logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۹
[ شناسه خبر : ۶۷۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
عضو مجلس خبرگان رهبری:

تفکر در آیات قرآن کریم نصب العین دانشگاه‌ها قرار گیرد/ عده‌ای به دنبال ترویج بی‌حجابی و فساد به اسم آزادی هستند

تفکر-در-آیات-قرآن-کریم-نصب-العین-دانشگاه‌ها-قرار-گیرد-عده‌ای-به-دنبال-ترویج-بی‌حجابی-و-فساد-به-اسم-آزادی-هستند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: عده‌ای به دنبال ترویج بی‌حجابی و فساد به اسم آزادی هستند.

به گزارش موج رسا; آیت‌الله محمد حاج ابوالقاسم دولابی در سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم با موضوع سبک زندگی اسلامی با بیان اینکه مومن وظایفی نسبت به خود دارد که باید در درجه نخست به آنها عمل کند، اظهار کرد: یکی از مهمترین وظایفی که مومن در ارتباط با خودش به دوش می‌کشد، مسئله تفکر، تامل و تدبر است.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال ظرفیت بزرگی به انسانها داده است، ابراز کرد: انسان باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کند یعنی باید از ظرفیت فکر و اندیشه در آن مسیری که خداوند متعال برای انسان ترسیم کرده استفاده کرد.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برخی این ظرفیت را برای بیشتر لذت بردن استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: این افراد کسانی هستند که تمام تلاش‌شان و نهایت همت‌شان این است که در دنیا زیباتر، بهتر و با لذت بیشتر زندگی کنند یعنی اصل برای آنها لذتهای مادی است، اینها کسانی هستند که قرآن کریم آنها را مورد ملامت قرار داده است.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم این نوع انسانها را انسانهای کوته فکر می‌داند، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید از کسانی که به فکر و یاد ما پشت می‌کنند، روی بگردانید،. کسانی که جز زندگی دنیا به فکر چیز دیگری نیستند.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم بیان کرد: امروز هستند کسانی که در دنیای غرب تمام تلاش‌شان زیباتر کردن زندگی مادی است یعنی جز دنیا و لذتهای آن اندیشه دیگری ندارند.

وی با اشاره به اینکه برای داشتن زندگی قرآنی باید فکر اندیشه ما فراتر زندگی دنیوی باشد، ادامه داد: در آیات قرآن کریم در حدود 30 آیه خداوند متعال ما را امر به تفکر کرده و حوزه‌های مختلفی برای تفکر ارائه فرموده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در بخش اول خداوند متعال از ما خواسته تا در قرآن تفکر کنیم، اظهار کرد: تفکر در کتاب آسمانی در آیات متعددی مورد توجه قرآن کریم قرار گرفته که از جمله آنها آیه 29 سوره مبارکه ص است.

وی با اشاره به اینکه هداف از فرو فرستادن قرآن تفکر و اندیشه در آن است، عنوان کرد: یکی از فواید خواندن قرآن این است که علاوه بر تفکر نسبت به حقایقی که وجود دارد، تذکر می‌دهد.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با بیان اینکه اینکه انسان باید در عجایب قرآن فکر و اندیشه کرده و عبرت بگیرد، گفت: یکی از وظایف مومن و یکی از اصول زندگی مومن انس با قرآن و تفکر پیرامون قرآن است.

وی بیان کرد: امیرالمومنین علی(ع) فرموده که به هر مومنی لازم است که در هر شبانه روز 50 آیه قرآن را مورد تامل قرار دهد، باید دید که آیا این رفتار در زندگی ما حاکم است؟ نکند آنگونه که غربی‌ها زندگی می‌کنند و با کتاب آسمانی هیچ ارتباطی ندارند ما نیز چنین باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های مومن تلاوت، انس و تامل در قرآن کریم است، ادامه داد: بخش دوم از ایات که ما را دعوت به تفکر کرده در این حوزه است که در نشانه‌های خداوند متعال تفکر و تامل کنیم.

وی افزود: اگر این آیات و تفکر در صنع خدا نصب العین دانشگاه‌های ما قرار گیرد، بسیاری از رشته‌هایی که در دانشگاه‌های ما در حال تدریس است اگر با این توجه فراگرفته شود، بزرگترین عبادت است اما افسوس که به آیه بودن صنع خدا کمتر توجه می‌شود.

آیت‌الله حاج ابوالقاسم با بیان اینکه یکی از نشانه‌ها خواب است که خداوند در سوره زمر به آن اشاره فرموده است، گفت: در این پدیده نشانه هایی است برای کسانی که اهل تفکر هستند، می‌فرماید همین  پدیده ای که هر شب شما تجربه می کنید. چه بسیار افرادی که در خواب از حقایقی آگاه شده و از آینده مطلع شدند.

وی افزود: نمونه های رویاهای صادقانه در طول تاریخ فراوان است که رویای حضرت یوسف از این نوع است که می فرماید در خواب دیدم 11 ستاره و خورشید و ماه بر من سجده می کنند،بعد از اینکه ماجراهای پر فراز و نشیب اتفاق افتد و برداران در مقابل او سجده کردند، خوابش پس از 30 سال تعبیر می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در کودکی ماجرای 30 سال آینده را به یوسف نشان می دهد، خواب مومن با غیر مومن فرق می کند، غیر مومن در غفلت است ممکن است غرق در شهوات باشد و اما مومن خواب را لحظه دیدار با خدا می داند و قبل از خواب ذکر می گوید و وضو می گیرد.

وی عنوان کرد: این چه بلایی امروز جوامع را در بر گرفته است و اشخاص تا لحظه آخر قبل از خواب موبایل در دست دارند و پیام ها را چک می کنند اینها از نوع زندگی مومن فاصله دارند فرمود قبل از خواب سه بار سوره توحید را خوانده و بر پیامبر گرامی اسلام صلوات بفرستید. تسبیحات اربعه را خوانده و برای همه مومنین و مومنان دعا کنید که یکی از آیات الهی است.

آیت‌الله حاج ابوالقاسم تصریح کرد: رسانه های ما رسالت دارند صدا و سیما که باید دانشگاه عمومی باشد باید به مستندات شگفتی های عالم بیشتر بپردازد.

وی با بیان اینکه سومین عرصه برای تفکر که قرآن معرفی کرده تفکر در سرنوشت گذشتگان است، اظهار کرد: خداوند در سوره یوسف آیه 109، می فرماید آیا در زمین حرکت نمی کنند بروند زندگی گذشتگان را ببنید که عاقبت آنها چه شد و در پایان آیه می فرماید آیا نمی خواهید عقل و فکر خود را به کار بندید.

عضو مجلس خبرپگان رهبری ادامه داد: خداوند در سوره یونس می فرماید ای کسانی که قدرت پیدا کردید کسانی قبل از شما قدرت داشتند را ببنید که کجا هستنند باید دید آنهایی که با دزدی اموال مردم ایران را بالا می‌کشیدند اکنون کجا هستند.

وی با اشاره به پاداش خدمت برخی مدیران گفت: مدیری که پاداش خدمت یک میلیارد تومان در کشور می‌گیرد اگر تامل می کرد در زندگی گذشتگان نگاه می کرد که چه بر سرشان آمد، اینگونه عمل نمی‌کرد اگر هم قانون است که قانون ظالمانه‌ای است، اعتباری ندارد و جای تعجب دارد کسانی پاداش های 700 و 800 میلیون تومانی و یک میلیارد تومان می گیرند و بازهم سر کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که به دنبال ترویج بی حجابی و فساد به اسم آزادی هستند ببینند عاقبت کسانی که در این راه افتادند، چه شد؟ در کشورهای به ظاهر متمدن زنان نیمه عریان در ویترین می ایستند و قیمت می گذارند و مشتری خریداری می کند عاقبت این بی بند و باری چیست؟

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: امروز دولت های پیشگام در این مسیر پشیمان هستند در حالی که برخی ها می خواهند نظام اسلامی را در آن مسیر پیش ببرند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر