logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۲
[ شناسه خبر : ۷۳۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
پس از گذشت پنج روز؛

داستان پلمپ بزرگترین خانه تاریخی زنجان ادامه دارد/ میراث فرهنگی دستگاه مرجع و صدور احکام مرمت بناها

داستان-پلمپ-بزرگترین-خانه-تاریخی-زنجان-ادامه-دارد-میراث-فرهنگی-دستگاه-مرجع-و-صدور-احکام-مرمت-بناها

پس از گذشت پنج روز؛پلمپ بزرگترین خانه تاریخی زنجان برداشته نشده و کشمکش بین شهرداری و میراث فرهنگی ادامه دارد.

به گزارش موج رسا; روز 19 خرداد ماه سال جاری و برای دومین بار کارگاه پروژه مرمت و احیای خانه تاریخی حکیمیان زنجان توسط شهرداری به علت نداشتن مجوز تعمیرات پلمب شد.

پیش از این نیز در تاریخ یازدهم اردیبهشت ماه به مدت پنج روز به دلیل عدم وجود مجوز تعمیرات این مکان تعطیل و نسبت به ضبط ابزار آلات کارگاهی اقدام شد.

 

* دستگاه مرجع و صدور احکام مرمت بناهاست و نیازی به مجوز شهرداری ندارد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اولین کسی بود که به این موضوع واکنش نشاد داد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی زنجان دستگاه مرجع و صدور احکام مرمت بناهاست و نیازی به مجوز شهرداری ندارد.

مهرداد عسگریان با اشاره به اینکه شهرداری منطقه 3 برای دومین بار در سال جاری دستور توقف مرمت و احیای این بنا را به دلیل نبودن مجوز تعمیرات صادر کرده است، افزود: این توقف، منجر به اخلال در انجام عملیات مرمت و احیا شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات موجود در جذب اعتبارات اگر مشکل مرمت این بنای تاریخی حل نشود، ممکن است سازمان میراث فرهنگی کشور کل پروژه تبدیل بنای تاریخی خانه حکیمیان به موزه فرهنگ عامه را برای استان زنجان منتفی اعلام کند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه از سال 1395کارگاه مرمت و احیا در این بنای تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجار در زنجان آغاز به کار کرده است، گفت: این بنا بزرگترین خانه تاریخی زنجان با مساحت یک هزار و 200 متر مربع محسوب می‌شود.

 

*علت پلمب بنا عدم اخذ مجوزهای قانونی بوده است

مسؤول روابط عمومی شهرداری منطقه 3 زنجان نیز به فارس گفته بود، شهرداری به هیچ عنوان مانع از امر احیا در این خانه تاریخی نشده است.

غلامرضا داداشی علت پلمب بنا را عدم اخذ مجوزهای قانونی اعلام کرده و معتقد است،هرگونه ساخت و ساز و تعمیرات املاک در محدوده شهر نیاز به مجوز از شهرداری دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری با نوع و شکل احیا مشکلی ندارد و این موضوع کاملا در اختیار متخصصان میراث فرهنگی است، گفت: اما مجوز اولیه برای بازسازی از شهرداری باید اخذ شود که با وجود فرصت‌های داده شده به میراث فرهنگی این اتفاق رخ نداده است.

مسؤول روابط عمومی شهرداری منطقه 3 زنجان با بیان اینکه شهرداری با پلمب این خانه در واقع مانع از انجام یک کار غیرقانونی شده است، تصریح کرد: مشکل دیگر موضوع شکایت و اعتراض همسایگان است، چرا که کوچه مورد نظر در طرح تفصیلی دارای تعریض است که نمونه آن املاک اطراف بنا هستند که در زمان ساخت و ساز رعایت تعریض قانونی را کرده‌اند.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی برای هرگونه فعالیت در حوزه مرمت ابتدا باید مجوز اولیه را از شهرداری اخذ کند، گفت: این موضوع با وجود داشتن صراحت قانونی قبلا نیز از سوی استاندار زنجان مورد تاکید قرار گرفته است که همه دستگاه‌ها باید برای فعالیت در حوزه ساخت و ساز شهری از شهرداری مجوز بگیرند.

عزیزی سرپرست معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری زنجان در نشست خبری گفت: البته که شهرداری حافظ میراث تاریخی است، اما ساخت و ساز در شهر نیازمند اخذ مجوزهای لازم از  شهرداری است.

گفتنی است، خانه تاریخی حکیمیان از جمله بناهای تاریخی شهر زنجان است که به شماره 31772 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر