logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۴
[ شناسه خبر : ۶۲۹۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
با قرائت دعای تحویل سال انجام می شود؛

آغاز سال 97 در جوار بقاع متبرکه زنجان/ حسینیه اعظم زنجان پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی است

آغاز-سال-97-در-جوار-بقاع-متبرکه-زنجان-حسینیه-اعظم-زنجان-پذیرای-گردشگران-و-مسافران-نوروزی-است

مراسم لحظه تحویل سال نو همچون سنوات گذشته در بقاع متبرکه زنجان به ویژه به میزبانی امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان برگزار می شود.

به گزارش موج رسا;  مراسم لحظه تحویل سال نو همچون سنوات گذشته به میزبانی امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان برگزار و با اجرای این برنامه، طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه و امامزادگان زنجان نیز آغاز می شود.

در این مراسم مردم زنجان ضمن قرائت قرآن و دعای تحویل سال نو با آرمان‌های شهدا و امام راحل تجدید پیمان می کنند.

آیین لحظه تحویل سال‌نو در چهار بقعه شاخص و امام‌زاده مجری طرح آرامش بهاری استان برگزار و با حضور زائران، مسافران نوروزی، مسئولان و ائمه جمعه در شهرستان‌ها برپا شده است.

همچنین خیمه‌های معرفت در جوار بقاع شاخص استان زنجان تا پایان تعطیلات نوروزی دایر می شود.

قرائت قرآن، دعای لحظه تحویل سال نو و صلوات خاصه امام رضا(ع)، همچنین عطر افشانی و گل آرایی مزار شهدای انقلاب و دفاع مقدس و پخش زنده پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله برنامه‌‎هایی است که در لحظه تحویل سال نو و در قالب طرح آرامش بهاری اجرایی می شود.

 

*برگزاری مراسم تحویل سال در حسینیه اعظم زنجان

مجتبی شهامی، مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،اظهار داشت: همچون سنوات گذشته ویژه مراسم تحویل سال نو در حسینیه اعظم زنجان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه طبق سنوات گذشته به مناسبت عید نوروز برنامه های دیگری هم پیش بینی شده است، تصریح کرد: پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، قرآن کریم تا لحظه تحویل سال قرائت خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: حسینیه اعظم زنجان در ایام نوروز پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی است و در همین راستا 10 غرفه برای نمایش عکس و اشیای تاریخی آماده می شود.

شهامی ادامه داد: مسافران و گردشگران نوروزی می توانند صبح و عصر از حسینیه اعظم زنجان بازدید کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 7 هزار گردشگر و مسافر نوروزی از این مجموعه بازدید کردند، بیان داشت:عملکرد حسینیه اعظم زنجان در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار می گیرد.

 وی با اشاره به برپایی خیمه های معرفت در جوار حسینیه اعظم زنجان افزود: در این خیمه ها روحانیون به سوالات شرعی افراد پاسخ می دهند.

شهامی خاطرنشان کرد: 10 تن از خادمان حسینیه اعظم زنجان در این ایام به عنوان راوی و راهنما بخش های مختلف حسینیه اعظم زنجان را به مراجعه کنندگان معرفی خواهند کرد.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان همچنین با اشاره به اینکه بروشورهای معرفی حسینیه اعظم زنجان تهیه و در بین بازدیدکنندگان توزیع می شود، گفت: بسته های متبرک حسینیه اعظم زنجان پس از تحویل سال بین عموم توزیع می شود.

 

*امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان مامن دلدادگان و عاشقان

امامزاده سید ابراهیم زنجان یکی از امامزاده‌های معروف این استان زنجان جلوه متمایزی به شهر بخشیده و در مرکز شهر زنجان خودنمایی می‌کند. 

بقعه امامزاده سید ابراهیم یکی از بقاع معتبر شهر زنجان در داخل شهر واقع در منتهی‌الیه سمت شرقی شهر قدیم، مشرف‌به دیوار حصار شهر واقع شده‌است. 

امامزاده سید ابراهیم هر ساله در ماه محرم شاهد حضور دسته‌های عزاداری در این مکان مقدس است به‌طوری‌که حیاط بزرگ این امامزاده مملو از حضور مردم می‌شود. بنای امامزاده سید ابراهیم(ع) به سبک چهار تاقی بوده که گنبد زیبایی آن را در برگرفته است.

در سال 1340 شمسی این مجموعه دوباره منطبق بر بنای قدیمی نوسازی و گنبد آن از نوع تک‌پوششی که باواسطه چهار گوشواره بر جرزها استوار و حدفاصل گوشواره‌ها و گنبد هشت نورگیر تعبیه شده‌است.

تزئینات گنبد از داخل مقرنس و گره‌سازی و سوره جمعه به خط زیبای ثلث، به قلم استاد جواد میر محمدرضایی زنجانی و گچ‌بری استاد شعبان آزادی زنجانی نوشته شد.

علماى دین در شجره‌نامه آن اختلاف‌نظر دارند. جمعى، ایشان را ابراهیم بن موسى بن جعفر (ع) دانسته‌اند و جمعى دیگر، همانند ابوالفرج اصفهانى و ابونصر بخارى، ایشان را ابراهیم بن محمد بن عبدالله بن الحسن بن العباس بن على (ع) دانسته‌اند.

اگر این شجره‌نامه درست باشد، سید ابراهیم به‌اتفاق کوکبى حسین بن اسماعیل بن محمد الارقط بن عبدالله الباهر بن زین‌العابدین علیه‌السلام، در اوایل قرن سوم هجرى در زمان خلافت المعتضد با خلیفه عباسى قیام کرد و در مکانى در سه کیلومترى جنوب شهر زنجان در جریان جنگى شهید شد و پیکر مطهرش در گورستان منتهی‌الیه شرق، مشرف‌به دیوار حصار شهر، مدفون شد.

 

*علاقه مندی جهانیان به حسینیه اعظم زنجان

مسجد حسینیه اعظم زنجان به‌عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا و مرکز پایتخت شور و شعور حسینی در ایران شناخته شده است.

ثبت دسته عزاداری هشتم محرم برابر با شب تاسوعای حسینی به‌عنوان دهمین میراث معنوی ایران، دلیل منحصر به فرد بودن این برنامه و آستان مقدس و صد البته توجهات خاصه حضرت سید الشهداء (ع) به این مکان مذهبی است که شهرت و آوازه آن را به برکت معنویت خاص این مسجد و اعتقاد قلبی ارادتمندان حضرت امام حسین (ع) جهانی کرده است.

این دسته عظیم عزاداری که از آن به‌عنوان بزرگترین تجمع عزاداران حضرت سیدالشهداء (ع) در ایران نام برده می‌شود، به نام و یاد برادر بزرگوار و علمدار آن حضرت یعنی حضرت ابوالفضل العباس (ع) در روزی که در تقویم سوگواری محرم زنجان به «یوم الابوالفضل و یوم العباس» معروف است، به حرکت در می‌آید و هزاران قربانی به یاد دستان بریده آن بزرگوار در مسیر دسته حسینیه ذبح یا به مسجد اهدا‌ می‌شود.

‌با ظهور سلسله صفویه در سال 907 هجری قمری به قیادت شاه اسماعیل صفوی، مذهب رسمی ایران «تشیع اثنی عشری» اعلام شد. یکی از دستاوردهای مهم ظهور این سلسله در ایران، تداوم و گسترش عزاداری و تعزیه‌خوانی بود. همچنین به دلیل اینکه زیارت عتبات عالیات به خصوص کربلا مورد توجه شیعیان جهان اسلام بود، در مسیر راه‌های مختلف شهری و روستایی قلعه‌هایی برای عزاداری زوار کربلا احداث کردند که «حسینیه» نامیده شد.

 تاکنون اولین نمونه‌های لفظ و واژه «حسینیه» در متون تاریخی دوره شاه عباس صفوی از جمله «عالم آرای عباسی» ثبت شده است. یکی از شهرهای مورد توجه در این دوره «زنجان» بود که علی‌رغم ویرانی ناشی از دوره تیموریان و ادامه این روند، رشد و بالندگی دوباره خود را از دوره صفویه آغاز کرد.

 در همین زمان بود که حسینیه‌ای نیز در این شهر احداث شد. در متون تاریخی و جغرافیایی موجود فعلاً به‌جز یک منبع، هیچ منبع دیگری ذکری از «حسینیه زنجان» نیاورده است و امید است در آینده منابع دیگری در این زمینه پیدا شود.

‌‌این منبع موجود کتابی است به نام «تاریخ دارالعرفان خمسه» تألیف «رستم الحکما» که با مقدمه و تصحیح آقای حسن حسینعلی در سال 1387 شمسی توسط انتشارات پینار زنجان به چاپ رسیده است.

 این کتاب در دوره فتحعلی شاه قاجار و به فرمان فرزندش عبدالله میرزا که در آن دوران حاکم زنجان بود و با روایت دو نفر به نام‌های «میر اشرف بیگ زنجانی» و «میرافضل بیگ زنجانی» گویا در سال 1248 هجری قمری تألیف شده است.

 موضوع کتاب، شرح حال حاکمان زنجان از زمان مرگ نادر شاه افشار تا روی کارآمدن فتحعلی شاه قاجار است. با مطالعه این کتاب مشخص می‌شود که حسینیه اعظم زنجان در دوره نادرشاه افشار و شاید هم سال‌های قبل وجود داشته است.

‌بار اول در صفحه 37 این کتاب به نام «حسینیه» اشاره رفته است. وقتی که عده‌ای از اهالی زنجان به سرکردگی «علی بیگ عسگرلو» و «جلال محمد» درصدد قیام عیارانه بودند. «ظهر تابستان و گرمای عجیب حکمروا بود که از جوانب محله‌ای که اهالی شهر «حسینیه» می‌گویند و همچنین از جوانب باغات جنوب بلده، مشرف بر «زنجانرود» که صدای سم اسبان که بر رویشان فارسان (سوارکاران) مضمار دلاوری و جنگ و نبرد بودند بر «آشاقه محله» هجوم عام آورده ...» بعد از آن مؤلف به جنگ این گروه با افراد باج گیر و زورگو می‌پردازد. مسأله این است که «حسینیه» مذکور در آن زمان هم نام محله و هم نام تکیه بوده و از نظر جغرافیایی نیز با حسینیه امروزی منطبق است.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر