logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۱
[ شناسه خبر : ۷۷۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
مسئول امور موزه هاي میراث فرهنگی زنجان:

چراغ پيه سوز 800 ساله در زنجان کشف شد

چراغ-پيه-سوز-800-ساله-در-زنجان-کشف-شد

 مسئول امور موزه هاي میراث فرهنگی استان زنجان گفت: ساماندهي يك ميدان در شهر دندي استان زنجان  منجر به بيدار شدن يك چراغ پيه سوز 800 ساله شد.

 پرستو قاسمي در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ،اظهار داشت: در پی عملیات ساماندهی و خاکبرداری میدان امام شهر دندی يك چراغ پی سوز سفالی نخودی رنگ کف تخت با یک دسته عمودی به ارتفاع 11 سانتی متر سالم از زیر خاک بیرون آمد .

وی ادامه داد: قدمت این شی با توجه به وجود قطعات سفالی شکسته پیرامون آن مربوط به قرون میانی اسلامی (سلجوقی –ایلخانی )است .

این مسئول در خصوص ويژگي هاي اين اثر تاريخي اظهار كرد: در قسمت لوله این پیه سوز علائم دودزدگی حاکی از بکارگیری آن بویژه در روشنایی دیده می شود و داخل این پیه سوز بقایای مواد روغنی نیز وجود دارد .

مسئول امور موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي زنجان در تعريف چراغ پيه سوز بيان كرد: پی سوز در فرهنگ دهخدا این گونه معرفی شده پایه چراغی از سفال یا فلز که در آن پیه یا روغن کرچک می ریختند و با فتیله ای از پنبه می افروختند.

قاسمی بیان داشت: این شی بعد از مراحل کارشناسی در بخش اسلامی موزه باستان شناسی و مردان نمکی عمارت ذوالفقاری در کنار دیگر پی سوزهای مکشوفه در استان در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار می گیرد . //ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر