logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۵
[ شناسه خبر : ۷۰۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
به مناسبت هفته میراث فرهنگی؛

زنجان میزبانی مهربان و پر جاذبه برای گردشگران/از طولانی ترین بازار مسقف جهان تا مومیایی ها 2 هزار ساله

زنجان-میزبانی-مهربان-و-پر-جاذبه-برای-گردشگران-از-طولانی-ترین-بازار-مسقف-جهان-تا-مومیایی-ها-2-هزار-ساله

استان زنجان دارای جاذبه های ارزشمندی است که هفته میراث فرهنگی فرصتی مناسب برای معرفی این جاذبه ها محسوب می شود.

به گزارش موج رسا; وجود بزرگترین گنبد آجری جهان، شگفت انگیزترین غار آهکی دنیا، مومیایی های مردان نمکی با قدمت بیش از 2هزار سال، طولانی ترین بازار سر پوشیده جهان و مردمانی مهمان نواز، استان زنجان را به میزبانی پرجاذبه و مهربان برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده است. 

  گنبد سلطانیه یکی از 17 میراث جهانی ایران محسوب می شود که قدمت آن به قرن هفتم هجری شمسی، دوره ایلخانیان می رسد.   بنای رختشویخانه توسط علی اکبر توفیقی نخستین شهردار زنجان حدود 90 سال پیش با کاربری انحصاری شستشوی لباس و ظروف توسط بانوان، در مرکز این شهر احداث شده است. 

  بنای رخشتویخانه در نوع خود منحصر به فرد بوده و از سال 1377 به عنوان موزه مردم شناسی این استان نیز مورد بازدید گردشگران و علاقه مندان قرار می گیرد. 

  غار کتله خور از طولانی ترین و شگفت انگیزترین غارهای آهکی جهان است که در 80 کیلومتری شهر گرماب از توابع شهرستان خدابنده قرار گرفته است.   تا کنون حدود 22 کیلومتر از این غار آهکی نقشه برداری و شناسایی شده و در زمان حاضر یک مسیر 2 کیلومتری در آن برای بازدید گردشگران مهیا است. 

  "مردان نمکی" مومیایی های نمکی هستند که از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان کشف شده اند.   تاکنون 6 مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه این مردان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان معدن مدفون شده اند.  

بر اساس مطالعات انجام شده، قدمت برخی از مومیایی مردان نمکی به بیش از 2 هزار سال می رسد. 

هفته میراث فرهنگی  فرصتی است تا این جاذبه ها به مردم دنیا معرفی شود.

 

*بازدید 500 هزار نفر از جاذبه های میراث فرهنگی زنجان

استفاده از ظرفیت های گردشگری استان زنجان موجب شده تا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی زنجان،طی نوروز امسال برای نخستین بار جمعیت گردشگران در زنجان به بیش از 500 هزار نفر برسد.

یحیی رحمتی با بیان اینکه زنجان از نظر جذب مسافر و گردشگر مشکلی ندارد،افزود: مسئله اساسی در زمان ماندگاری گردشگران است. 

وی با اشاره به اینکه 10 سال قبل، مردم از دیدن گردشگران خارجی در زنجان تعجب می کردند، یادآور شد: اما در حال حاضر روزانه بیش از 40 گردشگر در سطح شهر حضور دارند، اما مردم تغییری در رفتار خود ایجاد نمی کنند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: نظرسنجی ها هم نشان می دهد که زنجان در نحوه برخورد با گردشگران، یکی از استان های خوب محسوب می شود. 

این مسئول پایین بودن توزیع فضای گردشگری در سطح شهر را یکی از دلایل عدم ماندگاری گردشگران عنوان کرد و گفت: به غیر از جاذبه هایی که در حال حاضر در سطح شهر زنجان وجود دارد، باید چندین نقطه گردشگری دیگر در سطح شهر ایجاد شود تا گردشگر در سطح شهر توزیع شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان میزان رشد گردشگران طی سال های اخیر را قابل توجه عنوان کرد و افزود: قبل از زمینه سازی برای افزایش تعداد گردشگران باید زمینه ماندگاری آنان را در سطح شهر فراهم شود. 

رحمتی با بیان اینکه در صورتی که بتوان میزان ماندگاری همین گردشگران را دو برابر کرد، به مراتب بهتر از آن است که گردشگران جدیدی وارد شهر شوند،یادآور شد: به همین دلیل خانه های تاریخی و قدیمی شهر زنجان احیا می شوند تا به توزیع گردشگر در سطح شهر کمک کنند.

وی با بیان اینکه در تمام جهان، گردشگری بهانه ای برای توزیع عادلانه ثروت است،خاطرنشان کرد: توزیع سفر در سطح شهر زنجان به تحقق این امر کمک می کند.

 

*تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی به تصویب مجلس رسید 

"علی وقف چی"نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است، ظرفیت‌های موجود در صنعت توریسم باید در استان افزایش یابد.

وی افزود: در سال‌های آینده ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی بزرگ نظیر خودروسازی و پتروشیمی جواب‌گوی اشتغال جوانان نخواهد بود و ایجاد اشتغالزایی در حوزه صنعت توریسم ضروری است.

این نماینده خاطرنشان کرد:  بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری کشور و به خصوص استان زنجان مطلع نیستند و به همین دلیل برخی از ظرفیت‌های ارزشمند گردشگری در استان زنجان مغفول مانده است.

وقف چی با اشاره به اینکه تشکیل وزارت گردشگری، جذب توریست را افزایش می‌دهد، گفت: خوشبختانه تشکیل وزارت گردشگری به تصویب مجلس رسید و در این زمینه باید از ظرفیت‌های استان به خوبی بهره برد.

 

*بخش خصوصی به حوزه میراث فرهنگی وارد شود 

"فریدون احمدی"دیگر نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی معتقد است، توسعه صنعت گردشگری در استان زنجان نیاز به حمایت دارد.

وی با بیان اینکه سرمایه موردنیاز برای ایجاد اشتغال در صنعت گردشگری ۴۰ میلیون تومان است،خاطرنشان کرد: می‌توان با کمترین میزان سرمایه‌گذاری در کوتاه ترین زمان به نتیجه لازم در این بخش رسید.

این نماینده بابیان اینکه جذب گردشگر نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است،یادآور شد: استان زنجان با وجود برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری متعدد،زیر ساخت‌های لازم رابرای جذب گردشگر را ندارد.

احمدی برضرورت ورود بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری گردشگری تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری ظرفیت دارد. 

گفتنی است؛شهر زنجان جاذبه های منحصر به فردی از جمله موزه مومیایی های طبیعی با نام مردان نمکی، موزه مردم شناسی رختشویخانه به عنوان اختصاصی ترین بنای جهان برای بانوان و طولانی ترین بازار مسقف ایران را در خود جای داده است.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر