logo
امروز : پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۱
[ شناسه خبر : ۷۵۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

هیچ موردی از پیوند کبد و فوتی ‏به خاطر مسمومیت با قارچ در زنجان ‏نداشتیم/ آمار سرطان ‏در استان زنجان پایین‌تر از میانگین کشوری است

هیچ-موردی-از-پیوند-کبد-و-فوتی-‏به-خاطر-مسمومیت-با-قارچ-در-زنجان-‏نداشتیم-آمار-سرطان-‏در-استان-زنجان-پایین‌تر-از-میانگین-کشوری-است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به مسمومیت با قارچ در این استان گفت: هیچ موردی از پیوند کبد و فوتی ‏به خاطر مسمومیت با قارچ در زنجان ‏نداشتیم‏.

 پرویز قزلباش در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با تاکید بر لزوم اجتماعی‌سازی سلامت در جامعه اظهار کرد: در این رابطه باید ادارات، خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد باید برنامه عملیاتی داشته باشند چرا که توجه به این امر مهم سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی به برگزاری جشنواره آیین محبت در اردیبهشت‌ماه 97 اشاره کرد و افزود: سیاست دانشگاه این بود که در این جشنواره مقدمات کار و زمینه را برای ارائه توان‌مندی‌های خیریه‌ها و آموزش مردم فراهم کند و دانشگاه نیز از حضور خیرین بهتر استفاده کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به مسمومیت با قارچ در زنجان که عمدتا در شهرستان ماهنشان بود، یادآورشد: از 165 مورد کل مراجعین، 81 نفر بستری شدند و به جهت اقدامات به موقع، هیچ مورد پیوند کبد و فوتی نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث مسمومیت‌های قارچی، مراکز درمانی به وظایف خود به خوبی عمل کردند ولی در این خصوص حاشیه‌سازی‌هایی صورت گرفت که این حاشیه‌ها، سیستم را دچار چالش می‌کند که باید در این رابطه مدیریت خوبی صورت گیرد تا مشکل اجتماعی بوجود نیاید، چراکه اگر در فضایی چالش و حاشیه بوجود بیاید، حتی اگر کار هم به درستی انجام گیرد معضل بوجود می‌آید که در این خصوص باید جامعه را در بحران‌ها و چگونگی برخورد با بحران‌ها آموزش دهیم.

قزلباش با بیان اینکه در خصوص بیماری سرطان خوشبختانه آمار سرطان در کشور نسبت به جهان پایین‌تر است و در استان زنجان نیز نسبت به آمار کشوری در حد پایینی هستیم، گفت: تنها سرطانی که در استان نسبت به شاخص‌های کشوری بالا هستیم سرطان معده در مردان است و علت آن یک فاکتور نیست بلکه مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی، غذا، محیط و فشارهای عصبی است.

وی تاکید کرد: علیرغم تبلیغات فراوان در خصوص اینکه سرطان در استان بالاست، در این خصوص جای نگرانی در استان نیست اما باید با اقدامات پیشگیرانه و آموزش، پیگیر شیوع سرطان باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص سرطان در استان و وجود 3 عدد دستگاه رادیوتراپی جهت رفاه و سلامتی مردم، تصریح کرد: این عوامل دلیل بر بالا بودن آمار سرطان در استان نیست.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر