logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۰۴
[ شناسه خبر : ۶۴۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معرفی جاذبه های تاریخی زنجان؛

مقبره ای قابل مقايسه با گنبد الله الله شيخ صفي الدين اردبيلي در زنجان/ ملا حسن کاشی با الگوی عصر صفوی احداث شده است

مقبره-ای-قابل-مقايسه-با-گنبد-الله-الله-شيخ-صفي-الدين-اردبيلي-در-زنجان-ملا-حسن-کاشی-با-الگوی-عصر-صفوی-احداث-شده-است

بناي ملا حسن کاشی آرامگاهي که در جنوب شرق محوطه تاريخي گنبد سلطانيه قرار دارد، در زمان شاه طهماسب صفوي براي مولانا حسن كاشي معروف به شيرازي از علماي حكمت الهي ساخته شده است.

به گزارش موج رسا; مقبره مولانا حسن كاشي مطابق با الگوي مقبره سازي عصر صفوي ساخته شده يعني ساخت بنا با پلان هشت ضلعي كه در نماي داخلي تبديل به فضاي چليپايي ميگردد .

از جمله ويژگي­هاي بارز اين بنا، كاربرد خط معقلي با بنايي است كه به شيوه آجر و كاشي به رنگ فيروزه اي بر گلوي گنبد و نماي خارجي بدنه اجراء شده است. قرينه سازي در ساختار  و تزئينات مقرنسي از نوع معلق به رنگ سفيد و  قهوه اي در سطوح داخلي گنبد است.

 اين بقعه از نماي بيروني داراي پلان هشت ضلعي و دورنماي داخلي با تركيب و تلفيق ايوان هاي جانبي به مربع تبديل شده است. اضلاع هشت گانه به قرينه مقابل به هم هر يك 8.5 متر و 7.70 متر طول دارند.

ايوان هاي چهار گانه در طبقه هم كف با دهليز زيبايي به يكديگر مرتبط است. ايوان هاي كوچك كه به دو طبقه تقسيم شده اند با يك پله ارتباطي با ايوان هاي بزرگ در طبقه هم كف مرتبط مي گردند.

حاصل اين ارتباط، گنبد زيبايي است كه بر هسته چهار گوش مركزي نشسته است. اين گنبد با ساقه نسبتاً بلند از نوع گنبدهاي دو پوششي است كه يك پوشش تزئيني نيز بر آن افزوده شده و من حيث المجموع با گنبد الله الله مقبره شيخ صفي الدين اردبيلي قابل مقايسه است.

ساقه گنبد از نظر تزيينات به چهار بخش تقسيم شده، بخش نخست، نقش نخل معقل به طور معكوس تكرار شده است، قسمت دوم اسماء جلاله و جملاتي نظير "اللهم صل علي محمد و آل محمد"، به خط كوفي معقل اجراء شده  است. قسمت سوم، تزئينات زيگزاگ و بالاخره تزئينات خطوط موازي از تلفيق آجر بر كاشي فيروزه اي پوشيده شده است. در كاشي هاي لايه زيرين دو بيت شعر كه ماده تاريخ اتمام بنا در آن منعكس است.

تزئينات داخلي بنا كه از عبارت مقرنس كاري گچي است در دوره فتحعلي شاه قاجار به هزينه عبدالله ميرزا دارا، حاكم زنجان ساخته شده است. در زير مقرنس كاري كتيبه اي به خط نستعليق وجود دارد. 

اين بقعه توسط ديواري كه از لاشه سنگ اجراء شده محصور بود ولي امروزه با پيگردهايي كه انجام پذيرفته حدود ديوار دقيقاً شناسايي و مورد مرمت و احيا قرار گرفته است.

در ورودي اين مجموعه محدثاتي وجود دارد كه شامل اطاق هاي نگهباني و سرايداري در طرفين آن است و ديوار اطاق ها از نماي بيروني به طاق نماهايي تبديل شده و در وسط آن عبارت الله، محمد، علي به خط كوفي معقل نوشته شده كه كلمات از تركيب آجر و كاشي فيروزه اي رنگ پديد آمده، و در حاشيه طاق نماها عبارت لا اله الا الله تكرار شده است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر