logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۶
[ شناسه خبر : ۷۲۹۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
به مناسبت روز جهانی کودکان کار مطرح شد؛

کودکان کار، واقعیت تلخ جامعه /103 کودک کار در زنجان شناسایی شد

کودکان-کار،-واقعیت-تلخ-جامعه-103-کودک-کار-در-زنجان-شناسایی-شد

از ۸ صبح تا ۱۰ شب زیر آفتاب سوزان تابستان و سرمای استخوان سوز زمستان کار می کنند تا خرج زندگی را بدهند، کودکان کار واقعیت تلخ جامعه ما محسوب می شود که ضروری است بی تفاوت از کنار آن رد نشویم.

به گزارش موج رسا; کودکان کار برای همه افراد جامعه آشنا هستند فقط کافی است در شهر قدمی بزنید تا با این کودکان روبرو شوید، پاساژها،خیابان، چراغ قرمزها،مزارها و کنار و گوشه خیابان های شهر، کودکان کار وجود دارند.

کار کودکان کار از آدامس فروشی شروع می شود و تا گدایی و آب فروختن در مزارها بیشتر نمایان می شود.

کودکان کار ساعت کاری نداشته و معمولا از صبح تا شب در خیابان بوده و جزو قشری هستند که همیشه در معرض تهدید قرار دارند.

بنا بر گزارش ها نرخ ابتلای کودکان کار و خیابان به ایدز 45 برابر جامعه است.از سویی دیگر،طبق تحقیقات حدود 30درصد از کودکان خیابانی به مدرسه نمی‌روند و بیسواد هستند.آمارها می‌گوید اوضاع کودکان کار و خیابان در کشور مناسب نیست.

"سلمان حسینی" معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان  در این زمینه معتقد است؛ کودکان کار به کودکان کارگری اطلاق می شود که به صورت مستقر، پایدار و مداوم به خدمت گرفته می شوند.

وی با بیان اینکه این کار کردن باعث می شود که کودکان از رفتن به مدرسه و تجربه دوران کودکی بی بهره بمانند،گفت:با کار کردن سلامت جسمی و روحی کودکان تهدید می شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در سطح شهر زنجان 103 کودک کار شناسایی شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان گفت: در مرکز استان زنجان مرکزی تحت عنوان مرکز حمایتی آموزشی کودکان و خانواده افتتاح شده که کودکان کار را شناسایی کرده و به آنها خدمات می دهد.

حسینی با اشاره به تشکیل پرونده برای کودکان کار، گفت:بازدید از منازل کودکان کار به منظور اولویت بندی مشکلات و نیازمندی های این کودکان کار از دیگر فعالیت ها محسوب می شود.

وی بیان داشت: هماهنگی های لازم با ارگان های مربوطه برای معرفی و رفع نیازهای کودکان و همچنین هماهنگی با آموزش و پرورش ناحیه یک برای ثبت نام رایگان کودکان کار انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه روانشناسی، مشاوره های فردی و خانوادگی برای کودکان کار در نظر گرفته شده است،گفت: بازدید از منازل کودکان کار با همکاری مددکار مربوطه و برگزاری کلاس های آموزشی مهارت های زندگی صورت گرفته است.

وی از شناسایی مادران بی سواد و کم سواد کودکان کار و برگزاری کلاس هاس آموزشی مهارت های زندگی به صورت مستمر برای این قشر خبرداد و گفت: توانمند سازی خانواده کودکان کار از دیگر اقدامات بهزیستی است.

وی افزود: از آغاز سال 94 تا پایان سال 96 کودکان کار را شناسایی کردیم که در این بازه زمانی دو ساله 103 کودک شناسایی و به آنها خدمات داده شده است.

حسینی تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده کودک آزاری، کودکان خیابانی، همسر آزاری و موارد مربوط به اختلافات خانوادگی با خط 123 تماس بگیرند.

گفتنی است،به موجب ماده 79 قانون کار مصوب 1369 به کار گماردن افراد با سن کمتر از 15 سال تمام شمسی ممنوع است و این موضوع در مورد دختر و پسر یکسان میباشد ليکن نوجوان وفق ماده 82 همان قانون٬ در مورد کارگری است که سن او بين 15 تا 18 سال باشد.

کار کودکان پیامدهای بدی برای این کودکان که به «کودکان کار» معروف هستند دارد. در ایران کودکان کار وجود دارند اما آمار دقیقی از تعداد آنها در دست نیست. با این حال تعداد این کودکان به دلایل گوناگون در حال افزایش است.

کودکان کار واقعیت تلخ جامعه ماست و دیدن آنها سر چهارراه ها خاطر همه ما رامکدر می کند، اما با توجه به اینکه آنها در معرض ابتلا به آسیب های اجتماعی و حتی پیوستن به تشکیلات و باندهای خلافکاری قرار دارند، نباید به سادگی از کنار این موضوع رد شد و اگر هم در این حوزه خلاءهای قانونی وجود دارد و قوانین نیاز به بازنگری دارند با تعامل با نمایندگان مجلس و طرح مشکل می توان گره از کار این کودکان هم باز کرد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر