logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۵
[ شناسه خبر : ۷۶۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وقتی قدرت قانون نمی چربد؛

متکدیان وارداتی بلای جان زنجان

متکدیان-وارداتی-بلای-جان-زنجان

این روزها شاهد حضور متکدیانی در سطح شهر زنجان و عوارضی ها هستیم که غیر بومی بوده و تنها برای گدایی به این شهر سفر کرده اند.

به گزارش موج رسا; تکدی گری که در حقیقت نوعی جیب زنی مشروع است، در این اواخر دركشور افزایش قابل ملاحظه یی پیدا کرده و ميزان آن از حد چند سال قبل بالاتر دیده می شود.

تکدی گری به عنوان معضلی اجتماعی همواره به سبک های مختلف از سوی متکدیان اجرا می شود، روزگاری نشان دادن قسمتی از بدن که به شدت آسیب دیده بود خریدار داشت و مردم به این نوع متکدیان کمک های مالی می کردند.

یکی دیگر از راه های گدایی نشان دادن معلولیت بود که این راهکار گداها برای تکدی گری نیز لو رفت، برخی از متکدیان نیز با حضور در محله های مختلف درب ها را زده و از مردم برای نجات جان فرزندان خود که از گرسنگی در حال تلف شدن بودند، از مردم طلب پول یا مواد غذایی می کردند، گاهی نیز متکدیان بر سر راه مردم سبز شده و با جلو آوردن دست خود، گدایی را پیشه ای ساخته اند که مردم ناچارند دست رد به سینه آنها نزنند.

سبک های جدید و مدرنی از تکدی گری در شهر زنجان نیز نمود یافته و متکدیان که عموما غیر بومی هستند در شهر به گدایی اقدام می کنند اما چند وقتی است عوارضی های زنجان نیز مصون از وجود گدایان نشده و گدایانی که قیافه هایی کاملا غیر بومی دارند بر سر راه مسافران سبز می شوند و گدایی می کنند.

این پدیده در شهر زنجان کمتر بود اگر چه در سال های اخیر حضور گدایان غیر بومی در زنجان افزایش چشمگیری دارد اما حضور متکدیان در عوارضی ها سبک جدیدی از این واردات است.

 

*مطابق ماده ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی تکدی‌گری جرم است

تکدی در لغت به معنای حاجت خواهی از این و آن در کوی و برزن، گدایی ،صدقه خواستن، دریوزگی، درویشی و سئوال به کف آمده است، تکدی‌گری در حوزه  جامعه‌شناسی یک آسیب اجتماعی محسوب می‌شود و این پدیده در بخش قضایی نیز مطابق ماده ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی جرم است.

هر چند تکدی‌گری در بین مسئولان و کارشناسان همواره به عنوان یک آسیب اجتماعی مطرح بوده است و توجه به موضوعات اجتماعی و فرهنگی در این حوزه مورد توجه بوده اما کم‌تر به مواد ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی در این حوزه توجه شده است، یکی از اشکال آسیب‌های اجتماعی در نتیجه‌ی توزیع ناعادلانه  ثروت در جامعه پدید می‌آید.

شهر زنجان با موضوع تکدی‌گری همواره روبه رو بوده است و زمانی نبوده که بتوان ساماندهی مناسبی در این حوزه انجام داد. شاید کاهش‌هایی دیده شده است اما این معضل اجتماعی همواره گریبان‌گیر مردم و مسئولان شهر زنجان بوده است،در طی یکی دو سال اخیر شاهد گسترش این معضل اجتماعی در شهر زنجان هستیم.

شهروندان زنجانی علاوه بر متکدیانی که قبلا آنها را می‌شناختند چهره‌های جدیدی در خیابان‌ها، معابر و اماکن عمومی و مذهبی می‌بینند، در عصر تکنولوژی که روش‌های توسعه و بهره‌وری همواره در حال به‌روز شدن است به نظر می‌رسد متکدیان نیز روش‌های موثر و کاراتری برای انجام کار خود پیدا کرده‌اند و از روش‌های نو و تاثیر‌گذارتر بهره می‌گیرند.

موضوع متکدیان به قدری شور شده است که به کارگروه میراث فرهنگی زنجان نیز راه پیدا کرد و "میرزایی"مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در این جلسه برضرورت جمع‌آوری متکدیان در جاده‌ها به ویژه عوارضی های زنجان – تهران و زنجان – تبریز تاکید کرد.

وی گفت: متأسفانه وجود این متکدیان باعث ایجاد تصادف می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار زنجان نیز در این جلسه جمع آوری گدایی شبکه ای در عوارضی ها را خواستار شد و گفت: این موضوع باید به فرمانداری ها اجاع داده شود تا با دستور قضایی رفع شود.

 

*تبديل شدن تكدي گري به شغل  امروزه تکدی گری معنی گذشته خود را از دست داده و به مثابه یک شغل سامانمند در آمده است. قبل ها اینگونه نبود و متکدیان تنها کسانی بودند که از نظر موقعیت اجتماعی پایین و از نگاه توانمندی های فزیکی و استعداد کارگری در حد پایین تر از دیگران قرار می گرفتند.

به همین ترتیب پوشش و رفتار های خاصی نداشتند و از ادبیات خاصی هم پیروی نمی کردند. گدایان امروزی از نگاه پایگاه اجتماعی قابل شناسایی نیست و اغلب دارای استعداد کارگری نیز می باشند. تفاوت دیگر این گدایان با گذشته ها در نوع پوشش، رفتارهای ویژه و ادبیات اینان دیده می شود.

عدم استمرار مقابله با متکدیان و نداشتن یک برنامه جامع و بنیادین باعث می‌شود که طرح‌های بکار گرفته شده و جمع آوری متکدیان خروجی مطلوبی نداشته باشد و همچنان این پدیده به عنوان یک موضوع لاینحل باقی بماند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر