logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۰
[ شناسه خبر : ۷۱۶۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان:

گشایش اعتبار اسنادی پروژه پتروشیمی زنجان در آینده نزدیک/ افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی تا 700 میلیارد تومان برنامه‌ریزی شده است

گشایش-اعتبار-اسنادی-پروژه-پتروشیمی-زنجان-در-آینده-نزدیک-افزایش-سرمایه-شرکت-پتروشیمی-تا-700-میلیارد-تومان-برنامه‌ریزی-شده-است

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان با اشاره به اینکه سرمایه شرکت از 55 میلیارد تومان به 350 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است گفت: افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی تا 700 میلیارد تومان برنامه‌ریزی شده است.

محمدرضا مدیری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: نخستین گشایش اعتبار اسنادی پروژه پتروشیمی زنجان، طی هفته‌های آینده بین 130 تا 150 میلیون یورو خواهد بود.

وی با بیان اینکه 18 اردیبهشت ماه گذشته برای نخستین بار تسهیلات ارزی پتروشیمی زنجان نزد بانک مرکزی مسدود شده تصریح کرد: پروژه پتروشیمی زنجان اینک به مرحله بدون بازگشت رسیده و از این پس متوقف کردن و به عقب بازگرداندن طرح توسط هیچ نهاد و سازمانی میسر نیست.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان با اعلام اینکه نخستین هدف تیم مدیریتی جدید پس از خروج دولت از سهام‌داری این شرکت در مهرماه 93، رساندن طرح به مرحله بدون بازگشت بود، گفت: ما اینک به این موفقیت نائل آمده‌ایم و پس از آخرین مرحله افزایش سرمایه که 24 اردیبهشت گذشته به اتمام رسید، برای تامین پیش‌پرداخت لازم جهت استفاده از وام ارزی مصوب هیئت دولت، مشکلی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: برای خرید لیسانس، مهندسی، تجهیزات و ماشین‌آلات پتروشیمی زنجان، 383 میلیون یورو ارز مورد نیاز بوده و در سفر سال گذشته رئیس‌جمهوری به زنجان، ایشان مبلغ اختصاصی به این پروژه را از سوی دولت که معادل‌  80 درصد کل ارز مورد نیاز است، اعلام عمومی کردند، 20درصد باقی‌مانده نیز باید توسط سهام‌داران تامین می‌شد که در مرحله دوم افزایش سرمایه، مبلغ 183 میلیارد تومان آن به طور قطعی تامین شد.

مدیری طرح پتروشیمی زنجان را به واسطه سرمایه لازم جهت بهره‌برداری، طرحی بزرگ در استان، و «ملی» عنوان و گفت: 600 میلیون یورو سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از پتروشیمی زنجان که به نرخ رسمی ارز، معادل 3هزار میلیارد تومان است، از بزرگی طرح و شرایط خاص برنامه تامین مالی آن خبر می‌دهد در حالی که این طرح، تنها با 55 میلیارد تومان آغاز به کار کرد.

وی ضمن قدردانی از شکیبایی سهام‌داران گفت: طی کمتر از 3 سال گذشته، سرمایه شرکت از محل آورده نقدی سهام‌داران از 55 میلیارد تومان به 350 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان افزود: از محل افزایش سرمایه مرحله نخست، بسیاری از بدهی‌های قبلی از جمله، به بانک‌ها تسویه شد و بعد از تسویه حساب با بانک‌ها، تامین اجتماعی، امور مالیاتی و پیمانکاران، طرح توجیهی فنی و اقتصادی و نظام تامین مالی آن باز تعریف شد.

وی مراجعه به پول و سرمایه عموم مردم برای تاسیس شرکت را ریشه اصلی مشکلات و برنامه مالی نادرست در بدو تاسیس شرکت و فشارهای ظالمانه بین‌المللی در فاصله سال‌های 90 تا 92 را دلیل دور افتادن طرح پتروشیمی زنجان از مسیر خود دانست.  

مدیری مقصر اصلی در بروز این اشکال را رفتار وقت نهاد ناظر اعلام و افزود: سازمان بورس نباید اجازه می‌داد برای طرح ساخته نشده، از پول مردم استفاده ‌شود؛ این شرکت باید تا قبل از بهره‌برداری به صورت «سهامی خاص» اداره می‌شد که البته از آن سال‌ها گذشته‌ایم. به هر حال، رفتار غلط در پایه و شروع کار، طرح را در ادامه، با مشکلات متعددی روبرو کرد.

وی با رد ادعای پاسخگو نبودن مدیران استان و مدیران شرکت، گفت: کل مجموعه استانداری و شخص استاندار محترم، بارها و بارها درباره این طرح به سؤالات پاسخ گفته‌اند. مدیران شرکت مرتب آخرین اطلاعات و اخبار را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند و در وب‌سایت رسمی شرکت نیز منتشر شده، سهام شرکت در فرابورس معامله می‌شود و صورت‌های مالی دوره‌ای به طور مرتب در اختیار عموم است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان با اعلام تصمیم شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای خارج کردن طرح پتروشیمی زنجان از اولو‌یت‌های خود در اواخر سال 94، افزود: تلاش بسیاری انجام شد تا شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تصمیم خود عدول کند، این تلاش‌ها یک‌سال تا یک‌سال‌ونیم بسیاری از برنامه‌های ما را به عقب انداخت ولی در نهایت موفق شدیم با حمایت هیئت دولت این مشکل را مرتفع و طرح را احیا کنیم.

وی با اعلام اینکه «پتروشیمی زنجان 90درصد هر آن‌چه را قبل از تکمیل مهندسی و سفارش‌گذاری تجهیزات، در بخش سازه، آماده‌سازی زمین و ساختمان می‌شد یا می‌توانست انجام داد، انجام داده»، تاکید کرد: ما باید مطمئن می‌شدیم ارز مورد نیاز تامین می‌شود تا دوباره عملیات اجرایی را شروع کنیم و اینک این اطمینان حاصل شده است.

مدیری افزود: 20درصد ارز مورد نیاز برای خرید تجهیزات توسط سهام‌داران پتروشیمی و 80 درصد بقیه توسط صندوق توسعه­ ملی تأمین می‌شود.

وی با اعلام اینکه تسهیلات ارزی پروژه پتروشیمی زنجان، برای نخستین بار در بانک مرکزی به­نفع پتروشیمی زنجان و در اختیار بانک ملی، مسدود شده، افزود: این ارز تخصیص داده شده و اینک نوبت استفاده از این تسهیلات است و طی هفته‌های آینده با تأمین و تأیید وثایق و پرداخت سهم شرکت، نخستین گشایش اعتبار اسنادی صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان گفت: طی سه سال گذشته، و با دو نوبت افزایش، سرمایه شرکت از 55 میلیارد تومان به 350 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که از محل افزایش مرحله نخست، بدهی به بانک‌ها پرداخت شد و از محل افزایش سرمایه مرحله دوم، سهم شرکت پتروشیمی برای گشایش اعتبار اسنادی و در نتیجه خرید مهندسی و تجهیزات تأمین می‌شود.

وی ضمن دعوت از سهام‌داران برای مشارکت در نوبت بعدی افزایش سرمایه، اعلام کرد: درجریان نوبت سوم افزایش سرمایه، سرمایه شرکت به 700 میلیارد تومان خواهد رسید.

مدیری تصریح کرد: بهره‌برداری از این پروژه، اقتصاد زنجان را تغییر خواهد داد.  سهام‌داران محترم نیز اگر اخبار ماه‌های اخیر را رصد کرده باشند، قطعاً امیدوار خواهند شد.

وی گفت: در صورت عدم مشارکت سهام­داران در افزایش سرمایه مبلغ لازم برای افزایش سرمایه، بر اساس قرارداد با شرکت‌های متعهد پذیره‌نویس، تأمین خواهد شد؛ همچنان که پیش از این نیز صورت گرفته ولی توصیه ما، مشارکت خود سهام‌داران قدیمی در افزایش سرمایه است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود، از استاندار زنجان و مدیرعامل بانک ملی، به عنوان دو حامی و پشتیبان اصلی احیای دوباره پتروشیمی زنجان نام برد و گفت: آقای درویش‌امیری همواره به مدیریت شرکت امید بخشیده و به طور جدی پی­گیر رفع موانع بوده است و آخرین بار، دوشنبه هفته گذشته در دیدار مشترک‌ با مدیرعامل محترم بانک ملی، قرار شد گشایش اعتبار اسنادی و گردش مالی پروژه از یک شعبه در تهران به یکی از شعب در زنجان منتقل شود تا از این محل نیز استان منتفع باشد.

وی از مدیرعامل بانک ملی نیز تقدیر کرد و گفت: آقای حسین‌زاده اولین باری که بنده در اسفند سال 93 با ایشان دیدار کردم، از طرح پتروشیمی زنجان حمایت کردند و بعد از انتصاب به عنوان مدیرعامل نیز حمایت خود را ادامه دادند.

مدیری سپس به رویکرد تیم مدیریت جدید این شرکت پس از خروج دولت از سهام‌داری در پتروشیمی زنجان پرداخت گفت: ما معتقد بوده‌ایم انجام عملیات عمرانی و ورود و خروج کامیون به محل پروژه، بدون تعیین تکلیف برنامه تأمین مالی و قطعی شدن دریافت منابع ارزی، صرفاً یک کار تبلیغاتی است که در نهایت به خوشحالی موقت ذی‌نفعان منجر خواهد شد.

وی در عین حال افزود: اینک که پروژه به مرحله بدون بازگشت خود رسیده و دریافت تسهیلات ارزی قطعی ا‌ست، نوبت امور فنی و باقی کارهای اداری است، که البته و متأسفانه، در کشور ما کارهای  بوروکراتیک به کندی پیش می‌رود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان افزود: هفته پیش در سفر به اروپا، مجدداً با شرکت زیمنس درباره تسریع در ساخت و تحویل تجهیزات سفارش‌شده مذاکره کردیم؛ برخی اقلام و تجهیزات ساخته و بسته‌بندی شده و آماده بارگیری است و برخی دیگر، ساخته شده ولی هنوز بسته‌بندی نشده است.

وی در توضیح تأخیر در بارگیری به رغم اعلام قبلی اظهارکرد: اگر بعد از انتقال به کشور، به­هر دلیلی وام ارزی تأمین نمی‌شد یا با تأخیر اقدام می‌شد، امکان استفاده از گشایش اعتبار اسنادی برای پرداخت باقی‌مانده بهای تجهیزات، میسر نبود ولی اینک این مشکل حل شده است.

مدیری تأکید کرد: سفارش ساخت تجهیزاتی که ساخت آن‌ها به مراتب زمان‌برتر خواهد بود، اولویت ماست.

وی در عین حال افزود: اگر به تحریم‌های سخت شش-هفت سال قبل برگردیم، طبیعتاً پروژه گران و کُند به­پیش خواهد رفت ولی حتماً پتروشیمی زنجان را خواهیم ساخت هر چند در این مدت، این طرح بیشتر از تحریم‌های داخلی صدمه دیده است!

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان گفت: بسیاری از سهام‌داران بر این گمانند که سازه­ی "سردر پتروشیمی زنجان" همان کارخانه­ی طرح است. اما طرح اوره و آمونیاک، سه کیلومتر داخل محدوده محوطه پتروشیمی است و اکنون 26 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در بخش پایانی از همکاری شرکت‌های آب، برق و گاز برای تامین زیرساخت‌های پروژه و از مدیریت شعب بانک ملی در استان زنجان بابت پیگیری‌های موثر در برنامه تأمین مالی پروژه قدردانی کرد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر