logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۶
[ شناسه خبر : ۷۵۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان مطرح کرد

اقامتگاه‌های بوم گردی فرصتی طلایی برای رونق و توسعه پایدار در روستاها

اقامتگاه‌های-بوم-گردی-فرصتی-طلایی-برای-رونق-و-توسعه-پایدار-در-روستاها

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: احداث اقامتگاه های بوم گردی فرصتی طلایی برای رونق و توسعه پایدار در روستاها است، که در عین حال می تواند کمک حال معیشت و اقتصاد خانوارهای روستایی نیز باشد.

به گزارش موج رسا; سجاد صنعتی منفرد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به تغییر سلیقه و سبک زندگی مردم، افزایش آگاهی آن ها و همچنین اشباع شدن جاذبه‌های پربازدید، تمایل گردشگران به سفر به محیط‌ های روستایی و مناطق بکر و آشنایی با فرهنگ‌ها و ارزش‌های این مناطق سوق پیدا کرده و این عامل موجب افزایش تعداد گردشگران علاقه‌مند به فعالیت‌های بوم‌گردی شده است.

وی از جمله مزایای اجرای طرح بوم گردی را تثبیت جمعیت روستاهای استان و همچنین توسعه گردشگری در منطقه دانست و گفت : حفظ و گسترش مشاغل در روستاها، ایجاد کسب و کارهای جدید، بهبود وضعیت حمل و نقل، فرصت های جدید برای افراد و پایداری محیط زیست از دیگر مزایای این طرح است.

این مسئول با بیان اینکه، سکونت در اقامتگاه های بوم گردی برای بسیاری از گردشگران دارای جاذبه های فراوانی است، خاطر نشان کرد: مردم به لحاظ برخی مشکلات همواره در پی محیطی آرام و به دور از هیاهو هستند که این مهم علاوه بر کسب یک تجربه خوب می تواند در بهبود معیشت خانوارهای روستایی نیز مفید واقع گردد.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه سه جانبه بین معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: این تفاهم‌نامه با هدف کمک به حفظ جمعیت در روستاها و تقویت زیرساخت‌ها و فعال‌سازی ظرفیت‌های گردشگری به صورتی که بسترسازی عناصر اجرای تورهای گردشگری روستایی فراهم شود، منعقد شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان یادآور شد: برای احداث واحدهای بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری، تسهیلات 15 میلیون تومانی با سود چهار درصد با بازپرداخت 60 ماهه و علاوه بر آن تسهیلات 20 میلیون تومانی هم با سود پنج درصد با بازپرداخت 12 ساله با احتساب سه سال دوران مشارکت پرداخت می‌شود.

صنعتی منفرد با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز تسهیلات ویژه ای برای احداث واحدهای بوم گردی در نظر گرفته است، خاطر نشان کرد: همچنین برای رونق‌بخشی به این بخش، استانداری نیز در بحث صدور پروانه ساخت این نوع واحدها تسهیلاتی را در نظر گرفته و تحقق این مهم فضایی مناسب را در گسترش بوم‌گردی روستایی در استان فراهم می‌کند.

وی تعداد پرونده های رسیده برای دریافت تسهیلات به کمیته تشکیل شده در این خصوص را 86 مورد دانست و گفت:49مورد از این تعداد در کمیته مشترک مصوب و 5 مورد نیز به تائید کمیته ملی رسیده اند که می توانند تسهیلات را دریافت کنند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان تصریح کرد: تسهیلات قرض الحسنه 15 میلیون تومانی برای مرمت و بازسازی 4 واحد بوم گردی در روستای درسجین شهرستان ابهر و 1 واحد نیز در روستای تشویر شهرستان طارم اختصاص یافته است.

این مسئول تاکید کرد: با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و مرمت بافت های با ارزش روستایی در راستای جذب گردشگر، باید به مسئله کیفیت و بازاریابی نیز توجه شود تا در کنار بالا بردن تعدادخانه های بوم گردی، شاهد افزایش تعداد گردشگران در این حوزه بود.

صنعتی منفرد گردشگری را یک فرآیند مردم محور دانست و گفت: رویکرد مهم ما در ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایمن‌سازی جوامع محلی است و ساکنان بومی روستاها با ارائه خدمات یکپارچه و پذیرایی اصیل می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در جذب مسافران و احیا آداب ‌و رسوم بومی و محلی داشته باشند.

وی، افزایش درآمد، ایجاد فرصت های شغلی، توسعه راه ها و حفظ مکان ها قدیمی و تاریخی را تنها بخشی از خصوصیت صنعت گردشگری دانست که با گسترش آن، بدون شک شاهد توسعه برخی مناطق محروم روستایی خود خواهیم بود.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر