logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۶
[ شناسه خبر : ۷۰۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
با وجود ایجاد زمینه اشتغال برای 3 هزار نفر؛

نوسانات ارزی مشکل امروز تولیدکنندگان صنایع دستی است/ تغییر قیمت روزانه مواد اولیه به دلیل نوسانات ارزی

نوسانات-ارزی-مشکل-امروز-تولیدکنندگان-صنایع-دستی-است-تغییر-قیمت-روزانه-مواد-اولیه-به-دلیل-نوسانات-ارزی

با وجود اینکه صنایع دستی استان زنجان برای بیش از 3 هزار نفر ایجاد شغل کرده است اما نوسات ارزی این روزها مشکل جدی برای این صنعت شده است.

به گزارش موج رسا; نوسات ارزی در چند ماه گذشته موجب ایجاد مشکلاتی برای اقشار مختلف جامعه شده است و این مشکل با وجود سیاستگذاری های دولت هنوز حل نشده و تولیدکنندگان صنایع دستی زنجان نیز با مشکل مواجه شده اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به نوسانات ارزی اشاره کرد و گفت: نوسانات ارزی شرایط را برای تولیدکنندگان صنایع دستی زنجان دشوار کرده است.

ناصر فغفوری با بیان اینکه این نوسانات موجب شده تا تولیدکنندگان صنایع دستی با مشکل مواجه شوند،خاطرنشان کرد: این در حالی است که حوزه صنایع دستی برای 3 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

این مسئول افزود: نامه‌ای به وزارت صنایع برای رفع این مشکل ارسال شده است تا این نوسانات به تولیدکنندگان آسیب جدی نزند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و 390 واحد تولیدی وجود دارد، خاطرنشان کرد: ارزش این واحدهای تولیدی 6 هزار و 667 میلیارد تومان است.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان استان زنجان نیز با اشاره به فروش 518 ميليون تومانی بازارچه هاي دائم و موقت صنايع دستي در ایام نوروز، ادامه داد: بيشترين آمار با 55 درصد ميزان فروش به محصولات مس تعلق مي گيرد.

يحيي رحمتي، با بیان اینکه اين آمار تنها متعلق بازارچه هاي موقت صنايع دستي استان است،خاطرنشان کرد: اين در حالي ايست كه طي ايام مذكور 92 درصد فروشگاه هاي صنايع دستي استان به عرضه محصولات صنايع دستي به گردشگران مي پرداختند.

وی ادامه داد: از 387 فروشگاه فعال صنايع دستي در سطح شهر زنجان  در حدود 70 درصد در سه روز اول فعال بودند و در حدود 92 درصد از فروشگاه ها در مابقي روزها خدمات رساني کردند.

رحمتی برضرورت حل مشکلات ارزی تولید کنندگان صنایع دستی تاکید کرد و گفت" از 80 فروشگاه صنایع دستی به 387 فروشگاه رسیده ایم.

گفتنی است،فروش صنایع دستی متاسفانه دارای چالش‌های زیادی است، یکی از دلایل مهم و تاثیرگذار در این حوزه متغییر بودن قیمت ارز در داخل است که سبب تغییر قیمت روزانه مواد اولیه در داخل شده است.

به طور مثال در کارخانه‌های تولید مس، قیمت مس بر اساس قیمت ارز تغییر و افزایش پیدا می‌کند اما زمانی که قیمت کاهش پیدا می‌کند در قیمت مس این کاهش ایجاد نمی‌شود که این مهم نیازمند نظارت مسئولان دولتی است و اساسا برخی از افزایش قیمت‌ها در مواد اولیه تولید داخل و بومی ربط مستقیمی نسبت به افزایش و کاهش قیمت ارز ندارد اما این اتفاق در بسیاری از تولیدکنندگان مواد اولیه رخ می‌دهد.

 

معرفی صنایع دستی مهم زنجان؛

*چاقو

مشهورترین سوغات زنجان، چاقوی خوش تراش آن است. “چاقو به صورت دست‌ساز از ابتدا در زنجان و آلمان تولید می‌شده است”، این را رئییس اتحادیه چاقوسازان زنجان می‌گوید. تاریخچه ساخت چاقو در زنجان به دوره هخامنشیان باز می‌گردد.

در زنجان معدنی به نام نمک چهرآباد پیدا شد و مردان نمکی در آن کشف شدند که همه‌ آنها داس و ابزار جنگی انسان‌های اولیه را به کمر داشتند و همین موضوع تاریخچه این ابزار در زنجان را به شش‌هزار سال عقب‌ برد. در زنجان بیش از ۲۰۰ مدل چاقو پیدا می‌شود و در این میان چاقوهای آشپزخانه برای خودشان دنیایی دارند، متفاوت از سایر چاقوها.

چاقوهای زنجان به تیزی بسیار زیادشان شهره‌اند و دلیل این کیفیت بالا نیز مشخص است. برای درست کردن‌شان از دسته های نشکن، نسوز و تیغه های ضد زنگ استفاده می‌شود و معروف است که آشپزخانه‌ای که در آن چاقوی زنجان باشد، یکی از کامل‌ترین هاست.

 علاوه بر چاقو، قندشکن، قیچی، دشنه و قداره نیز جزو سوغات زنجانند که میتوان آنها را از بازار سنتی زنجان که طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران است و در خیابان انقلاب واقع شده، خرید.

 

*ملیله کاری

ملیله کاری یکی از اصلی ترین صنایع دستی زنجان است و البته گران قیمت ترین آنها. شمش‌های نقره ذوب می‌شوند و از قالب مخصوص می‌گذرند تا تبدیل به مفتول‌هایی یک سانتی شوند.

بعد دوباره ذوب می‌شوند و از قالب می‌گذرند تا قطرشان این‌بار به یک میلی‌متر برسد. بعد آن‌قدر با سیم‌کش کشیده می‌شوند تا نازک‌تر و ظریف‌تر شوند و آماده ملیله‌کاری. ساخت ظرف و ظروف به شیوه ملیله کاری به دوره هخامنشیان برمی گردد و در آن زمان ملیله کاری هنری مختص اشراف و درباریان بود.

 این روزها ملیله‌سازی در تزیین انواع پایه‌هاى استکان، سینى، قاشق و چنگال غذا و چایخورى، کاسه، گلدان، قاب عکس و پارچه به کار می‌رود و جزو نفیس ترین سوغات و صنایع دستی زنجان است.

 

*چارق

یکی از اصیل ترین صنایع دستی زنجانی‌ها، چاروق است. چاروق، پاپوشی است کف چرمی با رویه‌ای از ابریشم و زری و سیم وگلابتون با دو منگوله که براساس منابع تاریخش به ۲۰۰۰ سال پیش برمی گردد.

درست است که چاروق‌های قدیمی پر زرق و برق و منگوله‌دار بودند و پاشنه نداشتند، اما چاروق هم مشمول گذشت زمان شده و تغییر کرده است. خبری از زرق و برق و منگوله و گلابتون رویشان نیست و با اضافه شدن پاشنه و رویه چرمی به آنها، کفش مناسب و قشنگی برای بیرون از خانه نیز هستند.  از اینها گذشته بوی بد نیز نمی‌گیرند.

 

*مسگری

مسگری در زنجان مثل بیشتر صنایع دستی این استان سابقه ای طولانی دارد، به طوری که آن را به یک هزار سال قبل و دوره ساسانیان نسبت می‌دهند.

 مسگری در زنجان و به خصوص قلم زنی روی مس ها که همان زدن نقش و نگار روی ظروف است در این شهر دستخوش تغییرات زیادی شده است و متاسفانه از رونق سال های گذشته چندان خبری نیست.

مس زنجان را میتوان از روی نقوشی که به روش کنده کاری روی آن ایجاد می‌شود تشخیص داد. انواع ظروف مسی از جمله لگن، مجمعه، آفتابه و لگن، قابلمه و تشت را که میتوان زینت دهنده هر خانه‌ای باشد در زنجان میتوان از بازار مسگرها خرید.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر