logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۳
[ شناسه خبر : ۶۲۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل میراث فرهنگی زنجان مطرح کرد؛

تغییر ماهیت اماکن تاریخی و مذهبی با دخالت های غیر کارشناسی/6 هزار گردشگر خارجی از جاذبه های تاریخی زنجان بازدید کردند

تغییر-ماهیت-اماکن-تاریخی-و-مذهبی-با-دخالت-های-غیر-کارشناسی-6-هزار-گردشگر-خارجی-از-جاذبه-های-تاریخی-زنجان-بازدید-کردند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: دخالت های بسیار غیر کارشناسی در اماکن تاریخی و مذهبی موجب تغییر ماهیت بنا شده است که در قیدار نبی ماهیت اصلی و تاریخی مخدوش شده است.

به گزارش موج رسا; یحیی رحمتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انعکاس زیبایی های زنجان مدیون اطلاع رسانی ها و خبرسازی های اصحاب رسانه است.

وی با بیان اینکه در آخرین نظر سنجی از گردشگران 90 درصد رضایتمندی کسب شده است، افزود: امنیت و برخورد مناسب جامعه میزبان دو مولفه اصلی گردشگری محسوب می شود،که گردشگران امتیاز بالایی به این دو شاخص داده اند.

این مسئول با اشاره به اینکه 49 درصد افراد شرکت کننده در این نظر سنجی عدم خدمات رسانی مراکز خدمات رسانی را به عنوان یکی از ضعف ها اعلام کرده اند، افزود:دسترسی به اطلاعات و راهنمایی از شاخص های این نظر سنجی بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: سال گذشته استان زنجان موفقیت های خوبی را به دست آورد که این سازمان دستگاه برتر میراث فرهنگی در رویدادهای جهانی کسب کرد.

 

*رتبه اول زنجان در تولیدات فلزی

وی با اشاره به رتبه اول زنجان در تولیدات فلزی در کشور، خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال جاری نیز این موفقیت ها ادامه یابد.

این مسئول بیان داشت: 387 فروشگاه صنایع دستی در زنجان وجود دارد که یک هزار نفر در این فروشگاه ها فعالیت می کنند در حالی که در سال 92 این عدد کمتر از 70 فروشگاه بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان برای نخستین بار 30 خانه بوم گردی در سطح استان زنجان برای عید نوروز خدمات رسانی می کنند در حالی که در سال گذشته تنها یک خانه بوم گردی فعالیت می کرد.

رحمتی با اشاره به فعالیت 32 دفتر خدماتی تا سال گذشته، افزود: امسال 46 دفتر خدماتی خدمات رسانی می کنند.

وی ادامه داد:986 نفر در طول سال 92 گردشگر خارجی داشت امسال از مرز 6 هزار نفر گذشته است و این کف انتظار ما است.

این مسئول بیان داشت: مدیریت تخصصی غار کتله خور در دستور کار بود و مالکیت این کار به این اداره کل واگذار شد تا خدمات بیشتری ارائه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تصریح کرد: استفاده از توان کشورهای اروپایی در باستان شناسی معدنی از برنامه های اجرا شده است که در معدن چهرآباد از این ظرفیت استفاده شد و نخستین تفاهم نامه برای ارتقای سطح همکاری و کیفیت حفظ، مرمت و احیای بناها منعقد شد.

رحمتی افزود: در تمامی این همکاری ها رئیس هئیت علمی ایرانی خواهد بود که نشان از پیشرفت ایران در حوزه باستان شناسی است.

 

*خانه حکیمیان جاذبه درون شهری می شود

وی با اشاره به آماده سازی خانه حکیمیان به عنوان موزه فرهنگ عامه،گفت: از تیرماه سال آینده این موزه تجهیز و تا اسفند سال آینده به عنوان جاذبه درون شهری زنجان اضافه می شود.

این مسئول ادامه داد: سال آینده جشنواره اکو با حضور 17 کشور برگزار می شود امسال هم موفقیت های خوبی در این جشنواره به دست آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه تبدیل استان از مبدا گردشگری به مقصد گردشگری از فعالیت های استان محسوب می شود.

رحمتی گفت: نشست های مختلفی با اصناف برای فعالیت در ایام عید برگزار شده است،برای توسعه یک شهر و منطقه باید برای منافع جمع از منافع شخصی گذشت یکی از نشانه های شهرهای گردشگری شروع تعطیلات شروع کسب و کار است.

وی بیان داشت: جشنواره آش که تمام می شود گروه ها می مانند برای جشنواره بعدی ثبت نام کنند که این نتیجه سرمایه گذاری ها است.

 

*دو هتل پنج ستار در زنجان احداث می شود

این مسئول خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا گردشگر ورود می کند و به تبع آن تاسیسات ایجاد می شود، در حال حاضر دو هتل پنج ستاره احداث می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بیان داشت: روستای شیت دارای گردشگری اقتصادی است و سه مجموعه نیز در درسجین احداث شده است.

رحمتی با بیان اینکه سال آینده بیشترین سرمایه گذار در گلابر و درسجین خواهد بود، افزود: تقویت زیرساخت های گردشگری و صنایع دستی در گلابر و درسجین به عنوان پایلوت توسعه سنگ های قیمتی در سال آینده مورد توجه قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دخالت های بسیار غیر کارشناسی در اماکن تاریخی و مذهبی موجب تغییر ماهیت بنا شده است که در قیدار نبی ماهیت اصلی و تاریخی مخدوش شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: قیدار نبی جاذبه تاریخی را از دست داده است اما سعی شده است با انتشار بروشور و اقلام تبلیغاتی محورهایی را به عنوان محورهای گردشگری ترسیم کنیم.

رحمتی با اشاره به اینکه مس زنجان کیلویی 8 هزار تومان گرانتر از مس اصفهان است، افزود: هنر زنجانی ها است که اصفهانی ها هم ملیله و مس را به نام زنجان می شناسند.

وی گفت: ما متاسفانه نگاهمان به منافع کوتاه مدت است و مشتری مداری را هنوز قبول نکرده ایم.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر