logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۲
[ شناسه خبر : ۷۵۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مديركل ميراث فرهنگي زنجان خبرداد

اتمام مرمت ديوار بيروني بزرگترين خانه تاريخي زنجان/ موزه فرهنگ عامه زنجان شهریور ماه افتتاح می شود

اتمام-مرمت-ديوار-بيروني-بزرگترين-خانه-تاريخي-زنجان-موزه-فرهنگ-عامه-زنجان-شهریور-ماه-افتتاح-می-شود

مديركل ميراث فرهنگي،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: مرمت ديوار بيروني،خانه حکیمیان- بزرگترين خانه تاريخي شهر زنجان- به اتمام رسید.

به گزارش موج رسا; خانه تاریخی حکیمیان زنجان از دو بنا تشکیل شده که یکی از آنها متعلق به دوره مظفرالدین شاه قاجار است و مساحتی بیش از ۹۰۰ متر دارد. بنای دیگر متعلق به اواخر دوره پهلوی اول و اویل پهلوی دوم است که بیش از ۲۰۰ متر مربع مساحت دارد.

یکی از خانه های تاریخی شهر زنجان که در محله حق وردی از محلات قدیم زنجان قرار دارد خانه حکیمیان است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار می رسد و سال گذشته به موجب تفاهم نامه بین اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل میراث فرهنگی این خانه در قبال مرمت و احیاء به مدت 10 سال به میراث فرهنگی استان برای کاربری گردشگری و فرهنگی واگذار شده است.

این خانه تاریخی متعلق به ادیب عزیزالله حکیمیان است و بنا به بررسی ها و اطلاعات بدست آمده ایشان پزشک طب سنتی بوده است و گفته می شود اجداد ایشان از شاگردان ابن سینا پزشک شهیر شرق زمین بوده است.

خانه تاریخی حکیمیان، با مساحت 1300 متر در آینده به یکی از مکان های دیدنی استان زنجان تبدیل خواهد شد،بنا بر مفاد تفاهم نامه، اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی، موافقت کرده است.

يحيي رحمتي، امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،اظهار داشت: مرمت و بازسازي ديوار بيروني خانه تاريخي حكيميان زنجان به اتمام رسيد و عمليات بازسازي سر در ورودي اين خانه تاريخي به زودي آغاز مي شود.

ویادامه داد: تا كنون در راستاي مرمت و احياي اين بناي تاريخي، عمليات اجراي ناي كش به منظور پيشگيري از نفوذ رطوبت به بنا، عمليات مقاوم سازي ديوارهاي فرسوده، عمليات بازسازي رخ بام و رخ نما و نيز عمليات بازسازي اندود و قاب بندي ها از جمله فعاليت هاي صورت گرفته در حكيميان است.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان، در خصوص فعاليت هاي پيش رو در اين خانه تاريخي بيان كرد: بزودي عمليات محوطه سازي و بازسازي سر در ورودي خانه تاريخي حكيميان آغاز مي شود.

همچنين به گفته رحمتي، طراحي و بازسازي لمبه هاي اين خانه تاريخي مطابق با الگوي اصالت دار بنا در حال انجام است كه با توجه به حساسيت نوع كار، اين عمليات با دقت فراوان توسط استادكاران در حال اجراست.

گفتني است خانه تاريخي حكيميان زنجان بزرگترين خانه تاريخي شهر به مساحت 1200 مترمربع متعلق به دوران قاجار بوده كه پس از مرمت و بازسازي به موزه فرهنگ عامه تبديل خواهد شد.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر