logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۱
[ شناسه خبر : ۷۵۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان:

آبهای زیرزمینی در دشت ابهر سالانه یک متر و 40 سانتی‌متر افت می‌کند/ توسعه کشت محصولات پرآب‌بر توسط کشاورزان بدون برنامه‌ریزی

آبهای-زیرزمینی-در-دشت-ابهر-سالانه-یک-متر-و-40-سانتی‌متر-افت-می‌کند-توسعه-کشت-محصولات-پرآب‌بر-توسط-کشاورزان-بدون-برنامه‌ریزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به افت شدید آبهای زیرزمینی در دشت ابهر گفت: آبهای زیرزمینی در دشت ابهر سالانه یک متر و 40 سانتی‌متر افت می‌کند.

یوسف رضا‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه وقتی وارد بازار محصولات کشاورزی می‌شوی به هیچ عنوان احساس نمی‌کنید که در کشوری هستید که کمبود آب است اظهار کرد: هیچ تفاوتی به حال کشاورزان نمی‌کند و کشاورزان همانند سالهای پر آب به کشاورزی خودشان ادامه می‌دهند.

وی تصریح کرد: باید خودمان را با طبیعت سازگار کنیم و باید با شرایط کم آبی خودمان را سازگار کنیم و نمی‌توانیم به این امر مهم بی‌توجه باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با بیان اینکه در زنجان به طور متوسط در استان زنجان 77 سانتی‌متر تراز آب‌های زیر‌زمینی افت می‌کند بیان کرد: در برخی از دشت‌ها مانند ابهر یک مترو 40 سانتی‌متر افت آب‌های زیرزمینی را داریم.

وی عنوان کرد: بحرانی‌ترین دشت استان زنجان دشت ابهر بوده و بیشترین فشار و برداشت از آبهای زیر‌زمینی نیز در دشت ابهر اتفاق می‌افتد.

رضا‌پور با بیان اینکه با اشاره به کشت محصولات کشاورزی آب‌بر افزود: در هر یک کیلوگرم هندوانه 500 لیتر آب مصرف می‌شود و این اندازه گیری براساس آمار فائو بوده و در حالی که سازمان جهاد کشاورزی 286 لیتر عنوان می‌کند.

وی بیان کرد: برای تولید یک کیلوگرم برنج نیز 4 هزار لیتر آب مصرف می‌شود و برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز نیاز به 15 هزار لیتر آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با بیان اینکه واردات گوشت دام با وجود بحرانی بودن آب به صرفه است افزود: با این حال ما بیشتر به سراغ توسعه این نوع اشتغال در استان می‌رویم.

وی با اشاره به اینکه این فعالیت‌ها در بحرانی‌ترین دشت‌های استان وجود دارد بیان کرد: کسی هم نمی‌تواند جلو این فعالیت‌ها را بگیرد.

رضا‌پور عنوان کرد: با بد مصرفی که ما در آب داریم محصولات پرمصرف آب‌ را بدون هیچ حساب و کتاب کشت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هر قدر کشاورز در توان دارد می‌کارد و نتیجه آن نیز این می‌شود که کشت هندوانه به قدری می‌شود که به عنوان بزرگترین صادر کننده هندوانه در دنیا مطرح می‌شویم خاطر نشان کرد: کشوری که منابع آبی آن مشکل دارد با بسته‌های هندوانه به سایر کشورها آب صادر می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان به کشت گوجه فرنگی به صورت فله‌ای نیز اشاره کرد و افزود: مشاهده گوجه فرنگی‌هایی که به صورت فله‌ای در کامیون‌ها بارگیری شده قطعا به ‌بی‌ارزش بودن آن پی برده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ریشه این موضوعات به مجانی بودن آب در کشور برمی‌گردد و این بزرگترین مشکل کشور است و هیچ کس هم نمی‌خواهد این مشکل را حل کند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر