logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰
[ شناسه خبر : ۷۳۵۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

یک هزار هکتار از مزارع کلزا در اثر سرمازدگی خسارت دیدند/ افزایش دو برابری تولید کلزا در استان زنجان

یک-هزار-هکتار-از-مزارع-کلزا-در-اثر-سرمازدگی-خسارت-دیدند-افزایش-دو-برابری-تولید-کلزا-در-استان-زنجان-

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه یک هزار هکتار از مزارع کلزا در استان در اثر سرما خسارت دیدند گفت: با این وجود براساس برآورد انجام شده تولید این محصول در استان زنجان دو برابر افزایش خواهد یافت.

حسین عامری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به تولید کلزا در استان زنجان اظهار کرد: در سال زراعی جاری بیش از 2 هزار هکتار از اراضی زراعی استان زنجان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: متاسفانه امسال سطح قابل برداشت کلزا در استان به دلایل مختلفی از جمله خسارت ناشی از سرمازدگی و خسارت پرندگان به یک هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به پیش‌بینی برداشت حدود یک هزار و 800 تن کلزا در استان زنجان عنوان کرد: امسال خسارت سرمازدگی در مزارع کلزای استان بین 10 تا 40 درصد متغیر بوده است.

وی با تاکید بر اهمیت کشت و آبیاری به موقع کلزا به عنوان مهم‌ترین عامل موثر در کمیت و کیفیت محصول تولیدی بیان داشت: کلزا در مناطق مختلف استان زنجان باید تا اواخر شهریور ماه کشت و آبیاری شده باشد ولی در شهرستان طارم تا اواخر مهر ماه فرصت کشت وجود دارد.

عامری با بیان اینکه کلزا محصول مدیریت پذیری بوده و عملکرد آن وابسته به مدیریت مزرعه است، افزود: علی‌رغم نامساعد بودن شرایط جوی، سال گذشته برخی مزارع کلزای استان زنجان عملکردهای چهار، پنج و 6 تنی داشته اند به طوری که در یکی از مزارع شهرستان ابهر عملکرد 6 تن و 600 کیلوگرم در هکتار به ثبت رسید.

وی رمز موفقیت در حصول عملکرد بالا در مزارع کلزا را رعایت اصول به‌زراعی و کشت و آبیاری به موقع برشمرد و خاطرنشان کرد: سال گذشته مزارع کلزاکارانی که در استان زنجان عملکردهای بالایی داشته اند با تامین به موقع بذر مورد نیاز و کشت و آبیاری به موقع، از خسارت سرمازدگی و حمله پرندگان در امان بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به پیش بینی افزایش دو برابری تولید کلزا نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان زنجان، مدیریت مطلوب مزرعه از جمله تغذیه مناسب و آبیاری اصولی و به موقع را از دلایل این رشد تولید برشمرد.

وی بیان کرد: توسعه کشت دانه روغنی کلزا از جمله سیاست ها و اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است و در این راستا با توجه به انگیزه و رغبت بالای کشاورزان پیش رو و عمده کار برای کشت کلزا، به منظور اجرای موفقیت‌آمیز طرح در استان و نتیجه بخش بودن امور، از سال زراعی آتی تلاش بر این خواهد بود که تمرکز اصلی در توسعه کشت کلزا روی تولید کنندگان عمده باشد.     

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر