logo
امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۳
[ شناسه خبر : ۶۱۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون استاندار زنجان:

موانع نانوشته ذهنی مانع فعالیت بانوان می شود/ تبیعض ها قابل قبول نیست

موانع-نانوشته-ذهنی-مانع-فعالیت-بانوان-می-شود-تبیعض-ها-قابل-قبول-نیست

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری زنجان گفت: موانع نانوشته ذهنی وجود دارد که به عنوان مانع فعالیت بانوان می شود

به گزارش موج رسا; فرامرز نیک سرشت در نشست هم اندیشی زنان کارآفرین استان زنجان، اظهار داشت: در تفاوت های جنسیتی در عرصه های اجتماعی و اقتصادی مختص کشور ما نیست و کشورهای پیشرفته دنیا نیز از این موضوع رنج می برند.

وی گفت: موانع نانوشته ذهنی وجود دارد که به عنوان مانع فعالیت بانوان می شود و این موانع ذهنی مختص در بانوان ایرانی نیست.

این مسئول با اشاره به اینکه نگاه مرد سالاری مبنای عقلی و شرعی ندارد اما این نگاه در جامعه وجود دارد، افزود: در تاریخ اسلام در مسائلی همچون بیعت و مهاجرت زنان همپای مردان هستند.

معاون خاطرنشان کرد: همانگونه که مرد از فعالیت اقتصادی سهمی دارد در قرآن آمده است که به همان نسبت زن در اقتصاد سهم دارد.

نیک سرشت ادامه داد: در آیات قرآنی،احکام فقهی و تاریخی هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست و تنها تقسیم کار در این زمینه اتفاق می افتد.

وی افزود: عرف اجتماعی موجب تفاوت های بین زن و مرد می شود اگر چه این عرف قابل تغییر است.

این مسئول بیان داشت: به دلیل نقش هایی که برای زنان و مردان تعریف شده است مرد نمی تواند نقش زن و مرد نقش زن را ایفا کند.

معاون افزود: محیط های اجتماعی و مناسبت های سازمانی موجب شده تا نظام مرد سالاری بیشتر شود که باید بانوان با مطالبه گری این نظام را تغییر دهند.

نیک سرشت گفت: استدلال محکمی برای تفاوت زنان وجود ندارد ما تفاوت ها را می پذیریم اما تبیعض ها قابل قبول نیست.

وی افزود: خانواده های زنجانی بسیار اصیل هستند و کانون خانواده جایگاه مستحکمی در زنجان دارد.

*نرخ 15 درصدی مشارکت بانوان

یوسفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در این جلسه اظهار داشت: در حال حاضر نرخ مشارکت بانوان زنجانی در اقتصاد 15 درصد است.

وی با اشاره به فعالیت 122 شرکت تعاونی در استان زنجان، گفت: 70 درصد اعضای این شرکت های تعاونی، بانوان هستند که شامل 300هزار بانوی زنجانی می شود.

این مسئول گفت: 40 هزار نفر از زنجانی ها دارای مجوز مشاغل خانگی هستند که از این تعداد، 31 هزار نفر را بانوان تشکیل می دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان  با اشاره به پیشتازی بانوان در پروژه های اقتصاد مقاومتی،بیان داشت: از 3 هزار و 300 نفر ساعت آموزش بیش از 2 هزار ساعت توسط بانوان تشکیل شده است.

یوسفی با بیان اینکه نرخ مشارکت بانوان روز به روز رو به افزایش است،افزود: اگر از این فرصت استفاده کنیم می توان از ظرفیت بانوان زنجانی بیشتر استفاده کرد.

وی گفت: کانون کارآفرینی فعال است و از پنج کرسی کشوری دو کرسی متعلق به زنجان است که ضروری است از این فرصت به خوبی استفاده شود.

این مسئول با اشاره به اینکه عدم ارائه تسهیلات و حمایت های مالی از مشکلات بانوان است،خاطرنشان کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسهیلات لازم را به بانوان کارآفرین ارائه می کند.

 

*بخش عمده ای از متخصصین زنجانی بانوان هستند

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در ادامه این جلسه اظهار داشت: با فضایی که در جامعه وجود دارد،بانوان در عرصه های مختلف ورود یافته و بخش عمده ای متخصصین و کارآفرینان را بانوان تشکل می دهند.

وی افزود: آزمایشگاه هایی که صرفا به دفتر اکتفا کرده اند باید امکانات اولیه را نیز داشته باشند که پیگیری می شود.

این مسئول بیان داشت: نقشه تبدیل استان به یکی از قطب های آی تی و الکترونیک آماده و ارائه شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: کارگاه ها فرش بافی نیز در بحث بیمه با مشکلاتی مواجه هستند که امیدواریم این موانع رفع شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر