logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۳
[ شناسه خبر : ۷۴۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

واردات روغن زیتون از ترکیه/ ضعف صنعت بسته بندی زیتون در طارم/ دسترنج زیتون کاران به جیب دلالان می‌رود

واردات-روغن-زیتون-از-ترکیه-ضعف-صنعت-بسته-بندی-زیتون-در-طارم-دسترنج-زیتون-کاران-به-جیب-دلالان-می‌رود

شهرستان طارم در تولید زیتون در کشور سرآمد است و رکوددار تولید این محصول در کشور بوده در حالی که در بحث برند سازی و صنعت فرآوری گام‌های موثری در این شهرستان برداشته نشده است.

به گزارش موج رسا; کشاورزانی که یک سال زحمت و تلاش بی‌وقفه خود را برای ثمردهی محصول خود متحمل شده‌اند باید شاهد حضور واسطه‌گرانی باشند که با غیر‌‌واقعی نشان دادن قیمت زیتون سعی برهم زدن تعادل بازار دارند و سود زحمات یکساله کشاورزان به جیب دلالان می‌رود.

زیتون یکی از محصولات اصلی شهرستان طارم محسوب بوده و اقتصاد قشر کثیری از مردمان این منطقه وابسته به این محصول بوده و از فروش زیتون تامین می‌شود اما متاسفانه این محصول با داشتن سختی‌های زیاد از زمان کاشت تا برداشت تا‌کنون نتوانسته رونق اقتصادی برای کشاورزان خود به ارمغان آورد و هر ساله شاهد تکرار داستان تلخ دست بردن دلالان در جیب کشاورزان هستیم.

بهروز رضایی کشاورز زیتون کار طارمی متولد دی ماه سال ۱۳۷۱ از روستای کهریز از توابع آببر که بیش از ۴۰۰ خانوار دارد در شهرستان طارم بوده و سالهاست در حوزه زیتون فرآورده‌های آن از جمله روغن زیتون شکسته و زیتون پرورده فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در واقع نیاز به سرمایه گذاری برای ما از اصلی‌ترین دغدغه‌ در این حوزه بوده است افزود: برای گسترش فعالیت و ارائه محصول با کیفیت عالی و بسته بندی‌های متناسب و جذاب نیاز به حمایت و کمک‌های مالی داریم.

این کشاورز طارمی با بیان اینکه ما برای محصولاتمان مشتری به اندازه کافی داریم افزود: هزینه بسته‌بندی میزان قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد که در این امر نیاز به حمایت داریم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته با مشکل فروش محصولات مواجه شدیم افزود: قیمت تمام شده و عرضه شده در بازار نسبتا بالا بوده و قدرت خرید مردم کاهش یافته و البته از رکود موجود در بازار نمی‌توان چشم‌پوشی کرد همه اینها باعث مختل شدن بازار فروش محصولات زیتون در سال گذشته شد.

رضایی با اشاره به واردات روغن زیتون از کشور ترکیه بیان کرد: روغن زیتون‌های غیر اصل از ترکیه وارد می‌شود که نسبت به زیتون‌های محلی قیمت کمتری دارد که این امر سبب کاهش تقاضای روغن زیتون‌های محلی و اصلی شده است.

وی بیان اینکه این امر در طارم و رودبار برای کشاورزان مشکل ایجاد کرده است بیان کرد: سال گذشته بیش از ۵۰ تن روغن زیتون از ترکیه فقط به طارم وارد شد و برخی از سودجوها روغن‌های ترکیه ای را با مقدار کمی روغن زیتون رودبار و طارم ترکیب می‌کنند و به نام روغن اصل طارم به فروش می‌رسانند.

این کشاورز بیان کرد: همین موضوع باعث شده است که اعتماد مشتریان نسبت به روغن اصیل و ناب طارم کاهش چشمگیری یافته است.

وی با اشاره به اینکه برای تشخیص روغن زیتون اصل طارم با سایر روغن زیتون‌ها بسیار مشکل است بیان کرد: متاسفانه راهی وجود ندارد این مشکل زمانی بیشتر مورد توجه است که در بسیاری از موارد این روغن‌ها رنگ ظاهری بهتری نسبت به روغن زیتون اصل دارد و مشتری را جذب می‌کند.

رضایی بیان کرد: تاکنون نتوانستیم زیتون طارم را به درستی معرفی کنیم و زیتون رودبار از زیتون ما شناخته شده‌تر است در صورتی که بخش اعظمی از زیتون و فرآورده‌های طارم به رودبار منتقل می‌شود.

وی عنوان کرد: در حالی که اگر بتوانیم زیتون طارم را در سطح کشور و سایر کشورها معرفی کنیم می‌توانیم فروش و تولید بهتر و موثرترین داشته باشیم.

این کشاورز بیان کرد: زیتون تولید شده در ترکیه ارزان تر است و به تبع آن قیمت روغن زیتون آنها نیز پایین‌تر خواهد بود و این تفاوت قیمت حدود ۵۰ درصد بوده است.

وی بیان کرد: مسئله بعدی این است که زیتون‌های ترکیه‌ای درصد کمتر روغن زیتون نسبت به زیتون‌های ما به دست می‌آید بنابراین زیتون‌های ترکیه‌ای به صرفه است اما کیفیت طعم زیتون‌های طارم رت ندارد.

رضایی عنوان کرد: تا به حال هیچ اقدامی برای جلوگیری از ورود محموله زیتون به ایران و طارم از سوی مسئولین در این حوزه دیده نشده است و متاسفانه با این کار اشتباه که در راستای منافع بعضی از اشخاص سودجو بوده بسیاری از محصولات ما به علت قیمت بالاتر در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها باقی مانده و به فروش نمی‌رسد.

وی بیان کرد: تبلیغات در جهت معرفی و شناخت محصولات طارم در سطح کشور بسیار کم است و هنوز شناخت عمومی از این محصول به نام طارم وجود ندارد و موجب کاهش تقاضا در نهایت فروش محصولات و قیمت پایین‌تر از ارزش واقعی آن می‌شود.

این کشاورز زنجانی خاطر نشان کرد: همین عوامل کشاورز را دلسرد می‌کند و سود کمتر با وجود زحمات بیشتر عاید کشاورز می‌شود.

وی با اشاره به سرمایه مورد نیاز برای بسته بندی زیتون افزود: در زمینه بسته بندی این محصول حداقل ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه برای خرید دستگاه‌های بسته بندی مورد نیاز است.

رضایی عنوان کرد: بنده در حوزه زیتون پرورده حداقل با شش نفر فروشنده همکاری میکنم که افرادی هستند که محصولات ما را بسته بندی کرده و محصولات بسته بندی شده را صادر می کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه صنعت بسته بندی در طارم خیلی ضعیف است و ما نمی‌توانیم برای محصولاتمان ارزش افزوده ایجاد کنیم عنوان کرد: مجبوریم محصولات خود را به صورت فله‌ای بفروشیم در نهایت سودی دستگیری کشاورز نمی‌شود.

این کشاورز خاطر نشان کرد: در طارم انبار مناسبی برای زیتون برای نگهداری زیتون و فرآورده‌های آن نداریم و این عمل و این عامل باعث شده در نگهداری محصول با مشکل مواجه باشیم.

وی بیان کرد: از مسئولین درخواست می‌شود به زیتون و سودی که از آن برای کشاورزی استان حاصل می‌شود بیشتر توجه کنند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر