logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۹
[ شناسه خبر : ۶۲۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس اقتصاد و کارآفرینی:

حال بازار بورس خوب نیست/ شرکت‌های حقوقی بزرگ ‌ترین مشکل بورس

حال-بازار-بورس-خوب-نیست-شرکت‌های-حقوقی-بزرگ-‌ترین-مشکل-بورس

کارشناس اقتصاد و کارآفرینی گفت: بخشی از افزایش قیمت‌ها ناشی از رشد اقتصادی است ‌اما در حالت کلی حال بازار بورس چندان خوب نیست.

حسین محمودی ‌اصل در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ، اظهار داشت: بازار بورس تحت تاثیر عوامل مختلفی بوده  در برآیند کلی سهام هایی که با افزایش قیمت دلار رابطه مستقیم داشتند، مانند پالایشگاه ‌ها، بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه قیمت ارز و قیمت جهانی نفت بر بورس تاثیرگذار است،خاطرنشان کرد: افزایش قیمت جهانی مواد معدنی باعث شد این گروه ‌نيز افزایش قیمت داشته باشد.

 این کارشناس خاطرنشان کرد: بخشی از افزایش قیمت‌ها ناشی از رشد اقتصادی است ‌اما در حالت کلی حال بازارمان چندان خوب نیست.

محمودی با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین دلایل این ناخوش‌احوالی، انتشار حدود 60هزارمیلیارد تومان اوراق بهادار مختلفی است که دولت برای سال بعد نيز انجام داده است،یادآور شد: بازار سهام تحت تاثیر بازار اوراق قرار گرفته است و این عامل ‌در ظاهر بورس را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی بیان داشت: البته درحال‌ حاضر با توجه به تثبیت نرخ سود در 15 درصد، بخشی از منابع که برای داشتن سودهای بیشتر اصرار داشتند، به بازارهای دیگر نقل مکان کردند. این کارشناس اقتصادی ادامه داد :بازارهایی مانند ارز و سکه و تاحدودی بازار مسکن اما نصیب بازار بورس از این مهاجرت، بسیار محدود بود.

محمودی افزود: این امر به دلیل تجربه نه چندان خوب سرمایه‌داران خرد از بازار بورس می‌تواند باشد. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بستر بورس برای داشتن پویایی لازم مهیا نیست و بازار ارز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی گفت: در هر صورت باید تصمیماتی اتخاذ شود تا نقدینگی به سمت بازار بورس حرکت کند و به این صورت بتوانيم دوباره شاهد تورم یک رقمی باشیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تحت تاثیر عوامل مختلفی به هر حال ما به تورم دو رقمی رسیده‌ایم،بیان داشت: برای مثال بخشی از آن مربوط به جلوگیری از ثبت سفارشات خودرو بود. با اینکه ‌هفت‌ماه این سایت بسته بود اما میزان واردات خودرو نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشت.

محمودی افزود: این موضوع بیانگر این مطلب است که عده‌ای از این جریان باخبر بودند و با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته بود، سفارش‌ها را ثبت کردند؛ در زمان مناسبي که هنوز سایت بسته نشده بود وهنگامي‌ که سایت بسته بود، واردات انجام دادند و سود کلانی را نصیب خود کردند.

وی گفت: از طرف دیگر مساله‌ای که در اقتصاد ما وجود دارد، این است که برخی افراد تورمی را که بر قشر مرفه وارد می‌شود، در زمره تورم عمومی لحاظ نمی‌کنند و معتقدند تاثیر چندانی بر تورم نخواهد داشت؛ درصورتی ‌که واقعیت این است که اگر 70 میلیون تومان قیمت خودرویی که قشر مرفه سوار می‌شوند گران‌تر شود، از طریق افزایش قیمت خدمات و کالاهایی که دارند، آن را جبران می‌کنند و افزایش قیمت به قشرهای پایین نشر پیدا خواهد کرد و به‌طورحتم‌ این مقدار چند برابر بیشتر از 70 میلیونی خواهد بود که خودرو شان گران شده است.
محمودی ‌اصل ادامه داد: افزایش نرخ ارز، اغتشاشات و جریانات اخیر کشور و ضرب‌الاجلی که ترامپ برای برجام گذاشته بود،همه عواملي تاثیرگذار بر افزایش تورم بودند و از طرف دیگر ‌نيز بخشی از این افزایش تورم مربوط به افزایش قیمت مسکن در تهران بود که این اتفاق فقط در تهران افتاد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با این اوصاف کاهش نرخ سود یا کوچ نقدینگی باعث افزایش تورم خواهد شد و احتمال دارد در سال آینده، تورمی 11یا12 درصدي ‌داشته ‌باشيم‌.
این کارشناس افزود: بورس آنچنان جانی ندارد؛ به این معنی که نقدینگی لازم را ندارد.

وي عوامل بي‌ جاني بورس را برمي ‌شمرد و مي ‌گويد: یکی از بزرگ ‌ترین مشکلات بورس، شرکت‌های حقوقی دارای مشکل هستند؛ از جمله شرکت‌های بازنشستگی که مشکلات فراوانی دارند و سهامداران خرد شروع به فروش سهام در قیمت‌های کف می‌کنند. این کار توجیهی ندارد و باعث می‌شود قیمت‌ها، آنچنان که باید سیر مناسب صعودی به خود نگیرند.

این کارشناس کارآفرینی معتقد است، همه این عوامل از مشکلات ساختاری نشات می‌گیرند و تا پایان سال آنچنان نوسانات خاصی را نخواهیم داشت. به نظر می‌رسد روند بورس مثبت باشد اما رونقی را که در سال‌های گذشته داشتیم که در آن روزانه شاهد معاملات 400 يا500 میلیاردی بودیم، نخواهیم داشت. حال بورس دو سه سال است که خوب نیست، درست است که گاهي روندهای افزایشی یا حتی رکوردزنی‌هایی شاهد بودیم اما این اتفاقات عمق کافی نداشتند.

وی گفت: شرکت‌های حقوقی در اصل باید حافظ بازار باشند اما در شرایط فعلی، بازار خراب‌کن شده‌اند و به راحتی سهام عرضه می‌کنند که البته این امر به دلیل کمبود نقدینگی شرکت‌هاست. مورد دیگری ‌نيز که وجود دارد، این است که به هرحال ما نوسانات قیمت ارز داریم و در این نوسانات، کوچ به بازار ارز بیشتر صورت می‌گیرد و همین امر باعث کم شدن رونق در بازار بورس می‌شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر