logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۶
[ شناسه خبر : ۷۳۱۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر:

نخستین کلکسیون باغ مادری ژنتیکی ارقام انگور در ابهر احداث شد

نخستین-کلکسیون-باغ-مادری-ژنتیکی-ارقام-انگور-در-ابهر-احداث-شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر با اشاره به افزایش و ارتقای بهره وری تولید محصولات کشاورزی گفت: نخستین کلکسیون باغ مادری ژنتیکی ارقام انگور در ابهر احداث شد.

مجید قزوینیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به ارتقای بهره‌وری و افزایش تولید انواع محصولات باغی به‌ عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر و کارآمد در امر صادرات محصولات خشکباری و ارزآوری برای کشور محسوب می‌ شود، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی باغبانی در سطح جهان، حرکت در مسیر علوم نوین باغداری با ضریب مکانیزاسیون بالا، لازمه توسعه همه جانبه در بخش کشاورزی است.

وی تصریح کرد: در این راستا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ابهر برای نخستین بار در سطح استان زنجان، اقدام به احداث کلکسیون باغ مادری انواع ژنوتیپ‌های برتر و تجاری ارقام انگور در محوطه اداری مدیریت در سال جاری کرده است که بی‌شک یکی از منابع ژنتیکی غنی و قابل توسعه در استان خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر خاطرنشان کرد: این کلکسیون باغ مادری علاوه بر داشتن مزیت شناساندن و معرفی ارقام مهم انگور برای محققین، باغداران و غیره می‌تواند به‌ عنوان یک باغ مادری ایده‌آل برای اجرای انواع طرح‌های پایلوت باغبانی و نیز پایان‌نامه‌های باغبانی حتی تا سطح دکترا مطرح باشد.

وی بیان کرد: به مرور زمان همچنین با تحقیق علمی و فنی در بخش مورفولوژی و مارکرهای مولکولی، می‌توان با شناسائی و سلکسیون بهترین رقم سازگار به شرایط نامساعد اقلیمی و خاکی از جمله سرما و یخبندان، خشکی و شوری، ارقام مذکور را برای کشت به باغداران ایران زمین گواهی و معرفی کرد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر