logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۰
[ شناسه خبر : ۶۱۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
سرپرست هیئت کاوش معدن چهرآباد زنجان:

بازسازی شلوار پشمی دوره ساسانی در دور جدید کاوش های معدن چهرآباد/کشف تنها دستکش معدنی دنیا در چهرآباد

بازسازی-شلوار-پشمی-دوره-ساسانی-در-دور-جدید-کاوش-های-معدن-چهرآباد-کشف-تنها-دستکش-معدنی-دنیا-در-چهرآباد

سرپرست هیئت کاوش معدن چهرآباد زنجان گفت: یک شلوار پشمی دوره ساسانی و دو شلوارک نیز از این دوره بازسازی شده است.

به گزارش موج رسا;ابوالفضل عالی در جمع خبرنگاران با اشاره به کاوش های جدید در محوطه معدن چهرآباد، اظهار داشت: محوطه های دیوار شمالی، شمالغرب در این دوره مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این نتایج نشان می دهد که استخراج نمک از اوایل دوره هخامنشی تا دوره آخر ادامه یافته است،افزود: همچنین استخراج از اوایل دوران ساسانی تا اواخر این دوره ادامه یافته است.

این مسئول با اشاره به اینکه کشف تونل جدید دوره سلجوقی نیز نشان دهنده استخراج در این معدن است،گفت: این یافته ها به عنوان دستاوردهای جدید در دو فصل اخیر است.

سرپرست هیئت کاوش معدن چهرآباد زنجان ادامه داد: استخراج نمک همواره با حوادثی مواجه بوده است که موجب شده تا معدن ریزش کرده و مردان نمکی شکل گیرد.

وی افزود: در سال های گذشته مطالعات اندک بود و سال یابی انجام نشده بود اما در این دوره مطالعاتی در این دو حوزه انجام شد.

این مسئول با بیان اینکه در 10 روز اخیر، تعدادی از پژوهشگران و کارشناسان بر روی یافته ها از جمله پارچه ها، چرم ها و چوب های کشف شده  کار کرده اند، گفت: تنها نمونه دستکش دنیا در معدن چهرآباد کشف شده است.

وی با اشاره به بازسازی چندین لباس در این مرحله، بیان داشت:یک شلوار پشمی دوره ساسانی و دو شلوارک نیز از این دوره بازسازی شده است.

همچنین در این نشست،تفاهم نامه همکاری موزه ملی ایران،سازمان میراث فرهنگی، موزه معدنکاری بوخوم آلمان و موزه مرکزی رومی – آلمانی ماینز و موزه باستان شناسی فرانکفورت و موزه علوم طبیعی وین منعقد شد.

این تفاهم نامه به منظور برای ارتقای سطح مرمت و حفاظت از اشیای تاریخی زنجان به صورت مشترک اجرایی می شود.

بر اساس این تفاهم نامه استفاده از کمک های فنی و اعتباری طرف آلمانی، ارتقای سطح موزه باستان شناسی استان زنجان و اعزام هئیت های علمی از آلمان به زنجان و ایران به آلمان انجام می شود.

همچنین راه اندازی نمایشگاه های متقابل در آلمان و زنجان از آثار باستان شناسی معدن چهرآباد از دیگر بندهای این تفاهم نامه محسوب می شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر