logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۸
[ شناسه خبر : ۶۷۴۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان:

استان زنجان نقاط مستعدی برای تبدیل شدن به کانون ریزگردها دارد/ از پاسخ‌های آب منطقه‌ای در زمینه فروچاله‌های حاشیه قزل اوزن قانع نشدیم

استان-زنجان-نقاط-مستعدی-برای-تبدیل-شدن-به-کانون-ریزگردها-دارد-از-پاسخ‌های-آب-منطقه‌ای-در-زمینه-فروچاله‌های-حاشیه-قزل-اوزن-قانع-نشدیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: استان زنجان نقاط مستعدی برای تبدیل شدن به کانون ریزگردها دارد.

به گزارش موج رسا; سیدرضا موسوی مشکینی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان با بیان اینکه دوم اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است، اظهار کرد: شعار نه به کیسه‌های پلاستیکی برای امسال انتخاب شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته چهار محور اصلی به عنوان فعالیت‌های زیست محیطی برای سازمان محیط زیست تدوین شده است، ابراز کرد: ریزگردها، آلودگی هوا، پسماندها و حق آبه‌های زیست محیطی چهار محور اصلی فعالیت‌های سازمان محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان و استانهای همجوار در چند روز اخیر درگیر ریزگردها بودند، خاطرنشان کرد: در سال جاری به این موضوع رسیدگی خواهد شد.

موسوی با اشاره به اینکه محور دوم فعالیت‌های سازمان در راستای مدیریت پسماندها است، ادامه داد: پسماندهای خانگی با حجم تولید زیاد در دستور کار محیط زیست است.

وی بیان اینکه در استان زنجان چندان با آلودگی هوا مواجه نیستیم اما در کلانشهرها مشکلات جدی و اساسی را ایجاد کرده است، گفت: عدم تامین حق آبه‌های زیست محیطی محور چهارم از فعالیت‌های محیط زیست بوده که مشکلاتی از قبیل فرسایش خاک، ریزگردها، بروز سیل و غیره را به ارمغان آورده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان تصریح کرد: عدم تامین حق آبه‌های زیست محیطی تنوع زیستی را تاحت تاثیر قرار داده است، در سال جاری موضوع حق ابه‌های زیست محیطی را پگیری می‌کنیم.

موسوی در ادامه به بحث فروچاله‌های رخ داده در حاشیه رودخانه قزل اوزن اشاره کرد و گفت: فروچاله به معنی مرگ زمین است و هرجا که این فروچاله‌ها دیده شود یعنی آبهای زیرزمینی تخلیه شده و این محدوده قابلیت جذب آب را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در اواخر پاییز سال 96 در اطراف رودخانه قزل اوزن و در شهرستان طارم این فروچاله‌ها مشاهده شده است، ابراز کرد: مکاتبات مورد نیاز با شرکت آب منطقه‌ای استان در این زمینه انجام شده است و باید در این راستا در یک فضای منطقی و کارشناسی شده با حضور کارشناسان ذیربط این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با تاکید بر اینکه از نظر آب منطقه‌ای استان این موضوع جدی نیست اما ما به این پاسخ قانع نشدیم، تصریح کرد: ما پیگیری‌های خودمان را ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه به مدیریت کیسه‌های پلاستیکی در استان زنجان اشاره و خاطرنشان کرد: برای مدیریت کیسه‌های پلاستیکی باید از ابزارهای ترکیبی استفاده کرد که قابلیت تجزیه در محیط زیست را داشته باشند، کیسه‌های پلاستیکی تجزیه نمی‌شوند و برای محیط زیست مضر هستند.

موسوی با اشاره به پسماندهای بیمارستانی اظهار کرد: اقدامات خوبی در این راستا توسط محیط زیست انجام شده و پایش‌های دوره‌ای در حال انجام است، در حوزه پسماندهای بیمارستانی وضعیت خوبی داریم و دانشگاه علوم پزشکی نیز همکاری خوبی در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه در استان زنجان نقاط مستعد برای تبدیل شدن به کانونهای ریزگردها وجود دارد، گفت: کاهش آبهای زیرزمینی، استفاده بیش از حد از مراتع و خشک شدن رودخانه‌ها شرایط مستعد شدن این نقاط به کانونهای ریزگردها را فراهم می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان بیان کرد: در مناطق تحت مدیریت خود از نظر حاکمیتی ورود پیدا کردیم و اطلاعات و داده‌های خود را به روز کرده و به سازمان محیط زیست اطلاع رسانی کرده‌ایم.

موسوی به تامین اعتبار خرید دستگاه سنجش امواج برای استان زنجان اشاره کرد و گفت: بحث امواج به صورت جدی مطرح شده و امواج صادر شده از دکل های مخابراتی که در داخل سطح شهر توسط این دستگاهها سنجش می شود.

وی با اشاره به اینکه حفظ تنوع زیستی یکی از رسالت های حفاظت از محیط زیست است، ابراز کرد: با تضعیف زنجیره های زیست محیطی که خود انسان نیز بخشی از زنجیره های محیط زیست است، موقعیت خود انسان نیز در این راستا تضعیف می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه در راستای حفاظت از محیط زیست باید شیوه های حفاظتی تغییر کند و به سمت حفاظت مشارکتی حرکت کنیم، عنوان کرد: باید از توان و ظرفیت های مردم منطقه نیز در این زمینه استفاده کنیم.

موسوی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پسماندهای شهرک روی گفت: مکان دائمی برای مدیریت پسماندهای شهرک روی زنجان انتخاب شده بود که مکان قبلی به علت مسائل فنی، اجرایی و زیست محیطی تایید نشد.

وی با اشاره به اینکه شرکت مجری پیگیری کننده مکان انتقال پسماندها ملزم کردیم تا مکان دیگری را با همکاری محیط زیست معرفی کند، ابراز کرد: با پیگیری‌های انجام شده هفت پهنه پیشنهادی داشتیم که یکی از پهنه‌ها مورد تایید قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه روستای مرصع در جاده دندی استان زنجان بهترین شرایط را برای مدیریت پسماندها دارد، اظهار کرد: این مکان تاییدیه زیست محیطی را اخذ کرده و تملک مکان و اجرای لندفیل توسط مجری در حال پیگیری است.

//س

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ]
شما چگونه از محیط زیست حفاظت می کنید که نمونه فاجعه بار زنجان رود در چند متری اداره شما در جهان وجود ندارد مسئولان محترم استان اگر خیالتان موقعیت سیاسی خودتان راحت شد برای چند دقیقه به زنجان رود نشریف ببرید فاجعه حتما برای همیشه موقعیت هارا نابود خواهد کرد
فرم ارسال نظر