logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۱
[ شناسه خبر : ۶۸۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
گزارش؛

پایش نقاط حادثه‌خیز؛ بیشترین تصادفات در باکیفیت‌ترین راه استان زنجان اتفاق می‌افتد

پایش-نقاط-حادثه‌خیز؛-بیشترین-تصادفات-در-باکیفیت‌ترین-راه-استان-زنجان-اتفاق-می‌افتد

پایش محورهای مواصلاتی استان زنجان 97 نقطه حادثه‌خیز را مشخص کرده اما بیشترین تصادفات در باکیفیت‌ترین راه استان زنجان اتفاق می‌افتد.

به گزارش موج رسا; تصادفات رانندگی یکی از مهمترین علل مرگ و میر در سنین زیر 40 سال است که در این بین کیفیت خودرو، جاده و خطای انسانی در بروز تصادفات نقش دارند اما سهم هر یک متفاوت است.

علاوه بر خسارت‌های مالی و جانی، تبعات روانی و مشکلات جبران‌ناپذیری که با فوت افراد در تصادفات رانندگی به وجود می‌آید، حساسیت این موضوع را دوچندان می‌کند تا سیاستگذاران جامعه فکری برای کاهش حوادث رانندگی کنند.

با پایش محورهای مواصلاتی توسط ارگان‌هایی مانند راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس راه، 97 نقطه حادثه‌خیز در استان زنجان شناسایی شده که 47 مورد آن پرتصادف و 50 نقطه با تصادف عادی است.

جواد یوسفی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان اظهار کرد: شناسایی و پایش نقاط حادثه‌خیز از سال گذشته در دستور کار قرار دارد و مشاور مربوطه روی آن کار می‌کند که نوع و علل حادثه‌خیز بودن در حال جمع‌آوری است.

وی با اشاره به اینکه برای 47 نقطه پرتصادف در محورهای مواصلاتی استان زنجان کارهای مقدماتی آشکارسازی از جمله نصب علائم، خط ‌کشی و ایجاد شیار در سطح جاده انجام شده است ابراز کرد: سالانه اجرای پروژه‌هایی برا برطرف کردن مشکلات نقاط پرحادثه در دستور کار قرار می‌گیرد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه در سال 96، 10 پروژه برای برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز داشتیم که برخی از آن‌ها به احداث پل و بهسازی تقاطع‌ها مربوط می‌شد بیان کرد: برای سال 97 نیز برنامه‌هایی داریم اما اعتبارات هنوز ابلاغ نشده است.

وی ایجاد دوربرگردان، تعریض جاده، تأمین روشنایی، احداث پل یا تقاطع غیرهمسطح را از مهمترین برنامه‌های برای ساماندهی نقاط پرحادثه عنوان کرد و افزود: پل حمیدآباد خرمدره به ابهر، تقاطع ماهنشان و چهار بانده کردن سه راهی طارم به سلطانیه از مهمترین پروژه‌هاست.

یوسفی با اشاره به اینکه بهسازی نقاط پرحادثه به هزینه بالایی نیاز دارد تصریح کرد: تا کنون برای آشکارسازی و اقدامات مقدماتی بیش از 600 میلیون تومان هزینه شده است.

در این بین از سهم خطای انسانی در بروز تصادفات نمی‌توان چشم پوشید چرا که بر اساس آمار پلیس راه استان زنجان عوامل انسانی از جمله سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم رعایت فاصله طولی و سایر موارد در بیش از 95 درصد تصادفات نقش دارند.

علی اصغر شیرمحمدی، رئیس پلیس راه استان زنجان با اشاره به اینکه 90 درصد تصادفات ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی است ابراز کرد: بیشترین تصادفات در آزادراه زنجان – قزوین، محور خدابنده و همچنین زنجان – بیجار به وقوع پیوسته که خطای انسانی دلیل عمده آن‌ها بوده است.

وقوع بیشترین تصادفات در آزادراه زنجان – قزوین که باکیفیت‌ترین راه استان نیز به شمار می‌رود نقش عوامل انسانی در سوانح رانندگی را پررنگ‌تر می‌کند.

اما رئیس پلیس راه استان زنجان عدم امنیت و استحکام خودروها را نیز در تلفات حوادث جاده‌ای مهم خواند و گفت: آمارها حاکی از آن است تلفات و خسارات جانی در ماشین‌های باکیفیت کمتر است اما در خودروهایی که ایمنی و کیفیت مناسبی ندارند با کوچکترین ضربه فرد آسیب می‌بیند.

وی در مورد پایش نقاط حادثه‌خیز نیز عنوان کرد: نبود روشنایی کافی ، پیچ خطرناک، شیب نامناسب، عرض جاده از این دست نیز می‌تواند از عوامل بروز تصادفات باشد که با برطرف کردن آن‌ها می‌توان از حوادث جاده‌ای جلوگیری کرد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر