۷۷۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مسئول معاونت سلامت منطقه 2 قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور:

تنورهای نانوایی در راستای سلامت روستاییان احیا می شود/ توزیع نمک و آرد طبیعی در دهستان های کشور

تنورهای-نانوایی-در-راستای-سلامت-روستاییان-احیا-می-شود-توزیع-نمک-و-آرد-طبیعی-در-دهستان-های-کشور

مسئول معاونت سلامت منطقه 2 قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور گفت: به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی تنورهای نانوایی سنتی در راستای سلامت روستاییان احیا می شود.

به گزارش موج رسا; مشتاق در بازدید از دهستان های هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان زنجان از فعالیت های صورت گرفته توسط این قرارگاه در زنجان تقدیر و تشکر کرد.

وی با اشاره به تقسیم بندی صورت گرفته از سوی قرارگاه مرکزی پیشرفت و آبادانی گفت: منطقه دو قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور شامل استان های اردبیل، کردستان، آذربایجان های غربی و شرقی و زنجان است.

مسئول معاونت سلامت منطقه 2 قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور در ادامه آماری مربوط به بیماری های شایع در بین روستاییان اعلام کرد و گفت: بیماری هایی نظیر کبد چرب، درد مفاصل، آرتروز، میگرن، دیابت و گلسترول بالا بیشترین آمار را داشته و همچنین در برخی از دهستان ها تا دو سال آینده نیز سونامی بیماری سرطان، هپاتیت، ام اس در راه است.

وی علت شیوع بیماری ها در بین روستاییان را تغذیه ناسالم و افزایش استفاده از خوراکی های صنعتی برشمرد و تاکید کرد: باید روستاییان را به جهت آشنایی با داروهای گیاهی موجود در طبیعت به ویژه روستاها آگاه سازی کرده تا علاوه بر بهبود طبیعی بیماری ها به رونق اقتصادی روستاییان نیز کمک کنیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های اجرا شده در بخش سلامت و بهداشت در دهستان ها اشاره کرد و ادامه داد: در راستای بهبود سلامت و تغذیه اهالی روستاها کارگاه و کلاس های آموزشی مختلفی با رویکرد آگاه سازی عمومی با محوریت اصلاح سبک زندگی و تغذیه برگزار شده است.

وی فعالیت های بخش سلامت و تغذیه را در حول 5 محور و رکن اساسی استفاده از سنگ نمک طبیعی، روغن طبیعی، آرد سالم سبوس دار، سرکه و شیرینی جات طبیعی برشمرد و اضافه کرد: همه اقشار مردم مخاطب کارگاه های قرارگاه هستند و علیرغم فشار کاری در بین روستاییان این آموزش به صورت حضوری و رو در رو ارائه می شود.

مشتاق همچنین به توزیع نمک و آرد طبیعی محصول گندم خود روستاییان در بین اهالی دهستان ها در دو ماه گذشته خبر داد و اظهار داشت: روستاییان اگر متوجه شوند که نمک دریا و سنگ نمک درمان بسیاری از بیماری ها به شمار می رود تغذیه خود را اصلاح می کنند.

وی مهمترین شعار قرارگاه در زمینه سلامت تغذیه روستاییان را، پیشگیری مقدم بر درمان اعلام کرد و گفت: برای عملیاتی کردن این هدف در روستاها به ویژه خانه های بهداشت مبلغ طب اسلامی در راستای آگاه سازی روستاییان مستقر شده است.

مسئول معاونت سلامت منطقه 2 قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور در خصوص طب اسلامی و تاکید بر ترویج آن در بین اهالی روستاها خاطرنشان کرد: تلاش می شود توصیه های ارائه شده توسط مبلغان بر اساس احادیث و روایات معتبر به مردم انتقال داده شود.

وی همچنین به هزینه بسیار بالای داروهای شیمیایی بیماری ها اشاره کرد و گفت: با توجه به هزینه بالای مراحل درمان بیماری ها باید تلاش شود بیماری های مختلف با تغذیه سالم و استفاده از داروهای گیاهی درمان شده و علاوه بر کاهش هزینه های درمان و عوارض آن بر روستاییان، با تولید داروهای گیاهی و فروش آن می تواند به اقتصاد روستاییان نیز کمک کرد.

مشتاق در خصوص برنامه های پیش بینی شده برای دهستان های هدف استان زنجان و نیز سایر استان ها اظهار داشت: طبق آمار به دست آمده، برنامه های راهبردی و کارگاه های آموزشی سلامت و تغذیه قرارگاه زودبازده بوده و تاکنون توانسته است علاوه بر تاثیر اقتصادی آن بر سلامت ساکنان روستاها نیز نقش مهمی داشته باشد و از مهاجرت به شهرها جلوگیری کند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر