logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۵
[ شناسه خبر : ۷۵۸۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس اقتصادی:

سفته بازی ها موجب خروج سهامداران خرد از بورس می شود/ دولتي و شبه دولتي بودن90 درصد شركت‌هاي بورس

-سفته-بازی-ها-موجب-خروج-سهامداران-خرد-از-بورس-می-شود-دولتي-و-شبه-دولتي-بودن90-درصد-شركت‌هاي-بورس

کارشناس اقتصادی گفت: سفته بازی ها موجب می شود بعد از مدتي سهامداران خرد به تدريج بازار بورس را رها ‌كنند.

حسين محمودي اصل در گفت وگو باخبرنگار موج رسا; ، اظهار داشت:در حال حاضر بورس كشور حال و روز خوبي ندارد و از مشكلات گوناگوني رنج مي‌برد.

وی با بیان اینکه مشکلات بورس  بيشتر از مشكلات ساختاري و عدم نظارت مناسب ناشی شده است، افزود:عدم توفيق توليد و عدم افزايش بهره‌وري از دیگر مشکلات در این زمینه محسوب می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به سهامداران حقوقي و حقيقي بورس،ادامه داد: سهامداران حقوقي به دليل مشكلاتي كه در شركت‌هاي دولتي و شبه دولتي وجود دارد، با معضلاتي مواجه هستند.

محمودی اصل با بیان اینکه بيش از 90 درصد شركت‌هاي بورس کشور ، دولتي و شبه دولتي هستند،افزود: اين شركت‌ها به دليل نياز شركت‌هاي مادر به نقدينگي و وجود ركود شديد در ساير بازارها در سال‌هاي اخير تمايل زيادي به فروش سهام داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: ابلاغيه وزارت اقتصاد مبني بر خروج بنگاه‌داران و شركت‌داران موجب شد تا اين شركت‌ها دوباره در صدد خروج از بازار سهام برآمدند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه این موضوع موجب افزایش عرضه سهام شد که نتيجه آن نزولی شدن قيمت‌ها بود، افزود: در اين حالت يا سهامداران خرد از بازار سرمايه خارج می شوند، يا سهامداران به اين بازار نمي‌پيوندند.
محمودي اصل يكي از مشكلات عمده بورس را بحث شاخص عنوان کرد و گفت: شاخص‌هاي جديد، واقعي نبوده و نشانگر عدد واقعي حركت سهام نيستند.

وی با بیان اینکه حال بورس کشور خوب نيست و سهامداران حقوقي بيشتر فروشنده هستند،ادامه داد: منافع اشخاصي كه در اين شركت‌هاي حقوقي كه دولتي و شبه دولتي هستند كار مي‌كنند، بیشتر مورد توجه است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با وجود اينكه از نظر قانوني اشخاصي كه در بورس به عنوان كارگزار و مدير فعاليت مي‌كنند، حق ندارند براي خودشان و خانواده‌شان خريد انجام دهند، اما به دفعات ديده مي‌شود كه براي دوستان و افراد ديگر در واقع به اسم كدهاي مختلف سهامداران حقوقي، این خریدها انجام می شود.

وی برضرورت نظارت دقيق بر سفته‌بازي‌ها در بورس تاکید کرد و گفت: هرچند اين افراد گاه با خود عوامل بورس هماهنگ مي‌ شوند و همین موضوع موجب بالا رفتن قیمت ها می شود.

کارشناس اقتصاد با بیان اینکه اين افراد سفته‌باز از جيب سهامداران خرد برای خود پول اندوزی می کنند، افزود: این سفته بازی ها موجب می شود بعد از مدتي سهامداران خرد به تدريج بازار بورس را رها ‌كنند.

محمودی اصل با اشاره به ظرفیت های بازار بورس برای جذب نقدينگي،گفت: با ورود نقدينگي شركت‌ها به سمت بورس می توان شاهد رونق آن بود.

وی با بیان اینکه اغلب سهامداران خرد كه به جايي و به اطلاعات پنهاني وابسته نيستند، در بازار بورس متضرر می شوند، ادامه داد: اما متاسفانه فريادرسي نيست و بسياري از آن‌هایی كه بايد اين مشكلات را پيگيري كنند و مدافع حق سهامداران خرد باشند، در گرداب كسب منافع آلوده هستند.

این استاد دانشگاه برضرورت ایجاد راهكارهاي عملی و نظارت قوي‌تري بر بورس تاکید کرد و گفت: در این صورت سهامداران مختلف به اين بازار جذب شده می توانند بازار بورس را رونق بخشند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر