logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۱
[ شناسه خبر : ۶۹۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
استاندار زنجان:

گنج‌های عظیم اقتصادی را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری فراموش کردیم/ هنوز هم فکر می‌کنیم که اقتصاد یعنی فروش نفت

گنج‌های-عظیم-اقتصادی-را-در-حوزه-میراث-فرهنگی-و-گردشگری-فراموش-کردیم-هنوز-هم-فکر-می‌کنیم-که-اقتصاد-یعنی-فروش-نفت

استاندار زنجان با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی گفت: گنج‌های عظیم اقتصادی را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری فراموش کردیم.

به گزارش موج رسا; اسدالله درویش‌امیری امروز در در آیین آغاز به کار برنامه شتابدهی کسب و کارهای فناورانه جوانان با اشاره به افتتاح پارک علم و فناوری زنجان در اواخر سال گذشته اظهار کرد: امروز نیز برای توجه به نیازهای جوانان مرکز رشد صنایع فرهنگی و مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه پرداختن به موضوع اشتغال در این مراکز اهدافی همسو با اهداف ستاد اقتصاد مقاومتی استان است، ابراز کرد: صنایع خلاق مفهوم جدیدی در اقتصاد جهانی است.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه امروز مقوله اقتصاد با دهه‌های گذشته فرق دارد، خاطرنشان کرد: هنر نیز جزو اقتصاد خلاق است و همه وجود ایرانیان سرشار از هنر است.

وی میراث فرهنگی را نیز جزوی از اقتصاد خلاق دانست و گفت: بالاترین میزاث فرهنگی دنیا امروز در ایران است، یک میلیون و 250 هزار سایت شناسایی شده در حوزه میراث فرهنگی داریم که 32 هزار مورد به ثبت رسیده است.

درویش‌امیری با بیان اینکه 40 میراث فاخر و گران بهای ما برای ثبت جهانی در لیست یونسکو قرار دارد، عنوان کرد: اینها گنج‌های عظیم اقتصادی هستند که فراموش کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت گردشگری جزوی از اقتصاد خلاق بوده که در ایران فراهم است، ادامه داد: نتوانستیم از ظرفیت گردشگری استفاده کنیم و در این راستا باید عینک‌مان را برداریم و درست ببینیم، نگران این هستیم که نکند اصالت و ریشه ملت ایران خدشه‌دار شود اما باید توجه داشت که هرگز اصالت ایرانیان و ریشه عمیق آنها با تردد گردشگر خدشه‌دار نخواهد شد.

استاندار زنجان تصریح کرد: اگر با آمدن چند میلیون گردشگر اصالت و ریشه ملت ایران متزلزل شود آن ریشه، ریشه نیست. امروز فناوری رسانه، اطلاعات و ارتباطات از ارکان اصلی اقتصاد خلاق است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌های ما فراتر از ارتباطات، اطلاعات و فناوری است، بیان کرد: صنایع خلاق ناشی از فعالیت‌های خلاق ذهن و پردازش فکر است، ما نباید جوانان ایرانی را کم بگیریم و کم ببینیم.

درویش‌امیری با بیان اینکه صنایع خلاق در اقتصاد و صنایع با برداشت کمتر از طبیعت و محیط زیست آلودگی کمتری به همراه دارد، ابراز کرد: صنایع خلاق به تنوع فرهنگی و توسعه انسانی کمک می‌کند.

وی با اشاره ظرفیت‌های عظیم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: صنایع دستی در لابه لای جامعه ایرانی غوغا می‌کند، ما اگر به همین محدوده در صنایع خلاق بپردازیم در واقع پایه‌گذار دیپلماسی مردمی بین ملتها را فراهم می‌کنیم.

استاندار زنجان با بیان اینکه دلهای ملتها در تعاملات اجتماعی و فرهنگی به هم نزدیک می‌شود، تصریح کرد: در سال 2012 میزان جهانی کالا و خدمات خلاق از مرز 624 میلیارد دلار گذشت که سهم کشور ما از این حجم تجارت جهانی در خوش بینانه ترین حالت به نیم درصد هم نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در سال 2014 سهم گردشگری در سبد اقتصاد دنیا 1246 میلیارد دلار بود، خاطرنشان کرد: در این سال سهم کشور ما هفت میلیارد دلار بود.

درویش‌امیری بیان کرد: هنوز هم فکر می‌کنیم که اقتصاد یعنی فروش نفت و فروش کالاهای سخت و سخت‌افزار در حالی که اقتصاد امروز فروش ذهن و تراوش فکری است.

وی با بیان اینکه نباید جوانان را دست کم بگیریم، اظهار کرد: جوانان امروز پرشور و خلاق هستند و امروز نمی‌توان حقیقت‌ها را از جوانان کتمان کرد و در این راستا همه باید برای نشاط و امید جوانان تلاش کنند.

//س

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ]
حوزه فرهنگ هنروآموزش واجتماع زنجان از طرف مدیران دولتی استان زنجان طی سالهای گذشته دچار بحران عمیق سیاسی ورفتاری ورکود عظیم شده ودرتعطیلی مطلق به سر می برد موضوع ومسایل فرهنگی مسئله ای نیست که صرفا با سخنرانی ووعده ها مشکلات خود را پشت سر بگذارد آقای استاندار مشکل فرهنگ را بدون دخالت مراکز دولتی که هیچ راهکارواراده ای برای ادامه حیات ندارند بررسی فرمایید
فرم ارسال نظر