logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۴
[ شناسه خبر : ۶۹۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در جدیدترین آمار ارائه شده؛

170هزار زنجانی با بحران آب دست و پنجه نرم می کنند

-170هزار-زنجانی-با-بحران-آب-دست-و-پنجه-نرم-می-کنند

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان در حال حاضر 170 هزار زنجانی از بحران آب رنج می برند.

به گزارش موج رسا; بحران آب در ایران سلسله چالش‌ها و مشکلات ناشی از کمبود آب و استفاده نادرست از منابع آب محسوب می شود،ایران هم اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است. خشک‌سالی‌های مکرر توأم با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده ‌است.

از نشانه‌های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک،بیابان‌زایی و طوفان‌های گرد و غبار بیشتر است.

بحران آب در ایران به دلیل متفاوت بودن اقلیم و عدم توازن در بارندگی‌ها در تمام استان‌های کشور یکسان نیست؛ به‌گونه‌ای‌که شرایط آبی برخی استان‌ها مساعد و شرایط برخی دیگر وخیم است.

 استان زنجان نیز از این امر مستثنی نبوده و با بحران آب مواجه است تا جایی که "رضا کابلی" مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان 170 هزار نفر از زنجانی را درگیر وضعیت بحرانی آب عنوان کرد.

وی گفت: در سال 96 وضعیت آبی در 202 روستای استان زنجان بحرانی بود که 154 مورد از بحران‌های فصلی و 48 مورد از بحران دائمی آب رنج می‌بردند.

 

* 121روستای استان درگیر بحران آبی هستند

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر 121 روستای استان درگیر بحران آبی هستند، ادامه داد: پروژه‌هایی از جمله احداث مجتمع‌های آبی برای رفع این بحران در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان میزان هدر رفت آب در سال 95 را بیش از 17 میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: در سال 96 با کاهش 9 درصدی، میزان هدر رفت آب به بیش از 16 میلیون متر مکعب رسید.

وی فرسودگی شبکه‌های آبرسانی را بخشی از هدر رفت آب اعلام کرد و افزود: مدیریت مصرف آب و کاهش هدر رفت در دستور کار قرار دارد که اعتباراتی نیز برای آن پیش‌بینی شده است.

کابلی اعتبار مورد نیاز برای برطرف کردن مشکلات تنش آبی را بیش از 322 میلیارد ریال برشمرد و گفت: با اجرای پروژه‌های مختلف از جمله طرح‌های آبرسانی و نگهداری تأسیسات از ابتدای سال 96، 81 روستا از بحران آب خارج شدند.

وی با اشاره به اینکه خروج 60 روستا از وضعیت بحرانی در دستور کار قرار دارد،یادآور شد: اجرای طرح‌های تأسیسات آبرسانی با مشارکت مردم و خیران برای 86 روستا نیز جزو برنامه‌ها است.

"علیرضا جزقاسمی" مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان اظهار داشت: متوسط هدررفت آب شرب شهری در کشور 25.5 درصد است.

 

*هدر رفت 24.38 درصدی آب شرب در زنجان

وی با بیان اینکه در استان زنجان این رقم 24.38 درصد گزارش شده است، افزود: به ازای کاهش یک درصدی هدر رفت آب شرب شهری 10 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

این مسئول با اشاره به اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی در زنجان،گفت: ارتقای مدول اول و احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر زنجان از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که به بیش از یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه تولید برق آبی از خط انتقال ورودی تصفیه‌خانه آب شهرهای ابهر و خرمدره از دیگر طرح‌های اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: اجرای تله متری و کنترل از راه دور تأمین آب شرب نیز از دیگر پروژه‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان ادامه داد: پروژه ارتقای مدول اول و احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر زنجان از سال 96 آغاز شده و 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه مدت اجرای این پروژه 36 ماه در نظر گرفته شده است،افزود: این پروژه در دوره بهره‌برداری 21 ساله و با ظرفیت متوسط پساب 75 هزار مترمکعب در شبانه‌روز تعیین شده است.

جزقاسمی برضرورت همکاری دستگاه‌های مختلف به منظور فروش پساب تصفیه شده تاکید کرد و گفت:در حال حاضر حداقل خروجی این مرکز 360 لیتر در ثانیه پساب تصفیه شده است که می‌تواند در صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

 

*عصبانیت استاندار زنجان از بی توجهی مدیران به بحران آب

"اسدالله درویش‌امیری"استاندار زنجان، نیز همین دیروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان زنجان با ارائه گزارش شرکت های دخیل در امر آب، پس از اینکه واکنشی از سوی مدیران زنجانی مشاهده نکرد،اظهار داشت: یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات استان مسئله آب است که حتی تبعات اجتماعی نیز به دنبال دارد اما مدیران با وجود ارائه گزارش های بحران آب، هیچ نظری ارائه نمی کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 360 هزار لیتر از پساب‌ها به رودخانه زنجانرود می‌ریزد،گفت: در این بحران کم‌آبی باید به جای رهاسازی فاضلاب به رودخانه پساب‌ها را تصفیه کرده و در صنعت به مصرف برسانیم.

استاندار زنجان ستاد اقتصاد مقاومتی استان را نیز دخیل در امر حل مشکل بحران آب دانست و گفت: باید سیاست های اقتصاد مقاومتی به مدد این مشکل بیاید.

درویش امیری ادامه داد: نباید رویه اینگونه باشد که مصرف آب زیرزمینی برای بخشی از دستگاه‌ها ممنوع و برای برخی ها به راحتی باشد.

وی برضرورت مدیریت جدی در زمینه پساب ها تاکید کرد وگفت: صنعت باید از پساب استفاده کند نه اینکه به راحتی آب زیرزمینی در اختیار داشته باشد.

این مقام مسئول بیان داشت: در حال حاضر 42 درصد از جمعیت شهر زنجان به شبکه فاضلاب متصل است و باید شرکت آب و فاضلاب با ارائه برنامه زمانبندی نسبت به اتصال مجموعه شهر به شبکه فاضلاب اقدام کند.

وی با بیان اینکه آب‌های سطحی مشکلات جدی را در شهر به وجود آورده است، گفت: از طرفی هم برخی از ساکنان فاضلاب خانه‌های خود را به رودخانه یا معابر رها می‌کنند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از یک هزار لیتر در ثانیه ظرفیت برای استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت وجود دارد،افزود: ما حتی از یک لیتر این ظرفیت هم استفاده نمی‌کنیم و سرمایه‌های ما به هدر می‌رود.

وی گفت: درست است که بخشی از بحران آب مربوط به کاهش بارندگی‌ها است اما بخش اصلی بحران آب به ضعف مدیریت، نبود دلسوزی و تعهد و فرسودگی شبکه‌های آبرسانی مربوط می شود.

ملک ناز نجفی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر