logo
امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۰
[ شناسه خبر : ۷۷۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
نگاهی به نمایش فصل شیدایی در زنجان؛

لمس مظلومیت شیعه در بزرگترین نمایش میدانی جهان اسلام/ 42 هزار زنجانی فصل شیدایی را تماشا کردند

لمس-مظلومیت-شیعه-در-بزرگترین-نمایش-میدانی-جهان-اسلام-42-هزار-زنجانی-فصل-شیدایی-را-تماشا-کردند

بزرگترین نمایش میدانی جهان اسلام با عنوان فصل شیدایی به دوران مختلف مظلومیت شیعه می پردازد.

به گزارش موج رسا; فصل شیدایی عنوان نمایشی است که زنجان به عنوان شانزدهمین محل برگزاری این نمایش بزرگ انتخاب شده است، از چند روز گذشته اجرای این نمایش در زنجان آغاز  شده و امروز آمار بازدید کنندگان آن چشمگیر و قابل توجه است.

حضور گسترده مردم زنجان در این نمایش موجب شده تا فصل شیدایی دوران جدیدی از نمایش خود را پشت سربگذارد.

وارد سالن که می شوی هنوز چند لحظه ای از فیلم نگذشته اما سالن مملو از جمعیتی است که مشتاقانه به محل اجرا آمده اند، چشم ها خیره و برخی ها گریان است،سالن حال و هوای خاصی دارد و رفته رفته که از لحظات نمایش می گذرد درک عمیق تری نسبت به موضوع نمایش پیش می آید چرا که مردم زنجان دوران دفاع مقدس را بیشتر از هر کسی با تقدیم 3 هزار شهید گلگون کفن و غواصان دریا دل درک کرده اند.

فصل شیدایی این بخش را در زنجان متفاوت اجرا می کند،قصه این بخش از جایی شروع می شود که داستان عملیات کربلای4 از زندگی «شهید یوسف قربانی» و همرزم او «شهید یعقوب علی‌محمدی» فضای متفاوتی را به این نمایش می بخشد، شهدای غواص زنجانی گنجینه های عظیم دوران دفاع مقدس استان زنجان هستند که در این نمایش نیز به صورت ویژه به این موضوع پرداخته شده است.

در واقع شانزدهمین اجرا از نمایش بزرگ فصل شیدایی که به عنوان بزرگترین نمایش میدانی جهان اسلام محسوب می شود، نقش فرماندهان و رزمندگان زنجانی را به خوبی درک کرده و مردم را همراه با خود کرده است.

یکی از افراد شرکت کننده در این برنامه گفت: حتی اسم این نمایش را نیز نشنیده بودم و به واسطه یکی از دوستان امروز اینجام هستم، واقعا کار معرکه ای بود.

محمدی با بیان اینکه انسان در این نمایش از نزدیک همه دوران تاریخ را لمس می کند، افزود: هنرمندان بیشماری در این نمایش بازی کرده اند که انصافا در قالب نقش قرار گرفته اند.

وی گفت: بخش نقش رزمندگان زنجانی و شهدای مدافع حرم در کنار همه صحنه های دیگر از جذابیت خاصی برخوردار بود و از همه مردم زنجان برای دیدن این نمایش دعوت می کنم.

یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نمایش می گوید: این نمایش قابل وصف نیست من اطلاعات بیشماری از آن یاد گرفتم و خوشحالم که امروز این توفیق را داشتم.

مریم زمانی با بیان اینکه خانواده ها فرزندان خود را برای دیدن این نمایش بیاورند،افزود: تاثیرگذاری عمیق این نمایش می تواند مسیر راه انسان را هموارتر کند.

داستان این نمایش آنقدر جذاب است  که هر مخاطبی از آن  استقبال می‌کند،چهره های حضور یافته در این نمایش نیز نشانگر این موضوع است.

کارگردان این نمایش نیز در این زمینه اظهار داشت: زنجان، مهد عزاداری و ارادت به سیدالشهداء(ع) است و وجود حسینیه اعظم زنجان در طراحی های این نمایش موثر بوده است.

سعید اسماعیلی با بیان اینکه فصل شیدایی، برگرفته از چند نمایش کوتاه از هبوط حضرت آدم تا حضور امام زمان(عج) است، افزود: اما در بخش نمایشی دفاع مقدس، به ماجرای عملیات کربلای4 که غواصان زنجانی در آن حضور داشتند، پرداخته شده است.

وی با اشاره به اضافه شدن موضوع شهدای غواص و گویش و لهجه آذری به نمایش فصل شیدایی در زنجان، بیان داشت:با تلاش همه عوامل با وجود اینکه زنجان دریا ندارد، این بخش به نمایش اضافه شد.

 

*استقبال بی نظیر زنجانی ها از فصل شیدایی

جانشین سپاه انصار المهدی (عج) استان زنجان نیز  از رسیدن آمار بازدیدکنندگان در شب پنجم اجرای این نمایش از 12 هزار نفر خبرداد و گفت: با وجود اینکه در برخی از استان های کشور این رقم در روزهای آخر رقم می خورد، اما زنجانی ها در شب پنجم حماسه آفریدند.

سرهنگ ابوالفضل طهماسبی با بیان اینکه در روز اول، دوم و سوم به ترتیب 5،7 و 8 هزار نفر از این نمایش دیدن کردند، افزود: در روزهای چهارم و پنجم این رقم به 10 و 12 هزار نفر رسید.

وی با اشاره به در نظر گرفتن 8 هزار صندلی برای تماشاچی ها، گفت: مردم به دلیل علاقه مندی به این نمایش ایستاده به تماشا می نشیند و بازخوردهای مطلوبی از اجرای این نمایش مشاهده می شود.

همچنین اتّفاقات بزرگ تاریخی از جمله هبوط حضرت آدم تا ظهور امام زمان(عج)، همچنین دوران پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و بخش جدید نمایشی عملیات کربلای4 و 5 در این نمایش به اجرا گذاشته شده است.

ورود عموم برای تماشای این نمایش رایگان بوده و علاقه‌مندان می‌­توانند برای تهیه­ی بلیط به پاتوق کتاب(به نشانی خیابان امام، جنب امامزاده سید ابراهیم)، فروشگاه محصولات ایرانی­اسلامی منهاج (واقع در خیابان سعدی وسط) و مساجد و پایگاه‌­های مقاومت بسیج سطح شهر مراجعه کنند.

طراح و کارگردان نمایش بزرگ فصل شیدایی سعید اسماعیلی و نویسنده و راوی متون نیز رسالت بوذری است. مؤسسه مُهَنّا با حمایت و همراهی سازمان­ هنری­ رسانه‌­ای اوج و سپاه انصارالمهدی استان زنجان به تهیه و تولید این اثر پرداخته‌­اند.

علاقه‌مندان می‌­توانند برای اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع‌­رسانی مؤسسه مهنا به نشانی www.mohanna.ir مراجعه کنند.

گفتنی است، ‌نمایش میدانی و چندرسانه‌ای فصل‌ شیدایی، از پنجم تا چهاردهم مردادماه با میزبانی بیش از پنج‌ هزار نفر از ساعت 20:30 در استان زنجان، انتهای کوی فرهنگ، جنب بازار روز(جمعه بازار) آغاز به کار کرد.

 «مؤسسه مُهَنّا» با حمایت و همراهی «سازمان‌هنری‌رسانه‌ای اوج» و «سپاه انصارالمهدی استان زنجان» به تهیه و تولید این اثر فاخر هنری پرداخته اند.//ن

 عکاس: امیر حسین ناسوتی

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر