logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۰
[ شناسه خبر : ۶۷۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس حوزه اقتصاد و کارآفرینی:

دولت در تک نرخی کردن ارز خوب عمل نکرده است/ بازار منتظر بهانه برای افزایش نرخ ارز بود

دولت-در-تک-نرخی-کردن-ارز-خوب-عمل-نکرده-است-بازار-منتظر-بهانه-برای-افزایش-نرخ-ارز-بود

کارشناس حوزه اقتصاد و کارآفرینی گفت: دولت در تک نرخی کردن ارز خوب عمل نکرده است و این امر مشکلاتی را به وجود آورده است.

حسین محمودی اصل،در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ، در خصوص تك نرخي شدن ارز در شرايط فعلي،اظهار داشت: دولت در سال‌های گذشته بارها وعده ارز تک نرخی را داد و بحث ایجاد بورس ارز را نيز مطرح كرد.

وی با بیان اینکه دولت نتوانست اين وعده را عملی كند،افزود: پس از ايجاد بحران‌ در بازار ارز به یک‌باره ارز تک نرخی شد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در این زمینه سردرگمی در بانک مرکزی مشهود است که ارز مسافری و دانشجویی را حذف و به بازار کد می‌دهد.

کارشناس حوزه اقتصاد و کارآفرینی با بیان اینکه دولت، ارز به قیمت 4200 را درحد مشخص به مسافران و دانشجويان ارائه می دهد، گفت:ارائه ارز برای فعالان اقتصادی نیز از طریق ثبت سفارش انجام شد.

محمودی عدم پاسخگویی به نیاز مازاد مسافری و تقاضای افرادی که از طریق سرمایه‌گذاری و انتقال سرمایه در حال مهاجرت هستند و مهم‌تر از همه نیاز مردم عادی براي تبدیل ریال به ارز را ابتر دانست و گفت: این موضوعات موجب دونرخی شدن و وجود بازار ثانویه و زیرزمینی می شود.

وی بیان داشت: البته تبدیل ریال به دلار توسط مردم به عنوان مهم‌ترین مساله موضوع ارز، در صورت ایجاد اطمینان، آرامش و ثبات می‌تواند مرتفع شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این ریسک وجود دارد که حساب ارزی نيز در صورت سپرده‌گذاری کلان، در بزنگاه‌ها توان پرداخت متقاضیان اسکناس کاغذی را نداشته باشد،افزود: ممکن است معضلی مثل موسسات مالی علم شود.

محمودی ادامه داد: افزایش قیمت دلار یک سکه دو سویه است؛ یعنی درآمد دولت بالا می‌رود اما از طرف دیگر از آنجایی که دولت خود بزرگ‌ترین مصرف‌کننده در کشور است، در مجموع این موضوع به ضرر دولت تمام خواهد شد.

وی گفت: افزایش دلار نه به نفع دولت است، نه مردم و تنها این موضوع به نفع دشمنان کشور تمام می‌شود. بازار منتظر بهانه برای افزایش نرخ ارز بود. باید با تدبیر و عزم ملی جلوي این بهانه‌ها را گرفت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: زمانی که بازار بخواهد قیمت را بالا ببرد، منتظر یک بهانه است؛ به گونه‌اي که در این مدت مشاهده شد کوچک‌ترین اظهارنظرها حتی از سمت یک فوتبالیست در صفحه مجازی‌اش موجب شد تا بازار تحت تاثیر قرار گرفته و شایعات نجومی قیمت دلار بیشتر پا بگیرد.

محمودی افزود: از طرف دیگر مردم مدام پیش‌بینی‌هایی در زمینه دلار و اقتصاد می‌کنند و همین موضوع به التهاب بازار دامن می‌زند. این درحالی است كه حتی آنان که دلار دارند نیز در مجموع برنده این ماجرا نخواهند بود.

وی گفت: فاجعه زمانی خود را در بازار ارز نشان می‌دهد که متوجه می‌شویم این افزایش ناگهانی قیمت دلار به دلیل اتفاق خاص اقتصادی مشخصي صورت نگرفته بلکه در واقع روانی است. //ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر