logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۱
[ شناسه خبر : ۵۹۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در آغاز به کار کارگاه و نمایشگاه جهان در شب عنوان شد؛

ضرورت استفاده از ظرفیت های کویر برای تفرج جهانیان/ زنجان شهر نجوم و ستاره ‌شناسی

ضرورت-استفاده-از-ظرفیت-های-کویر-برای-تفرج-جهانیان-زنجان-شهر-نجوم-و-ستاره-‌شناسی

استاندار زنجان گفت: کویر ایران گنج خفته است که باید از این ظرفیت به عنوان تفرجگاهی بزرگی برای جهانیان استفاده شود.

به گزارش موج رسا; اسدالله درویش‌امیری در هفتمین کارگاه و نمایشگاه جهان در شب، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن همه زیبایی ‌ها را برای انسان در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه آسمان نامحدود است و فرد هنرمند تنها می‌ تواند بخش کوچکی از آسمان را به تصویر بکشد، افزود: زیبایی های آسمان باید در جامعه نشان داده شود.

 این مسئول ایران را کشوری  پرجاذبه‌ عنوان کرد و افزود: کویر یکی از ظرفیت ها و ثروت های ایران محسوب می شود که باید از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده شود.

استاندار زنجان کویر ایران گنج خفته عنوان کرد و گفت: باید از این ظرفیت به عنوان تفرجگاهی بزرگی برای جهانیان استفاده شود.

درویش امیری با بیان اینکه در هیچ منظره طبیعی دیگری زیبایی های کویر وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در بازه زمانی سال‌ های 92 تا 93 نزدیک به 45 هزار نفر از خارجی ها برای عکاسی نجومی به کویرهای ایران سفر کرده اند. 

وی با اشاره به ظرفیت های استان زنجان برای جذب گردشگر به ویژه در زمینه رصد آسمان شب،بیان داشت: باید از ظرفیت های گردشگری به خوبی استفاده شود.

 

*عکاسی تنها رشته‌ ای که ارتباط مستقیمی با نجوم دارد 

"یحیی رحمتی" مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان زنجان نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: عکاسی تنها رشته‌ ای است که ارتباط مستقیمی با نجوم دارد. 

وی ادامه داد: در قرن سوم ابن هیثم اتاق تاریک را برای رصد آسمان بنا نهاد و این اختراع در سال‌ های بعد به دوربین عکاسی تبدیل شد.

این مسئول با اشاره به ویژگی های شب برای جذب گردشگر، خاطرنشان کرد: جاذبه گردشگری، کار اداری نیست که ساعت مشخصی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان ادامه داد: شب دارای جاذبه های زیبایی است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

رحمتی با اشاره به اینکه این اداره‌ کل از سال گذشته همکاری‌ هایی را در راستای عکاسی در شب داشته است،بیان داشت: عکاسی در شب برای جاذبه‌ های تاریخی استان انجام و بیلبوردهایی در سطح شهر نصب شد. 

 

*انسان از دیدن زیبایی ‌های طبیعی آسمان شب محروم شده است

 در ادامه این جلسه، دبیر برگزاری کارگاه عکاسی در شب، اظهار داشت: نورپردازی‌ ها و آلودگی‌ های نوری افراد را از دیدن زیبایی ‌های طبیعی آسمان شب محروم کرده است. 

 اسدالله قمری‌نژاد با بیان اینکه متاسفانه زیبایی‌ های آسمان در عصر حاضر به دلیل آلودگی‌ های موجود دیده نمی‌ شود،بیان داشت: امروز آسمان هیچ جاذبه ‌ای ندارد، در حالی که آسمان پر از رمز و راز بوده و همواره شگفتی‌ ساز است. 

وی با بیان اینکه 200 سال قبل در ایران عکاس نجومی وجود نداشت،افزود: در حال حاضر عکاسان نجومی ایران در جهان خوش درخشیده‌ و جزو بهترین‌ ها هستند.

 

*زنجان شهر نجوم و ستاره ‌شناسی

یوسف ثبوتی نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: زنجان علاوه بر اینکه شهر شور و شعور حسینی است، شهر نجوم و ستاره ‌شناسی نیز محسوب می شود.

 وی با بیان اینکه زنجان دارای دو مرکز پژوهشی نجوم در دانشگاه علوم‌ پایه و دانشگاه زنجان است، ادامه داد: مطالعات و پژوهش‌ های قابل توجهی در این زمینه انجام می شود.

این مسئول بیان داشت:انجمن نجوم زنجان زیر چتر انجمن نجوم ایران فعالیت می کند. 

وی با بیان اینکه علم نجوم می‌ تواند افراد جامعه را از همه سنین جذب خود کند، افزود: این علم ساده‌ترین، بهترین و جالب‌ ترین تلاش فکری است.

چهره ماندگار فیزیک ایران برضرورت تشویق آموزش و پرورش به فعالیت ‌های نجومی تاکید کرد و گفت: مدیران آموزشی باید دانش ‌آموزان را به فعالیت‌ های هنری تشویق کنند.

 پروفسور ثبوتی با اشاره به انجام مقدمات ایجاد رصدخانه در منطقه زرین ‌آباد،گفت: امیدواریم این مهم توسط آموزش و پرورش استان پیگیری شود.

وی گفت: این رصدخانه می ‌تواند کودکان و جوانان را از شهرها و روستاهای اطراف حتی از دیگر استان‌ ها به ایجرود جذب کند.//ن 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر