logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۴
[ شناسه خبر : ۷۴۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان:

195 حلقه چاه غیرمجاز در استان زنجان مسدود شد/ تعداد چاه‌های غیرمجاز مسدود شده در استان زنجان به 428 حلقه رسید

195-حلقه-چاه-غیرمجاز-در-استان-زنجان-مسدود-شد-تعداد-چاه‌های-غیرمجاز-مسدود-شده-در-استان-زنجان-به-428-حلقه-رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز در استان زنجان گفت: 195 چاه‌ غیرمجاز در استان زنجان مسدود شد.

یوسف رضاپور در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به وضعیت بارندگی در استان زنجان اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جدید مهر ماه سال 1396تاکنون متوسط  بارندگی در سطح استان 321 میلیمتر بوده است که نسبت به سال آبی گذشته  23درصد و  نسبت به آمار بارندگی دراز مدت 5.7 در صد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود:هرچند در شش ماهه دوم سال گذشته با کاهش بارش ها خصوصا بارش برف مواجه بودیم و باجبران میزان بارش در ماههای فروردین و به ویژه اردیبهشت ماه سال جاری ، شاهد افزایش دبی رودخانه‌ها شدیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان تصریح کرد: متوسط سرانه مصرف شرب و بهداشت در استان زنجان 287 لیتر در شبانه روز است در حالیکه متوسط مصرف استاندارد جهانی حدود157لیتر بوده و این اضافه مصرف 130 لیتری باید کاهش یافته و  فرهنگ مصرف بهینه باید نهادینه شود.

وی اقدامات آب منطقه ای را بیشتر در کنترل برداشت آب در بخش‌های کشاورزی و صنعت دانست و تصریح کرد: در راستای احیای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، برنامه نصب کنتورهای هوشمند و پر و مسلوب المنفعه کردن چاههای غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز از اهم برنامه‌های این شرکت است.

رضاپور بیان کرد: در این رابطه علی رغم کمبود اعتبارات‌، فعالیتهای مهمی شامل تامین 13 گروه گشت و بازرسی در استان، پر و مسلوب‌المنفعه کردن تعداد  428  حلقه چاه غیرمجاز با حجم صرفه جویی 25.69 میلیون مترمکعب اقدام شده است.

وی با اشاره به جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز و پروانه‌دار به تعداد 26 حلقه با حجم صرفه جویی 1.79 میلیون مترمکعب افزود: اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره برداری به تعداد 214 فقره، توقیف دستگاه حفاری و تجهیزات حفاری غیرمجاز به تعداد 20 دستگاه، نصب کنتورهای حجمی هوشمند به تعداد 190 دستگاه و پلمپ چاه‌های غیرمجاز به تعداد 195 حلقه در سال گذشته از دیگر اقدامات این شرکت بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در رابطه با مصرف آب در بخش کشاورزی افزود: در این بخش موضوعات مهمی که باید پیگیری شود استفاده از فن آوری‌های نوین در اجرای سیستم‌های آبیاری و بهبود راندمان آبیاری و اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره‌برداری آب به ویژه احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای نوین در سطح استان است.

وی ابراز کرد: اصلاح بذر و نهال برای محصولاتی که آب کم مصرف می‌کند، تغییر روشهای کاشت بخصوص کاشت نشائی و افزایش بازده اقتصادی آب با کشت محصولات کم آب طلب و قیمت بالا نیز باید مد نظر قرار گیرد.

رضاپور گفت: تنظیم بازار ، صادرات با ارزش افزوده بالا‌، انبارداری مناسب و جلوگیری از اتلاف محصولات کشاورزی از مزرعه تا توزیع و مصرف باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: حدود 25 درصد محصولات کشاورزی "سالانه حدود 20 میلیارد دلار" در مرحله تولید تا مصرف از بین می رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان عنوان کرد: لازم به ذکر است سهم کشاورزی در اشتغال 18درصد است ولی بیش از 90درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده است و طبق آمار فائو راندمان ما در این بخش فقط 32درصد بوده در حالیکه برخی کشورها تا 90درصد در این بخش، راندمان دارند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر