logo
امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۰۰
[ شناسه خبر : ۷۵۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در نشست کتاب «گنجشکها سنگ می‌خورند» عنوان شد؛

شاعر باید دارای نگاهی انتقادی باشد/ هنر به سمت جزئی‌نگر می رود

شاعر-باید-دارای-نگاهی-انتقادی-باشد-هنر-به-سمت-جزئی‌نگر-می-رود

شاعر زنجانی گفت: شاعر باید در شعرهایش نگاه انتقادی داشته و به شعر گویی صرف نپردازد.

به گزارش موج رسا; به همت واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری، نشست نقد و بررسی مجموعه شعر «گنجشکها سنگ می‌خورند» سروده مریم میری، با حضور شاعران، پیشکسوتان و منتقدان شعر و ادب در حوزه هنری استان زنجان برگزار شد.

علیرضا بازرگان، عاصم اسدی و حامد رحمتی به عنوان منتقد در این نشست حضور داشتند و به نقد ادبی اشعار چاپ شده مریم میری در کتاب مجموعه شعر «گنجشکها سنگ می‌خورند» پرداختند.

علیرضا بازرگان ضمن تبریک به مریم میری برای انتشار مجموعه شعر «گنجشک ها سنگ می خورند» گفت: در طول  تاریخ ادبیات جهان هم حرف ها زده  شده  است؛ اما از شاعران و نویسندگان انتظار می‌رود حرف‌های گفته شده را با فرمی جدید طرح کنند.

وی افزود: شعر از نظر فرم با شروع و پایان‌بندی بررسی شود و خود شاعران سپیدسرا باید به پاراگراف‌بندی توجه ویژه ای داشته باشند.

این شاعر و منتقد ادبی در ادامه سخنان خود به نقد برخی از اشعار منتشر شده در کتاب حاضر پرداخت و افزود: برخی شعرهای این کتاب در حد یک تک بیت هستند.

علیرضا بازرگان تأکید کرد: شاعران سپیدسرا باید به موضوع عبور، در بین پاراگراف‌ها دقت کنند.

بازرگان خاطر نشان کرد: به دلیل مطالعه غلط از ترجمه‌های آثار غربی که به دست ما رسیده همه فکر میکردند اگر زنان شاعر و نویسنده دارای شورشی نسبت به یک باور عمومی در آثار خود باشند، به معنای زن حضور فعال زنان در ادبیات است، اما باید گفت اینگونه نیست.

در ادامه این جلسه حامد رحمتی شاعر و یکی از منتقدین در جلسه نقد کتاب «گنجشک ها سنگ می خورند» حضور داشت به مرور تاریخ ادبیات زنان شاعر ایرانی از دوره مشروطه تا معاصر پرداخت و با یادآوری اینکه عمده شعر زنان در دوره مشروطیت شکل گرفته، گفت: فروغ فرخزاد تاثیرگذارترین شاعر زن در دوره معاصر است.

این شاعر و مترجم زنجانی در ادامه سخنان خود به نقد و بررسی کتاب «گنجشک ها سنگ می‌خورند» پرداخت و ضمن بررسی دلایل عدم رشد شعر زنان ایران بعد از فروغ فرخزاد افرود: به قول الیوت شاعران بزرگ همواره نسل ادبی بعد از خود را نابود می کنند، چرا که همه دوست دارند مثل او باشند.

حامد رحمتی ادامه داد: فروغ هم دارای همین شاخصه بود و شعر زنان را برای مدت طولانی تحت تأثیر قرار داده است و  همواره شاعران در تلاش هستند تا از او  فراتر روند. اما سوالی این است که اما آیا موفق بودند؟

رحمتی ضمن مرور تاریخ شعر زنان بعد از وقوع انقلاب اسلامی و ظهور شاعرانی همچون رزا جمالی یا پگاه احمدی از جلسات شعر دکتر براهنی را یاد آور شد و یکی از شاعران مهم بعد از انقلاب را نازنین نظام شهیدی معرفی کرد و با اشاره به مرگ غم‌انگیز او گفت: بخش مهمی از شعر معاصر با از دست دادن نظام شهیدی از دست رفت.

وی عدم رشد زنان بعد از فروغ را در دلایل مختلفی دانست و در ادامه به بررسی شعر نو در استان زنجان پرداخت.

این شاعر زنجانی با بیان اینکه بخشی از شعر زنجان مدیون علیرضا بازرگان است، در رابطه با مجموعه شعر «گنجشک ها سنگ می خورند» افزود: به جز یک یا دو مورد نام کتاب، در داخل کتاب نمود ندارد و این نام به جز معنای نوستالژیک کارکرد دیگری نداشته است.

وی ادامه داد: شاعر در این کتاب به دنبال نگاه زیبایی‌شناسانه است، از طرفی درون‌گرایی و رفتار عاطفی بیش از آنکه به کمک شعر میری آمده باشد به آن آسیب زده است، چرا که در هنر امروز به دنبال اصلی هستیم که دیگر زیبا نیست.

این مترجم و منتقد ادبی با بیان اینکه شاعر کتاب «گنجشک‌ها سنگ می‌خورند» نمی‌تواند جغرافیای رنگینی در شعر بسازد و زاویه نگاه او به یک سو است، گفت: در کتاب مذکور کارکردهای زبانی بسیار ساده است ولی در جاهایی همین سادگی به موفقیت منجر شده است.

رحمتی معدل کلی عملکرد میری را در کتاب «گنجشک‌ها سنگ می‌خورند» قابل توجه ندانست و با اشاره به اینکه در اشعار او به کارکردهای اجتماعی توجه نشده است، گفت: شاعر باید دارای نگاهی انتقادی باشد.

وی یکی از آسیب‌های این کتاب را کلی‌گویی شاعر دانست و با تأکید بر اینکه امروز هنر به سمت هنر جزئی‌نگر می رود، روایت های این کتاب را ساده عنوان کرد.

در پایان این نشست حاضران جلسه نظرات خود را در رابطه با اولین کتاب مریم میری بیان کردند.

میری مجموعه شعر «گنجشک‌ها سنگ می‌خورند » را توسط نشر اقلیما در سال 1393 تیراژ 1100 به دست چاپ سپرده بود. این کتاب 36 شعر با موضوع آزاد را در خود جای داده است.

کتاب دوم این شاعر زنجانی به نام «چمدانی پر از بی تو بودن» در سال 96 توسط انتشارات قطب چاپ شده است. این شاعر زنجان در بخشی از این جلسه نقد کتاب از انتشار مجموعه شعر بعدی خود به زبان ترکی خبر داد.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر